Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, , 1 - 27, 30.06.2021
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.642610

Öz

Bu çalışmada,
tüketicilerin ağızdan ağıza pazarlama faaliyetleri üzerinde marka sadakati ve
markaya yönelik algılanan kalitenin etkisi araştırılmaktadır. Bu amaçla, Muğla
ili ve çevresinde DeFacto hazır giyim ürünlerini kullanan tüketicilerin marka
sadakati ve markaya yönelik algılanan kalitenin etkisini belirlemek amacıyla
alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Alan araştırmasında veri toplama yöntemi
olarak anket tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel istatistik
analizi, korelâsyon analizi ve çoklu regresyon analizine tabi tutulmuştur.



Araştırma neticesinde,
pozitif ağızdan ağıza pazarlama faaliyetleri ile marka sadakati arasında 0.78
oranında,  algılanan kalite ile 0.79
oranında pozitif yönlü ilişki olduğu tespit edilmiştir. Negatif ağızdan ağıza
pazarlama faaliyetleri ile marka sadakati arasında negatif yönlü 0.58,
algılanan kalite ile de negatif yönlü yaklaşık 0.50 oranında ilişki içerisinde
olduğu belirlenmiştir. Pozitif ağızdan ağıza pazarlamanın marka sadakati ve
algılanan kalite ile açıklanma oranı 0.68’tir. Negatif ağızdan ağıza
pazarlamanın marka sadakati ve algılanan kalite ile açıklanma oranı ise
0.34’tür. Pozitif ağızdan ağıza pazarlama faaliyetlerinde marka sadakatinin
0.46, algılanan kalitenin ise 0.53 oranında etkili olduğu tespit edilmiştir.
Negatif ağızdan ağıza pazarlama üzerinde marka sadakati yaklaşık 0.50 oranında,
algılanan kalite ise yaklaşık 0.06 oranında etkilidir.    

