BibTex RIS Cite

Çocuk ve Bilim Eğitimi

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 15 - 28, 01.06.2016

Abstract

Çocukların varlık ve olayları zihinlerinde simgelere dönüştürmelerinde algısal uyarıcıları düzenleme yetenekleri ve bu yeteneklerin gelişimi oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda çocukların zihinlerinde geliştirdikleri kavramların niteliğini, içerisinde bulundukları çevre koşulları etkilemektedir. Bunların yanı sıra, çocukların bir yetişkinin rehberliğinde, eğitim sürecinden geçirilmesi sonucunda geliştirmiş oldukları kendiliğinden gelişmeyen kavramlar da yer almaktadır. Çocukların kavram geliştirme süreçleri ile bilim insanlarının bilimsel araştırma yapma süreçleri arasında anlamlı biçimde bir benzerlik gözlenmektedir. Çocuklar ve bilim insanları, doğada yer alan varlıkları sınıflandırır, gruplandırır ve karşılaştırırlar. Böylece, bu varlıkların benzerlik ve farklılıklarını ifade edebilirler. Çocukların bilimle erken yaşlarda tanışması, sahip olmuş oldukları gelişim alanlarını desteklemesi ve gelişim alanlarına yeni yönler kazandırması açısından oldukça önemlidir. Çocukların bilimsel araştırmalarla örtüşen etkinlikleri yürütebilmeleri için gerekli olan bilimsel süreç becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. Çocuklarda bilim eğitimi de bu nedenle oldukça önemlidir

