When formal marketing thought developed in the early 1900s, dominant perspective of marketing
was about taking things “to market”. After 1950 marketing thought moved to a “market to”
orientation. This orientation reflects “product dominant logic”. After radical changes in
information technology, knowledge asymmetry between firm and customer is decreased and
customer becomes operant resource instead of a resource to be acted on. Therefore, new marketing
paradigm has been emerged and main focus moved from “value in exchange” to “value in use”
and customer becomes collaborative partner. Firm can only provide value proposition. New
definition of marketing comprises “customer relationship”, “share holders”, and “value creation”.
Apart from evolving of marketing thought, theories of competitive advantages have been also
change form industry perspective to internal resource and dynamic capabilities. Both new
perspectives of marketing and dynamic capabilities are focus on operant resource such as
knowledge and skills to sustain competitive advantages.
Evolving Marketing Thought Marketing Definitions Value in Use Competitive Advantages
Pazarlama düşüncesinin oluşum ve kuruluş dönemlerinde temel yaklaşım metaların pazara sürümü iken, 1950’lerden sonra “ürün baskın” yaklaşımı egemen olmuştur. Bilgi teknolojilerindeki radikal değişimler sonucu tüketicilerin de artık bilgiye ulaşmasının kolaylaşmasıyla, işletme ile müşteri arasındaki bilgi asimetrisi ortadan kalkmış ve müşteri işlenen bir kaynak olmaktan çıkarak işlem doğuran bir kaynak haline gelmiştir. Buna bağlı olarak yeni paradigmada “değişim değeri” yerini “kullanım değeri” ne bırakmıştır. Bu kapsamda müşteri ihtiyacı giderilmek üzere ürün geliştirilen ve etkilenen bir kaynak değil, ortaklaşa hareket edilen ve işlem doğuran bir kaynak olarak değerlendirilmeye başlamıştır. İşletme değer yaratan değil müşteriye değer sunumu yapan konuma gelmiştir. Bu doğrultuda, “müşteri ilişkileri”, “paydaşlar” ve “değer yaratma” yeni pazarlama tanımında yerini almıştır. Stratejik yönetim literatüründe, sektörel rekabet avantajı yaklaşımından işlemeye özgü kaynaklarına geçilmiştir.
Pazarlama Düşüncesindeki Değişim Pazarlama Tanımları Kullanım Değeri Rekabet Avantajı
Diğer ID | JA96CS63DZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2 - Sayı: 2 Cilt: 2 Ay:09 Yıl:2012 |