Kaynakça

  • Aaker, D. (1991). Managing brand equity. New York: Free Press.
  • Alexandris, K., Tsaousi, E. ve James, J. (2007). Predicting sponsorship outcomes from attitudinal constructs: The case of a professional basketball event. Sport Marketing Quarterly, 16(3), 130-139.
  • Aşkın, N. ve İpek, İ. (2016). Marka aşkının marka deneyimi ile marka sadakati arasındaki ilişkiye aracılık etkisi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 16(1), 79-94.
  • Batra, R., Ahuvia, A. ve Bagozzi, R. P. (2012). Brand love. Journal of Marketing, 76(2), 1-16.
  • Bayındır, N. S. (2019). Hizmet sektöründe algılanan adalet, telafi sonrası tüketici tatmini ve ağızdan ağıza pazarlama ilişkisi: Bankacılık sektöründe bir uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Bergkvist, L. ve Bech-Larsen, T. (2010). Two studies of consequences and actionable antecedents of brand love. Journal of Brand Management, 17(7), 504-518.
  • Carl, W. J. (2006). What's all the buzz about? Everyday communication and the relational basis of word-of-mouth and buzz marketing practices. Management Communication Quarterly, 19(4), 601-634.
  • Carroll, B. A. ve Ahuvia, A. C. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love. Marketing Letters, 17(2), 79-89.
  • Chung, C. M. ve Darke, P. R. (2006). The consumer as advocate: Self-relevance, culture and word-of-mouth. Marketing Letters, 17(4), 269-279.
  • Çifci, S. ve Cop, R., (2006). Marka ve marka sadakati üniversite öğrencilerinin kot pantolon marka tercihleri ve marka sadakatleri ile ilgili bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Dafonte-Gómez, A. (2013). The key elements of viral advertising. from motivation to emotion in the most shared videos. Media Education Research Journal, 22 (43), 199-206.
  • Dağcı Büyük, H. & Erciş, A . (2016). İndirim marketlerinde müşteri değerinin müşteri tatmini, müşteri sadakati ve ağızdan ağıza iletişime etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (3) , 527-544.
  • Dellarocas, C. (2003). The digitization of word of mouth: Promise and challenges of online feedback mechanisms. Management Science, 49(10), 1407-1424.
  • Dick, A. S. ve Basu, K. (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of The Academy of Marketing Science, 22(2), 99-113.
  • Elden, M. (2009) Reklam ve reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları.
  • Godes, D. ve Mayzlin, D. (2004). Using online conversations to study word-of-mouth communication. Marketing Science, 23(4), 545-560.
  • Goyette, I., Ricard, L., Bergeron, J. ve Marticotte, F. (2010). e‐WOM Scale: word‐of‐mouth measurement scale for e‐services context. Canadian Journal of Administrative Sciences 27(1), 5-23.
  • Gülmez, M. ve Özaltın Türker, G. (2015). Ağızdan ağıza iletişim ile tüketici odaklı marka değeri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Tur operatörleri ve seyahat acenteleri müşterileri üzerine bir uygulama. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(1), 64-81.
  • Gürbüz, A. ve Doğan, M. (2013). Tüketicilerin markaya duyduğu güven ve marka bağlılığı ilişkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), 239-258.
  • Güven, E. (2014). Sosyal medyadaki ağızdan ağıza pazarlama faaliyetlerinin satın alma kararları üzerine etkileri, Doktora Tezi, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
  • Hahn, M., Park, S., Krishnamurthi, L. ve Zoltners, A. A. (1994). Analysis of new product diffusion using a four-segment trial-repeat model. Marketing Science, 13(3), 224-247.
  • Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., Walsh, G. ve Gremler, D. D. (2004). Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the internet? Journal of Interactive Marketing, 18(1), 38-52.
  • Hung, C. H. (2008). The effect of brand image on public relations perceptions and customer loyalty. International Journal of Management, 25(2), 237-246.
  • Hur, W. M., Kim, M. ve Kim, H. (2014). The role of brand trust in male customers' relationship to luxury brands. Psychological Reports, 114(2), 609-624.
  • Iacobucci, D. ve Hopkins, N. (1992). Modelling dyadic interactions and networks in marketing. Journal of Marketing Research, 29(1), 5-17.
  • Işık, O. (2016). Algılanan kalitenin hastane marka değerine etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 57-72.
  • Kadaifçiler, A. (2019). Marka sadakatinin tüketicinin satın alma karar süreci ile ilişkisi: Konya ili hazır giyim pazarı örneği. Yüksek Lisans Tezi, Konya: KTO Karatay Üniversitesi.
  • Kahn, B. ve Wind, J. (2005). What’s the buzz about buzz marketing? USA: Knowledge@ Wharton.
  • Kalaycı, Ş. (2008). Güvenilirlik analizi, İçinde Ş.Kalaycı (Ed). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (3.Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Langner, T., Bruns, D., Fischer, A. ve Rossiter, J. R. (2016). Falling in love with brands: a dynamic analysis of the trajectories of brand love. Marketing Letters, 27(1), 15-26.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E. ve Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.
  • Marangoz, M. (2007). Ağızdan ağıza iletişimin müşterilerin satın alma davranışlarına etkileri: Cep telefonu pazarına yönelik bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • Mohr, I. (2007). Buzz marketing for movies. Business Horizons, 50(5), 395-403.
  • Mosavi, S. A. ve Kenarehfard, M. (2013). The impact of value creation practices on brand trust and loyalty in a Samsung Galaxy online brand community in Iran. International Journal of Mobile Marketing, 8(2), 75-84.
  • Murray, K. B. (1991). A test of services marketing theory: Consumer information acquisition activities. Journal of Marketing, 55(1), 10-25.