References

  • Akman, B., Üstün, E., & Güler, T. (2003). 6 yaş çocuklarının bilim süreçlerini kullanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
  • Aktaş, A. Y. (2002). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi Eğitimi Dergisi, (6), 1-8.
  • Arslan, A. G., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. & Kahveci, G. (2007). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). A pilot survey to improve the use of scientific process skills of kindergarten children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education 4(2), 1-24.
  • Ayvacı, H. & Özbek, D. (2014). Okul öncesi dönemde bilimin doğasının öğretimi. M. Metin & Ç. Şahin (Editör). Örnek Uygulamalarla Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi (ss. 51-74). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bredekamp, S., & Rosegrant, T. (Eds.). (1992). Reaching potentials: Appropriate curriculum and assessment for young children (Vol. 1). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: Preschool through primary grades. (Sixth edition) USA: Pearson Education Inc.
  • Carin, A. A. & Bass, J. E. (2001). Teaching science as inquiry. (Ninth edition). Upper Saddle River, NJ: PrenticeHall, Inc.
  • Carin, A. A., Bass, J. E. & Contant, T. L. (2005). Methods for teaching science as inquiry. (Ninth edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2013). Math and science for young children. (Seventh edition). Canada: Wadsworth Cengage Learning.
  • Cook, C., Goodman, N. D., & Schulz, L. E. (2011). Where science starts: Spontaneous experiments in preschoolers’ exploratory play. Cognition, 120(3), 341-349.
  • Çepni, S. (2007). “Bilim, fen ve teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları” Kurumdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (Ed. S. Çepni) 6. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deiner, P. L. (2013). Inclusive early childhood education: Development, resources and practice. (Sixth edition). Wadsworth: Centage Learning.
  • Driver, R., & Easley, J. (1978). Pupils and paradigms: A review of literature related to concept development in adolescent science students.
  • Durbin, D. J., Pickett, L. H. & Powell, T. L. (2011). Kindergarten scientists: The pot of gold at the end of the rainbow. Science activities: Classroom projects and curriculum ideas. Science Activities, 48(4), 129-136.
  • Duschl, R. A., Schweingruber, H. A. & Shouse, A. W. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Washington D.C.: National Academies Press.
  • Erdener, E. (2009). Vygotsky’nin düşünce ve dil gelişimi üzerine görüşleri: piaget’e eleştirel bir bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • Esler, W. & Esler, M. (2001). Teaching elementary science a full spectrum science ınstrcution approach. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Eshach, H. & Fried M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Estes, L. S. (2004). Essentials of child care and early education. USA: Pearson Education, Inc.
  • Fleer, M. (2009). Understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concepts within play-based programs. Research in Science Education 39(2), 281-306.
  • Gagne, R. M. (1965). The Conditions of Learning. Holt Rinehart and Winston, Inc, NewYork.
  • Jackman, H. L. (2005). Early education curriculum a child’ s connection to the World. (Third edition). USA: Thomson Delmar Learning.
  • Johnston, J. (2005). Early explorations in science (2nd Ed.) NY: Open University Press.
  • Kallery, M. (2004). Early years teachers’ late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Kandır, A., Yaşar, M. C., İnal, G., Yazıcı, E., Uyanık, Ö. & Yazıcı, Z. (2012). Etkinliklerle bilim eğitimi. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Kandır, A., Yaşar, M.C. & Tuncer, N. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kaptan, F., Yetişir, M., İ. & Demir, M. (2007). Beceriden bilimsel süreç becerilerine: farklı bakış açılarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Kostelnik, M. J., Soderman, A. K. & Whiren, A.P. (2004). Developmentally appropriate curriculum: Best practices in early childhood education. (Third edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Küçük, M. (2006). Bilimin doğasını ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine öğretmeye yönelik bir çalışma. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Trabzon.
  • Lind, K. K. (2001). Science in the early childhood years. The National Head Start Child Development Institute (CDI) Web: Retrieved June 10, 2012 from http://www.hsnrc.org/cdi/klind1.cfm.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods: A constructivist approach. (Eds: Erin J. O’conner & Timothy Coleman). Delmar Publishers: New York.
  • Martin, D. J. (2001). Constructing early childhood science. USA: Delmar Thomson Learning.
  • Martin, R., Sexton, C., Wagner, K. & Gerlovich, J. (1998). Science for all children. Boston: Allyn and Bacon.
  • Morrison, K. (2012). Integrate science and arts process skills in the early childhood curriculum. Dimensions of Early Childhood, 40(1), 31-38.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills (Research matters to the science teacher No. 9004). Retrieved from National Association of Research in Science Teaching. Web: Retrieved January 25, 2009 from http://www.educ.sfu.ca/narstsite/publications/research/skill.htm.
  • Peters, J. M. & Stout, D. L. (2006). Science in elementary education, methods, concepts and inquiries. (Tenth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Ra’ed, A. & Al Jadiry, A. (2012). The effect of cooperative learning group division based on multiple intelligences theory and previous achievement on scientific thinking skills development of ninth grade students in Oman. European Journal of Social Science, 27, 553-569.
  • Rao B. D. & Kumari N. U. (2008). Science process skills of school students. Laxmi Nagar, Delhi: Arora Ofsett Press.
  • Rapudi, M. A. (2004). The effect of cooperative learning on the development of learners’ science process skills. Unpublished Master’s Thesis. University of South Africa, South Africa.
  • Robles, W. J. & Beck, M. V. (2010) Teaching young children in multicultural classrooms: Issues, concepts teaching young children in multicultural classrooms: Issues, concepts and strategies. (Third edition). Wadsworth: Centage Learning.
  • Roopnarine, J. L. & Johnson, J. E. (2000). Approaches to early childhood education. (Third edition). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L. & O’Connell, A. A. (2011). The influence of early science experience in kindergarten on children’s immediate and later science achievement: evidence from the Early Childhood Longitudinal Study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217-235.
  • Saracho, O. N. & Spodek, B. (2008). Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. Charlotte, NC: IAP-Information Age Pub.
  • Schneider, L. A. (2005). Child care teachers attitudes, beliefs and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunitites. MS: Oklahama State University.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Trundle, K.C. (2009). Teaching science during the early childhood years. Carmel, CA: National Geographic School Publishing.
  • Tu, T. H. & Hsiao, W. Y. (2008). Preschool teacher-child verbal interactions in science teaching. Electronic Journal of Science Education, 12(2), 199–223.
  • Üstün, E., & Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
  • Vygotsky, L. S. (1965). Thought and language. United States of America: The Massachusetts Institute of Technology.
  • Yurt, Ö. (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. F. Şahin (Editör). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 10- Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi (ss. 11-20). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Zhou, Z., Boehm, A. E. (2004). American and Chinese children’s knowledge of basic relational concepts. School Psychology International, 22(1), 5-21.

