The aim of this study is to determine the perspectives of pre-service preschool teachers regarding their internship process within the scope of the School Experience course. The School Experience course was removed from the curriculum by the Ministry of National Education for a period but was reintroduced in 2023. This study examines the internship experiences of teacher candidates, their satisfaction with the implementation of the course, and the challenges they faced following its reintroduction. The research is based on data collected from the internship experiences of seven pre-service teachers enrolled in the Early Childhood Education Program at Afyon Kocatepe University during the spring semester of the 2023-2024 academic year, who completed their internships at a public preschool. The data were obtained from the candidates' internship reports and analyzed using content analysis. Four main themes emerged from the analysis: (1) Perceptions of the internship experience, (2) Development of pedagogical skills, (3) Views on the internship process, and (4) Opinions on areas of professional development. The findings indicate that while candidates improved their classroom management and activity planning skills, the limited duration of the internship hindered their professional growth.
School Experience Course Early Childhood Education Internship Experience Qualitative Research Phenomenological Analysis
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersi çerçevesinde staj sürecine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Okul Deneyimi dersi, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından bir süre müfredattan çıkarılmış, ancak 2023 yılında tekrar müfredata dahil edilmiştir. Bu çalışmada, dersin yeniden müfredata eklenmesinin ardından öğretmen adaylarının staj deneyimleri, dersin uygulama sürecine dair memnuniyet düzeyleri ve karşılaştıkları zorluklar incelenmiştir. Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı'nda 2023-2024 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören yedi öğretmen adayının bir devlet anaokulunda gerçekleştirdikleri staj deneyimlerinden elde edilen verilere dayanmaktadır. Veriler, adayların staj raporlarından elde edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Analiz sonucunda dört ana tema tespit edilmiştir: (1) Staj deneyimine ilişkin algılar, (2) Pedagojik becerilerin gelişimi, (3) Staj sürecine ilişkin görüşler, (4) Mesleki gelişim alanlarına yönelik görüşler. Bulgular, adayların sınıf yönetimi ve etkinlik planlama becerilerinde gelişim gösterdiğini, ancak staj süresinin kısalığının mesleki gelişimlerini sınırladığını ortaya koymaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Sociology |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 27, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | September 1, 2024 |
| Acceptance Date | November 8, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 10 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).