Research Article
BibTex RIS Cite

PRE-SERVICE PRESCHOOL TEACHERS' PERSPECTIVES ON THE INTERNSHIP PROCESS WITHIN THE SCOPE OF THE SCHOOL EXPERIENCE COURSE: THE CASE OF AFYON KOCATEPE UNIVERSITY

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 1 - 19, 30.06.2025
https://doi.org/10.62356/cihansumul.1541880

Abstract

The aim of this study is to determine the perspectives of pre-service preschool teachers regarding their internship process within the scope of the School Experience course. The School Experience course was removed from the curriculum by the Ministry of National Education for a period but was reintroduced in 2023. This study examines the internship experiences of teacher candidates, their satisfaction with the implementation of the course, and the challenges they faced following its reintroduction. The research is based on data collected from the internship experiences of seven pre-service teachers enrolled in the Early Childhood Education Program at Afyon Kocatepe University during the spring semester of the 2023-2024 academic year, who completed their internships at a public preschool. The data were obtained from the candidates' internship reports and analyzed using content analysis. Four main themes emerged from the analysis: (1) Perceptions of the internship experience, (2) Development of pedagogical skills, (3) Views on the internship process, and (4) Opinions on areas of professional development. The findings indicate that while candidates improved their classroom management and activity planning skills, the limited duration of the internship hindered their professional growth.

References

  • Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O. S. (2009). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri. Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 665-668.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çakmakçı, C. C., & Demir, N. (2021). “Okul Deneyimi” ve “Öğretmenlik Uygulaması” dersleri açısından Türkiye ve Finlandiya’da ana dili öğretmeni yetiştirme süreci. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1169-1187. https://doi.org/10.16916/aded.946460
  • Demircan, C. (2007). Okul Deneyimi II dersine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Mersin Üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 119-132.
  • Hergüner, G., Arslan, Ö., & Dündar, A. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 44-58.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kırksekiz, A., Uysal, M., İşbulan, O., Akgün, Ö., vd. (2015). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine eleştirel bir bakış: Problemler, beklentiler ve çözüm önerileri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 433-451. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.1082000250
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
  • Kudu, M., Özbek, R., & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109.
  • Küçükahmet, L., Külahoğlu Ş. Ö., Çalık, T., Topses, G., Öksüzoğlu, A. F., & Korkmaz, A. (2000). Türkiye’de öğretmenlik mesleği kazandırmanın tarihi gelişimi: Öğretmenlik mesleğine giriş. Nobel Yayınları.
  • Mamat, N., Razalli, A., Hashim, A., Awang, M., Azman, M., & Muryanti, E. (2022). A study of a pre-school teacher professionalism in order to improve the quality of educational work. Perspectives of Science and Education. https://doi.org/10.32744/pse.2022.1.38
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 141-162.
  • Oğuz, S., & Avcı, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 40-53.
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S., & Erdoğmuş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumlarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 217-246.
  • Özmen, H. (2008). Okul deneyimi I ve okul deneyimi II derslerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 25-37.
  • Ramazan, O., & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304638
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Suchodoletz, A., Lee, D., Henry, J., Tamang, S., Premachandra, B., & Yoshikawa, H. (2023). Early childhood education and care quality and associations with child outcomes: A meta-analysis. PLOS ONE, 18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285985
  • Shuttlesworth, M., & Shannon, K. (2015). The role of social and emotional learning in the preschool classroom. Journal of Psychology Research, 10, 45.
  • Tang, S., Wong, A., Li, D., & Cheng, M. (2018). Examining student teachers’ engagement with the theory-practice link in initial teacher education. Journal of Education for Teaching, 45, 123-139. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1548167
  • Ulferts, H., Wolf, K., & Anders, Y. (2019). Impact of process quality in early childhood education and care on academic outcomes: Longitudinal meta-analysis. Child Development. https://doi.org/10.1111/cdev.13296
  • Yapıcı, Ş., & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3(2), 54-59.
  • Yıldırım, R. G., Özyılmaz Akamca, G., Ellez, A. M., Karabekmez, S., & Bulut Üner, A. N. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 9(2), 306-316. https://doi.org/10.5961/jhes.2019.332
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • YÖK. (2018). Okul öncesi öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Yüksel, I., & Kırçiçek, H. (2019). The views of prospective teachers about school experience course in the department of science education and other departments. International Journal of Higher Education, 8(1), 160-170. https://doi.org/10.5430/IJHE.V8N1P160

OKUL DENEYİMİ DERSİ KAPSAMINDA OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ STAJ SÜRECİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 1 - 19, 30.06.2025
https://doi.org/10.62356/cihansumul.1541880