  • Netemeyer, R. G., Krishnan, B., Pullig, C., Wang, G., Yagci, M., Dean, D., Ricks, J. & Wirth, F. (2004). Developing and validating measures of facets of customer-based brand equity. Journal of Business Research, 57(2), 209-224.
  • Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty? Journal of marketing, 63(4), 33-44.
  • Onaran, B., Bulut, Z. A. ve Özmen, A. (2013). Müşteri değerinin, müşteri tatmini, marka sadakati ve müşteri ilişkileri yönetimi performansı üzerindeki etkilerinin incelenmesine yönelik bir araştırma. Business & Economics Research Journal, 4(2). 37-53.
  • Öztürk, E. (2008). Çoklu doğrusal regresyon modeli, İçinde Ş.Kalaycı (Ed). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (3.Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Pappu, R., Quester, P. G. ve Cooksey, R. W. (2005). Consumer-based brand equity: improving the measurement–empirical evidence. Journal of Product & Brand Management, 14(3), 143-154.
  • Pappu, R., Quester, P. G. ve Cooksey, R. W. (2007). Country image and consumer-based brand equity: relationships and implications for international marketing. Journal of International Business Studies, 38(5), 726-745.
  • Richins, M. L. (1983). Negative word-of-mouth by dissatisfied consumers: A pilot study. Journal of Marketing, 47(1), 68-78.
  • Sekaran, U. (1992). Research methods of business. Canada: Jonh Wiley & Sons.
  • Silverman, G. (2007). Ağızdan ağıza pazarlama: dünyanın en güçlü pazarlama yönteminin 28 sırrı (Çev. Ender Orfanlı). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Sim, Ş. & Toprak, M. (2012). Sinemayı hayata yaklaştırmak: Sahte belgesel (Mockumentary) Fine Arts, 7 (1), 1-10.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. ve Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston: Pearson.
  • Tan, M. F. (2019). Deneyimsel pazarlamanın marka tercihi, marka sadakati ve marka özgünlüğüne etkisi: giyim ürünleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Taşkın, Ç., Öztürk, O., Sürmeli, E. ve Tuncay, S. (2016). Online hizmet kalitesinin öncüllerinin yapısal eşitlik modelleme ile belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3). 799-817.
  • Thomas Jr, G. M. (2004). Building the buzz in the hive mind. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 4(1), 64-72.
  • Thorson, K. S. ve Rodgers, S. (2006). Relationships between blogs as eWOM and interactivity, perceived interactivity and parasocial interaction. Journal of Interactive Advertising, 6(2), 5-44.
  • Tong, X. ve Li, C. (2013). Impact of brand personality and consumer ethnocentrism in China's sportswear market. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 25(3), 491-509.
  • Tosun, N. B. ve Turfanda, S. (2018). Sanal marka topluluklarının marka sadakati üzerindeki rolü. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 95-117.
  • Trusov, M., Bucklin, R. E. ve Pauwels, K. (2009). Effects of word-of-mouth versus traditional marketing: findings from an internet social networking site. Journal of Marketing, 73(5), 90-102.
  • Ünal, S. ve Aydın, H. (2013). An investigation on the evaluation of the factors affecting brand love. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 76-85.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan kadar konuş: Marka iletişimi stratejileri. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Yazgan, H., Çatı, K. ve Kethüda, Ö. (2014). Tüketici temelli marka değerinin ağızdan ağza pazarlamaya etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 237-252.
  • Yıldız, E. (2015). Ağızdan ağıza iletişimin tüketici temelli marka değeri boyutlarına etkileri: marka imajının aracılık rolü. Business & Economics Research Journal, 6(3), 163-181.
  • Yıldız, E. ve Koçan, M. (2019). Tüketici etnosentrizmi, algılanan kalite ve marka sadakatinin marka kişiliği üzerindeki etkisi: krem çikolata tüketicileri üzerine bir uygulama. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 309-326.
  • Yıldız, E.(2014). Tüketici temelli marka değeri ile ağızdan ağıza pazarlama arasındaki ilişkide marka tercihinin aracılık rolü, Doktora Tezi, İstanbul: Haliç Üniversitesi.
  • Yıldız, S. ve Avcı, İ. (2019). Tüketici temelli marka değerinin taklit markalı ürün algısı üzerindeki etkisi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 189-214.
  • Yoo, B. ve Donthu, N. (2001). Developing and validating multidimensional consumer-based brand equity scale. Journal of Business Research, 52(1), 1-14.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zehra Türk 0000-0002-0769-1620

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Türk, Z. (2021). Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-27. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.642610
AMA Türk Z. Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2021;11(1):1-27. doi:10.18074/ckuiibfd.642610
Chicago Türk, Zehra. “Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati Ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2021): 1-27. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.642610.
EndNote Türk Z (01 Haziran 2021) Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 1 1–27.
IEEE Z. Türk, “Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 1–27, 2021, doi: 10.18074/ckuiibfd.642610.
ISNAD Türk, Zehra. “Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati Ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/1 (Haziran 2021), 1-27. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.642610.
JAMA Türk Z. Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:1–27.
MLA Türk, Zehra. “Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati Ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2021, ss. 1-27, doi:10.18074/ckuiibfd.642610.
Vancouver Türk Z. Tüketicilerin Ağızdan Ağıza Pazarlama Faaliyetlerinde Marka Sadakati ve Markaya Yönelik Algılanan Kalitenin Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(1):1-27.