Çocuk ve Bilim Eğitimi

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 15 - 28, 01.06.2016

Abstract

To symbolize existence and presence in their mind, children’s ability to arrange sensory impulses and the improvement of this ability is important. In this sense the quality of the concept that the children create in their mind is influenced by environmental aspects. Therewith, there are also some conceptions developed by the children in an educational process under the guidance of an adult. There is a similar observed pattern between the process of children developing concepts and scientists doing scientific research. Children and scientists classify, group and compare the existence in the nature. Thus, both can state the similarities and the differences. To encounter with science in the early ages is crucial for children to support the developing areas that they already have and acquire new directions in these areas. Children must have the abilities of the scientific process to prosecute the activities corresponding to scientific exercises. Consequently, scientific education of children is important

References

  • Akman, B., Üstün, E., & Güler, T. (2003). 6 yaş çocuklarının bilim süreçlerini kullanma yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
  • Aktaş, A. Y. (2002). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi Eğitimi Dergisi, (6), 1-8.
  • Arslan, A. G., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S. & Kahveci, G. (2007). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Ayvacı, H. Ş. (2010). A pilot survey to improve the use of scientific process skills of kindergarten children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education 4(2), 1-24.
  • Ayvacı, H. & Özbek, D. (2014). Okul öncesi dönemde bilimin doğasının öğretimi. M. Metin & Ç. Şahin (Editör). Örnek Uygulamalarla Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi (ss. 51-74). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bredekamp, S., & Rosegrant, T. (Eds.). (1992). Reaching potentials: Appropriate curriculum and assessment for young children (Vol. 1). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Brewer, J. A. (2007). Introduction to early childhood education: Preschool through primary grades. (Sixth edition) USA: Pearson Education Inc.
  • Carin, A. A. & Bass, J. E. (2001). Teaching science as inquiry. (Ninth edition). Upper Saddle River, NJ: PrenticeHall, Inc.
  • Carin, A. A., Bass, J. E. & Contant, T. L. (2005). Methods for teaching science as inquiry. (Ninth edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2013). Math and science for young children. (Seventh edition). Canada: Wadsworth Cengage Learning.
  • Cook, C., Goodman, N. D., & Schulz, L. E. (2011). Where science starts: Spontaneous experiments in preschoolers’ exploratory play. Cognition, 120(3), 341-349.
  • Çepni, S. (2007). “Bilim, fen ve teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları” Kurumdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (Ed. S. Çepni) 6. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deiner, P. L. (2013). Inclusive early childhood education: Development, resources and practice. (Sixth edition). Wadsworth: Centage Learning.
  • Driver, R., & Easley, J. (1978). Pupils and paradigms: A review of literature related to concept development in adolescent science students.
  • Durbin, D. J., Pickett, L. H. & Powell, T. L. (2011). Kindergarten scientists: The pot of gold at the end of the rainbow. Science activities: Classroom projects and curriculum ideas. Science Activities, 48(4), 129-136.
  • Duschl, R. A., Schweingruber, H. A. & Shouse, A. W. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Washington D.C.: National Academies Press.
  • Erdener, E. (2009). Vygotsky’nin düşünce ve dil gelişimi üzerine görüşleri: piaget’e eleştirel bir bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • Esler, W. & Esler, M. (2001). Teaching elementary science a full spectrum science ınstrcution approach. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning.
  • Eshach, H. & Fried M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-336.
  • Estes, L. S. (2004). Essentials of child care and early education. USA: Pearson Education, Inc.
  • Fleer, M. (2009). Understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concepts within play-based programs. Research in Science Education 39(2), 281-306.
  • Gagne, R. M. (1965). The Conditions of Learning. Holt Rinehart and Winston, Inc, NewYork.
  • Jackman, H. L. (2005). Early education curriculum a child’ s connection to the World. (Third edition). USA: Thomson Delmar Learning.
  • Johnston, J. (2005). Early explorations in science (2nd Ed.) NY: Open University Press.