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersi çerçevesinde staj sürecine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Okul Deneyimi dersi, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından bir süre müfredattan çıkarılmış, ancak 2023 yılında tekrar müfredata dahil edilmiştir. Bu çalışmada, dersin yeniden müfredata eklenmesinin ardından öğretmen adaylarının staj deneyimleri, dersin uygulama sürecine dair memnuniyet düzeyleri ve karşılaştıkları zorluklar incelenmiştir. Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı'nda 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören yedi öğretmen adayının bir devlet anaokulunda gerçekleştirdikleri staj deneyimlerinden elde edilen verilere dayanmaktadır. Veriler, adayların staj raporlarından elde edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Analiz sonucunda dört ana tema tespit edilmiştir: (1) Staj deneyimine ilişkin algılar, (2) Pedagojik becerilerin gelişimi, (3) Staj sürecine ilişkin görüşler, (4) Mesleki gelişim alanlarına yönelik görüşler. Bulgular, adayların sınıf yönetimi ve etkinlik planlama becerilerinde gelişim gösterdiğini, ancak staj süresinin kısalığının mesleki gelişimlerini sınırladığını ortaya koymaktadır.

References

  • Alisinanoğlu, F., & Kesicioğlu, O. S. (2009). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri. Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 665-668.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çakmakçı, C. C., & Demir, N. (2021). “Okul Deneyimi” ve “Öğretmenlik Uygulaması” dersleri açısından Türkiye ve Finlandiya’da ana dili öğretmeni yetiştirme süreci. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1169-1187. https://doi.org/10.16916/aded.946460
  • Demircan, C. (2007). Okul Deneyimi II dersine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Mersin Üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 119-132.
  • Hergüner, G., Arslan, Ö., & Dündar, A. (2002). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin okul deneyimi dersini algılama düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 44-58.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kırksekiz, A., Uysal, M., İşbulan, O., Akgün, Ö., vd. (2015). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine eleştirel bir bakış: Problemler, beklentiler ve çözüm önerileri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 433-451. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.1082000250
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
  • Kudu, M., Özbek, R., & Bindak, R. (2006). Okul deneyimi-I uygulamasına ilişkin öğrenci algıları (Dicle Üniversitesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 99-109.
  • Küçükahmet, L., Külahoğlu Ş. Ö., Çalık, T., Topses, G., Öksüzoğlu, A. F., & Korkmaz, A. (2000). Türkiye’de öğretmenlik mesleği kazandırmanın tarihi gelişimi: Öğretmenlik mesleğine giriş. Nobel Yayınları.
  • Mamat, N., Razalli, A., Hashim, A., Awang, M., Azman, M., & Muryanti, E. (2022). A study of a pre-school teacher professionalism in order to improve the quality of educational work. Perspectives of Science and Education. https://doi.org/10.32744/pse.2022.1.38
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Oğuz, A. (2004). Okul deneyimi I dersinin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 141-162.
  • Oğuz, S., & Avcı, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(3), 40-53.
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S., & Erdoğmuş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumlarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 217-246.
  • Özmen, H. (2008). Okul deneyimi I ve okul deneyimi II derslerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 25-37.
  • Ramazan, O., & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304638
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Anı.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., & Kayılı, G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 128-152.
  • Suchodoletz, A., Lee, D., Henry, J., Tamang, S., Premachandra, B., & Yoshikawa, H. (2023). Early childhood education and care quality and associations with child outcomes: A meta-analysis. PLOS ONE, 18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285985
  • Shuttlesworth, M., & Shannon, K. (2015). The role of social and emotional learning in the preschool classroom. Journal of Psychology Research, 10, 45.
  • Tang, S., Wong, A., Li, D., & Cheng, M. (2018). Examining student teachers’ engagement with the theory-practice link in initial teacher education. Journal of Education for Teaching, 45, 123-139. https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1548167
  • Ulferts, H., Wolf, K., & Anders, Y. (2019). Impact of process quality in early childhood education and care on academic outcomes: Longitudinal meta-analysis. Child Development. https://doi.org/10.1111/cdev.13296
  • Yapıcı, Ş., & Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi I dersine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 3(2), 54-59.
  • Yıldırım, R. G., Özyılmaz Akamca, G., Ellez, A. M., Karabekmez, S., & Bulut Üner, A. N. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 9(2), 306-316. https://doi.org/10.5961/jhes.2019.332
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • YÖK. (2018). Okul öncesi öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Yüksel, I., & Kırçiçek, H. (2019). The views of prospective teachers about school experience course in the department of science education and other departments. International Journal of Higher Education, 8(1), 160-170. https://doi.org/10.5430/IJHE.V8N1P160
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Articles
Authors

Ümit Ünsal Kaya 0000-0001-7662-8089

Özgün Uyanık Aktulun 0000-0001-9456-6379

Early Pub Date June 27, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date September 1, 2024
Acceptance Date November 8, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 10

Cite

APA Kaya, Ü. Ü., & Uyanık Aktulun, Ö. (2025). OKUL DENEYİMİ DERSİ KAPSAMINDA OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ STAJ SÜRECİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10), 1-19. https://doi.org/10.62356/cihansumul.1541880

Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).