BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Fen Ve Teknoloji/ Fen Bilimleri Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleriyle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2015, Volume: 4 Issue: 3, 47 - 61, 01.09.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321374

Abstract

Bu çalışmada Fen Bilimleri/ Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının Fen ve Teknoloji/Fen Bilimleri Öğretmenliği Özel Alan Yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2014-2015 öğretim yılı güz döneminde dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 105 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlandığından çalışmanın nitel bir araştırma olduğu söylenebilir. Çalışmanın verileri görüş formu ve yarı yapılandırılmış mülakatlardan yararlanılarak toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları Fen Bilimleri/ Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan yeterliklerine orta düzeyde sahip olduklarını düşünmektedirler. Çalışmaya katılan adaylar Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan Yeterliklerini büyük bir oranla alan bilgisi (fizik, kimya, biyoloji) olarak algıladıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının altı özel alan boyutundan en fazla ‘öğrenme-öğretme sürecini planlama ve düzenleme’ boyutunda görüş bildirdikleri ortaya çıkmıştır. Bununla beraber öğretmen adaylarının altı özel alan yeterliğinin beşiyle ilgili görüş bildirdikleri; fakat ‘okul, aile ve toplumla iş birliği’ yeterliğiyle ilgili hiç görüş bildirmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkılarak üniversitelerin Fen Bilimleri/ Fen ve Teknoloji Öğretmenliği programının içeriğinde, özel alana yönelik ders içeriklerinin yeniden düzenlenmesinin, öğretmen adaylarının bu özel alanlara sahip olarak mezun olmalarına ve alanlarında daha nitelikli birer öğretmen olmalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Alake-Tuenter, E., Biemans, H.J.A., Tobi, H. Ve Mulder, M. (2013). Inquiry-based science teaching competence of primary school teachers: A Delphi study. Teaching and Teacher Education, 35, 13-24.
  • Aykaç, N., Kabaran, H. ve Bilgin, H. (2014). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere ve Türkiye Örneği). International Periodical For The Languages, 9(3), 279-292.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Öz yeterlikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Coşkun, E. Özer, B. Ve Tiryaki, E. N. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 123-136.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (Şubat 2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları [Bildiri]. Akademik Bilişim Kongresi 2011, Malatya
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Engin, G. Ve Genç, S. Z. (2015). Special Field Competencies of Classroom Teacher Candidates : Canakkale Onsekiz Mart University Example. The International Journal of Educational Resarch, 6(2), 32-42.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. 7th Edition, Boston: McGraw Hill.
  • Goldhaber, D. ve Walch, J. (2014). Gains in Teacher Quality, Education Next, 14(1), 38-45.
  • Gül, Z. (2012). Fen Eğitiminde Öğretmenlerin Özel Alan Yeterlilikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar Eğitim Araştırmaları. ( Demir, S.B. (Ed.)., Akdağ, H., Bakır, S., Bozkurt, O. Ve diğerleri Çev.). Ankara Eğiten Kitap. (Orijinal basım tarihi 2014)
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki ÖzYeterliklerine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Kapucu Seçkin, M. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Görsel Medya Kullanımına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerin Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 75-90.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Avrupa Birliği Uyum Sürecinde Öğretmen Yeterlilikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakaya, Ç. (2013). Fatih Projesi Kapsamında Pilot Okul Olarak Belirlenen Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Kimya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıranlı, S. Ve Yıldırım, Y. (2013). Technology Usage Competencies of Teachers: Prior To Fatih Project Implementation. Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 88-105.
  • Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 169-183
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Resaerch and Case Study Applications in Educaiton (2nd ed.) San Francisco: Josey-Bass
  • OECD, The Professional Development of Teachers, http://www.oecd.org/berlin/43541636.pdf adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Oruç, N. (2008). A Comparison of the Turkish and European Student- Teachers ’ Definition of a Good Teacher. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 149-168.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (ÖYEGM). (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel Ve Özel Alan Yeterlikleri. 30.09.2014 tarihinde http://otmg.meb.gov.tr/alanfen.html adresinden erişilmiştir.
  • Özer, Y. ve Acar, M. (2011). Öğretmenlik Mesleği Genel yeterlikleri Üzerine İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Bir Ölçekleme Çalışması. Çukurova Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 89-101.
  • Özyurt, Y. (2014). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı Dersleri Öğrenme Çıktılarının Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri İle Örtüşme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özer, S., Ülken. ve Dilek, N.Ş. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergsi, Cilt 9(17), 415-438.
  • Punch, F. K. (2011). Sosyal Araştırmalara Giriş. (Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Çev.). Ankara: Siyasal Kitapevi. ( Orijinal çalışma basım tarihi 2011)
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Yeterlilikleri Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
  • Sweeney, T. ve Drummond, A. (2013). How Prepared Are Our Pre-Service Teachers To Integrate Technology ? A Pilot Study. Australian Educational Computing, 27(3), 117-123.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen Yeterlilikleri; Modern Bir Söylem ve Retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Taşdere, A. Ve Özsevgeç, T. (2012). Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Strateji - Yöntem - Teknik Ve Ölçme - Değerlendirme Bilgilerinin İncelenmesi[Bildiri]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, Niğde.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 283-298.
  • Türk Eğitim Derneği (TED) (2009). Öğretmen yeterlikleri. http://portal.ted.org.tr/genel/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap.pdf adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Uzunboylu, H., Hürsen, Ç. ve Gürtekin, P. (2011). An evaluation of the professional specialfield competency perception of the music teachers serving in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 968-971.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerinde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Determination of the Opinions of the Prospective Teachers With Regards To the Science Special Field Qualifications

