In this study, it is aimed to determine the methods
used in studies by identifying the articles in the field of science education
published in the journals of education faculties which are indexed in TR
Directory and published periodically between 2015-2017. The research was
carried out using documentary analysis method which is one of the types of
analytical research. Twenty-four education faculty journals, which were
determined within the scope of the study, were examined and 221 out of the 2930
articles published in relevant journals were found to be in the field of
science education. When the methods of these published articles in the category
of determined science education were examined, it is understood that eleven
different research methods were preferred in carrying out the researches. Among
these methods, mostly experimental, survey and case studies were used, and in
some articles, it is concluded that the methods of studies were not specified. In
addition, it has been concluded that methods such as meta-analysis and
interview are very few and ethnographic and literature review methods are not
preferred at all. Based on the conclusions, recommendations were made to guide
those who would undertake further similar studies.
Bu araştırmada,
2015-2017 yılları
arasında süreli olarak aralıksız yayınlanan, TR Dizin’de dizinlenen ve erişime
açık olan eğitim fakültelerinin dergilerinde yayınlanan fen eğitimi alanındaki
makaleleri tespit ederek bu çalışmalarda kullanılan yöntemleri belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırma analitik araştırma türlerinden biri olan doküman
analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı kapsamında belirlenen
yirmi dört eğitim fakültesi dergisi incelenmiş ve bu dergilerde ilgili
tarihlerde yayınlanmış toplam 2930 makaleden 221’inin fen eğitimi alanında
olduğu tespit edilmiştir. Tespit edilen fen eğitimi kategorisindeki yayınlanmış
bu makalelerin yöntemleri incelendiğinde, araştırmaların gerçekleştirilmesinde on
bir farklı araştırma yönteminin tercih edildiği anlaşılmıştır. Bu yöntemlerin
arasında ise çoğunlukla deneysel, tarama ve özel durum çalışmasının kullanıldığı
ve bazı makalelerde ise çalışmaların yöntemlerinin belirtilmediği sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca meta-analiz, mülakat gibi yöntemlerin çok az, etnografik
ve literatür taraması yöntemlerinin ise hiç tercih edilmediği anlaşılmıştır. Varılan
sonuçlara dayalı olarak, benzer araştırmalar yürütecek olanlara yön verecek
gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | December 18, 2018 |
Acceptance Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |