Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Emlak Firmalarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 602 - 623, 30.06.2025

Öz

Emlak sektörü, ekonomik kalkınma ve bireylerin yaşam standartlarını doğrudan etkileyen önemli bir sektördür. Emlak firmaları, müşterilerin yaşam alanlarını seçerken karar verme süreçlerinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, emlak firmalarının tercih edilmesinde etkili olan faktörleri belirlemek ve bu faktörlerin sektördeki etkilerini incelemektir. Bu amaçla literatürden yararlanılarak oluşturulan anket çeşitli şehirlerde yaşayan 278 kişiye uygulanmış ve veri derleme aracının iç tutarlılık katsayısı Cronbach Alfa (CA) değeri 0,95 olarak hesaplanmıştır. Araştırma, emlak firmalarının, profesyonellik, güvenirlilik, ulaşılabilirlik, empati gibi unsurların müşteriler tarafından nasıl algılandığını değerlendirmektedir. Bu faktörlerin, bir emlak firmasının rekabet gücünü artırma ve müşteri sadakatini sağlama üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Çalışmada, veri toplama aracı boyutlarını temsil eden tutum ifadelerinin yapısal geçerliliğini test etmek, maddelerin temsil gücünü değerlendirmek ve boyutlar arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda, dört boyutun da emlak ofisi tercihini etkileyen faktörler olduğu ve modelin geçerli olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alan, T. (2019). Hizmet kalitesi ve gayrimenkul sektöründe hizmet kalitesi ölçümü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyol, Z. (2020). Emlak sektöründe dijital pazarlamanın önemi: Noyanlar şirketler grubu alan çalışması. Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim ve Medya Çalışmaları Anabilim dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs.
  • Burcu, B. (2019). Türkiye’de gayrimenkul değerlemesi ve değerleme uzmanları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim dalı.
  • Dabholkar, P.A., & J.W. Overby (2005). Linking process and outcome to service quality and customer satisfaction evaluations: An investigation of real estate agent service. International Journal of Service Industry Management, 16(1), 10–28.
  • Dayı, F., & Hosseinpour, L. (2024). A theoretical analysis on the factors affecting housing demand, Quantrade Journal of Complex Systems in Social Sciences, 6 (1), 121-129. Doi: 10.5281/zenodo.11554226.
  • Erkan, B., & Yurdakul, D. (2019). The effect of website service quality components on consumer satisfaction in real estate marketing. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1757-1768.
  • Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382–388. https://doi.org/10.1177/002224378101800313
  • Güneş, M. (2020). Güven unsuru bağlamında satış elamanlarının emlak sektöründeki rolü. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
  • Johnson, L., M. Dotson., & B. Dunlap (1988) Service quality determinants and effectiveness in the real estate brokerage industry. Journal of Real Estate Research, 13(2), 21–36.
  • Kılıç, H.Ö., & Özer, H.A. (2016). Konut pazarlamasında müşteri memnuniyetinin ölçülmesi: Safranbolu örneği. Business and Management Studies, 4(2), 162-184.
  • Li, B., Li, R. Y. M., & Wareewanich, T. (2021). Factors influencing large real estate companies’ competitiveness: A sustainable development perspective. Land, 10(11), 1239. https://doi.org/10.3390/land10111239.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., & Berry, L.L. (1988). SERVQUAL A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74
  • Seiler, V.L., Webb, J.R., & Whiplle, T.W. (2000). Assesment of real estate brokerage service quality. JRER, 20, 105-118.
  • Seiler, V., M. Seiler, D. Winkler, G. Newell, & J. Webb (2008). Service quality dimensions in residential real estate brokerage. Journal of Housing Research, 17(2), 101–16.
  • Seiler, V., & Reisenwitz, T. (2010). A review of service quality research in real estate. Journal of Real Estate Literature, 18(2), 225-238. DOI:10.1080/10835547.2010.12090274.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Tatlı, H. (2013). Konut sahipliğinin belirleyicileri: Hanehalkı reisleri üzerine bir uygulama. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 40-63.
  • Uysal, D., & Yiğit, M. (2016). Türkiye’de konut talebinin belirleyicileri (1970-2015): Ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 19(1), 185-209.
  • Yılmaz, V., Çelik, E. (2013). “LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar-uygulamalar-programlama”, Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.

Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 602 - 623, 30.06.2025

Öz

The real estate sector is an important sector that directly affects economic development and living standards of individuals. Real estate companies play an important role in the decision-making processes of customers when choosing their living spaces. The aim of this study is to determine the factors that are effective in the preference of real estate firms and to examine the effects of these factors in the sector. For this purpose, the questionnaire created by utilising the literature was applied to 278 people living in various cities and the internal consistency coefficient Cronbach's Alpha (CA) value of the data collection tool was calculated as 0.95. The research evaluates how customers perceive factors such as professionalism, reliability, accessibility and empathy of real estate firms. The effects of these factors on increasing the competitiveness of a real estate firm and ensuring customer loyalty will be discussed. In the study, first and second confirmatory factor analyses were applied to test the construct validity of the attitude statements representing the dimensions of the data collection tool, to reveal the representativeness of the items and the relationship between the dimensions. As a result of the analysis, it was determined that all 4 dimensions were effective in real estate office preference and the model was appropriate

Kaynakça

  • Alan, T. (2019). Hizmet kalitesi ve gayrimenkul sektöründe hizmet kalitesi ölçümü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyol, Z. (2020). Emlak sektöründe dijital pazarlamanın önemi: Noyanlar şirketler grubu alan çalışması. Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim ve Medya Çalışmaları Anabilim dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs.
  • Burcu, B. (2019). Türkiye’de gayrimenkul değerlemesi ve değerleme uzmanları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim dalı.
  • Dabholkar, P.A., & J.W. Overby (2005). Linking process and outcome to service quality and customer satisfaction evaluations: An investigation of real estate agent service. International Journal of Service Industry Management, 16(1), 10–28.
  • Dayı, F., & Hosseinpour, L. (2024). A theoretical analysis on the factors affecting housing demand, Quantrade Journal of Complex Systems in Social Sciences, 6 (1), 121-129. Doi: 10.5281/zenodo.11554226.
  • Erkan, B., & Yurdakul, D. (2019). The effect of website service quality components on consumer satisfaction in real estate marketing. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 1757-1768.
  • Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382–388. https://doi.org/10.1177/002224378101800313
  • Güneş, M. (2020). Güven unsuru bağlamında satış elamanlarının emlak sektöründeki rolü. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
  • Johnson, L., M. Dotson., & B. Dunlap (1988) Service quality determinants and effectiveness in the real estate brokerage industry. Journal of Real Estate Research, 13(2), 21–36.
  • Kılıç, H.Ö., & Özer, H.A. (2016). Konut pazarlamasında müşteri memnuniyetinin ölçülmesi: Safranbolu örneği. Business and Management Studies, 4(2), 162-184.
  • Li, B., Li, R. Y. M., & Wareewanich, T. (2021). Factors influencing large real estate companies’ competitiveness: A sustainable development perspective. Land, 10(11), 1239. https://doi.org/10.3390/land10111239.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., & Berry, L.L. (1988). SERVQUAL A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74
  • Seiler, V.L., Webb, J.R., & Whiplle, T.W. (2000). Assesment of real estate brokerage service quality. JRER, 20, 105-118.
  • Seiler, V., M. Seiler, D. Winkler, G. Newell, & J. Webb (2008). Service quality dimensions in residential real estate brokerage. Journal of Housing Research, 17(2), 101–16.
  • Seiler, V., & Reisenwitz, T. (2010). A review of service quality research in real estate. Journal of Real Estate Literature, 18(2), 225-238. DOI:10.1080/10835547.2010.12090274.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Tatlı, H. (2013). Konut sahipliğinin belirleyicileri: Hanehalkı reisleri üzerine bir uygulama. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 40-63.
  • Uysal, D., & Yiğit, M. (2016). Türkiye’de konut talebinin belirleyicileri (1970-2015): Ampirik bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 19(1), 185-209.
  • Yılmaz, V., Çelik, E. (2013). “LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Temel kavramlar-uygulamalar-programlama”, Anı Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, 25-238.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erkan Arı 0000-0001-6012-0619

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2025
Kabul Tarihi 23 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arı, E. (2025). Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 602-623. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1614055
AMA Arı E. Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2025;15(2):602-623. doi:10.18074/ckuiibfd.1614055
Chicago Arı, Erkan. “Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15, sy. 2 (Haziran 2025): 602-23. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1614055.
EndNote Arı E (01 Haziran 2025) Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15 2 602–623.
IEEE E. Arı, “Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 2, ss. 602–623, 2025, doi: 10.18074/ckuiibfd.1614055.
ISNAD Arı, Erkan. “Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15/2 (Haziran2025), 602-623. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1614055.
JAMA Arı E. Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15:602–623.
MLA Arı, Erkan. “Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 2, 2025, ss. 602-23, doi:10.18074/ckuiibfd.1614055.
Vancouver Arı E. Determination of the Factors Affecting the Preference of Real Estate Companies. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2025;15(2):602-23.