Year 2015, Volume: 4 Issue: 3, 47 - 61, 01.09.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321374

Abstract

It is aimed by this study to determine the opinions of the Science and Technology- Natural
Sciences prospective teachers with regards to their Science and Technology-Natural Sciences
Teacher’s Special Field Qualifications. The study is conducted with 105 prospective teachers,
studying at Celal Bayar University, Faculty of Education in Fall Semester of the Academic
Year 2014-2015 in the 4th grade. It can be stated that the study is a qualitative since it is aimed
to determine the opinions of the prospective teachers. The data of the study is collected by
utilizing the opinion forms and the semi-structured interviews. The data obtained from the
study is analysed by the content analysis method. According to the obtained findings; it is
thought that the prospective teachers perceive their Natural Sciences/Science and
Technology Teacher’s Special Field qualifications at moderate level. Prospective teachers
participated in this study perceived their Science and Technology Teacher’s Special Field
qualifications mostly as field (physics, chemistry, biology) knowledge. Beside this, it is
revealed that the prospective teachers expressed the most their opinions on the ‘planning the
learning-teaching process’ aspect among the six special field aspects. Along with this, it is
concluded that the prospective teachers provided opinions on five of the six special field
qualifications; but that they didn’t state any opinion on the ‘collaboration with school, family
and society’ step. Setting off from these results, it is thought that reorganization of the course
contents towards the special field within the contents of the Natural Sciences/Science and
Technology Teacher programs of the universities will contribute to that the prospective
teachers graduate by being equipped with these special fields

References

  • Alake-Tuenter, E., Biemans, H.J.A., Tobi, H. Ve Mulder, M. (2013). Inquiry-based science teaching competence of primary school teachers: A Delphi study. Teaching and Teacher Education, 35, 13-24.
  • Aykaç, N., Kabaran, H. ve Bilgin, H. (2014). Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere ve Türkiye Örneği). International Periodical For The Languages, 9(3), 279-292.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Öz yeterlikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Coşkun, E. Özer, B. Ve Tiryaki, E. N. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 123-136.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (Şubat 2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları [Bildiri]. Akademik Bilişim Kongresi 2011, Malatya
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Engin, G. Ve Genç, S. Z. (2015). Special Field Competencies of Classroom Teacher Candidates : Canakkale Onsekiz Mart University Example. The International Journal of Educational Resarch, 6(2), 32-42.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. 7th Edition, Boston: McGraw Hill.
  • Goldhaber, D. ve Walch, J. (2014). Gains in Teacher Quality, Education Next, 14(1), 38-45.
  • Gül, Z. (2012). Fen Eğitiminde Öğretmenlerin Özel Alan Yeterlilikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar Eğitim Araştırmaları. ( Demir, S.B. (Ed.)., Akdağ, H., Bakır, S., Bozkurt, O. Ve diğerleri Çev.). Ankara Eğiten Kitap. (Orijinal basım tarihi 2014)
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki ÖzYeterliklerine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Kapucu Seçkin, M. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Görsel Medya Kullanımına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerin Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 75-90.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Avrupa Birliği Uyum Sürecinde Öğretmen Yeterlilikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakaya, Ç. (2013). Fatih Projesi Kapsamında Pilot Okul Olarak Belirlenen Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Kimya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıranlı, S. Ve Yıldırım, Y. (2013). Technology Usage Competencies of Teachers: Prior To Fatih Project Implementation. Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 88-105.
  • Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011). Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul Öncesi Öğretmenliği Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 169-183
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Resaerch and Case Study Applications in Educaiton (2nd ed.) San Francisco: Josey-Bass
  • OECD, The Professional Development of Teachers, http://www.oecd.org/berlin/43541636.pdf adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Oruç, N. (2008). A Comparison of the Turkish and European Student- Teachers ’ Definition of a Good Teacher. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 149-168.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü (ÖYEGM). (2008). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel Ve Özel Alan Yeterlikleri. 30.09.2014 tarihinde http://otmg.meb.gov.tr/alanfen.html adresinden erişilmiştir.
  • Özer, Y. ve Acar, M. (2011). Öğretmenlik Mesleği Genel yeterlikleri Üzerine İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Bir Ölçekleme Çalışması. Çukurova Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 89-101.
  • Özyurt, Y. (2014). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı Dersleri Öğrenme Çıktılarının Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri İle Örtüşme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özer, S., Ülken. ve Dilek, N.Ş. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergsi, Cilt 9(17), 415-438.
  • Punch, F. K. (2011). Sosyal Araştırmalara Giriş. (Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Çev.). Ankara: Siyasal Kitapevi. ( Orijinal çalışma basım tarihi 2011)
  • Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Yeterlilikleri Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
  • Sweeney, T. ve Drummond, A. (2013). How Prepared Are Our Pre-Service Teachers To Integrate Technology ? A Pilot Study. Australian Educational Computing, 27(3), 117-123.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen Yeterlilikleri; Modern Bir Söylem ve Retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Taşdere, A. Ve Özsevgeç, T. (2012). Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Strateji - Yöntem - Teknik Ve Ölçme - Değerlendirme Bilgilerinin İncelenmesi[Bildiri]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, Niğde.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli Bir Öğretmende Bulunması Gereken Özelliklerin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre İncelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 283-298.
  • Türk Eğitim Derneği (TED) (2009). Öğretmen yeterlikleri. http://portal.ted.org.tr/genel/yayinlar/Ogretmen_Yeterlik_Kitap.pdf adresinden 30.09.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Uzunboylu, H., Hürsen, Ç. ve Gürtekin, P. (2011). An evaluation of the professional specialfield competency perception of the music teachers serving in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 968-971.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerinde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 35 citations in total.

Details

Other ID JA79HH54CA
Journal Section Research Article
Authors

Tolga Babacan

Fatma ŞAŞMAZ Ören

Publication Date September 1, 2015
Published in Issue Year 2015Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Babacan, T., & Ören, F. Ş. (2015). Öğretmen Adaylarının Fen Ve Teknoloji/ Fen Bilimleri Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleriyle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(3), 47-61. https://doi.org/10.30703/cije.321374

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education