  • Kallery, M. (2004). Early years teachers’ late concerns and perceived needs in science: An exploratory study. European Journal of Teacher Education, 27(2), 147-165.
  • Kandır, A., Yaşar, M. C., İnal, G., Yazıcı, E., Uyanık, Ö. & Yazıcı, Z. (2012). Etkinliklerle bilim eğitimi. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Kandır, A., Yaşar, M.C. & Tuncer, N. (2011). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kaptan, F., Yetişir, M., İ. & Demir, M. (2007). Beceriden bilimsel süreç becerilerine: farklı bakış açılarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Kostelnik, M. J., Soderman, A. K. & Whiren, A.P. (2004). Developmentally appropriate curriculum: Best practices in early childhood education. (Third edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Küçük, M. (2006). Bilimin doğasını ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine öğretmeye yönelik bir çalışma. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Trabzon.
  • Lind, K. K. (2001). Science in the early childhood years. The National Head Start Child Development Institute (CDI) Web: Retrieved June 10, 2012 from http://www.hsnrc.org/cdi/klind1.cfm.
  • Martin, D. J. (1997). Elementary science methods: A constructivist approach. (Eds: Erin J. O’conner & Timothy Coleman). Delmar Publishers: New York.
  • Martin, D. J. (2001). Constructing early childhood science. USA: Delmar Thomson Learning.
  • Martin, R., Sexton, C., Wagner, K. & Gerlovich, J. (1998). Science for all children. Boston: Allyn and Bacon.
  • Morrison, K. (2012). Integrate science and arts process skills in the early childhood curriculum. Dimensions of Early Childhood, 40(1), 31-38.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills (Research matters to the science teacher No. 9004). Retrieved from National Association of Research in Science Teaching. Web: Retrieved January 25, 2009 from http://www.educ.sfu.ca/narstsite/publications/research/skill.htm.
  • Peters, J. M. & Stout, D. L. (2006). Science in elementary education, methods, concepts and inquiries. (Tenth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Ra’ed, A. & Al Jadiry, A. (2012). The effect of cooperative learning group division based on multiple intelligences theory and previous achievement on scientific thinking skills development of ninth grade students in Oman. European Journal of Social Science, 27, 553-569.
  • Rao B. D. & Kumari N. U. (2008). Science process skills of school students. Laxmi Nagar, Delhi: Arora Ofsett Press.
  • Rapudi, M. A. (2004). The effect of cooperative learning on the development of learners’ science process skills. Unpublished Master’s Thesis. University of South Africa, South Africa.
  • Robles, W. J. & Beck, M. V. (2010) Teaching young children in multicultural classrooms: Issues, concepts teaching young children in multicultural classrooms: Issues, concepts and strategies. (Third edition). Wadsworth: Centage Learning.
  • Roopnarine, J. L. & Johnson, J. E. (2000). Approaches to early childhood education. (Third edition). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Saçkes, M., Trundle, K. C., Bell, R. L. & O’Connell, A. A. (2011). The influence of early science experience in kindergarten on children’s immediate and later science achievement: evidence from the Early Childhood Longitudinal Study. Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 217-235.
  • Saracho, O. N. & Spodek, B. (2008). Contemporary perspectives on science and technology in early childhood education. Charlotte, NC: IAP-Information Age Pub.
  • Schneider, L. A. (2005). Child care teachers attitudes, beliefs and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunitites. MS: Oklahama State University.
  • Şahin, F. (2000). Okul öncesinde fen bilgisi öğretimi ve aktivite örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
  • Trundle, K.C. (2009). Teaching science during the early childhood years. Carmel, CA: National Geographic School Publishing.
  • Tu, T. H. & Hsiao, W. Y. (2008). Preschool teacher-child verbal interactions in science teaching. Electronic Journal of Science Education, 12(2), 199–223.
  • Üstün, E., & Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).
  • Vygotsky, L. S. (1965). Thought and language. United States of America: The Massachusetts Institute of Technology.
  • Yurt, Ö. (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. F. Şahin (Editör). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 10- Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi (ss. 11-20). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Zhou, Z., Boehm, A. E. (2004). American and Chinese children’s knowledge of basic relational concepts. School Psychology International, 22(1), 5-21.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Şevki Ayvacı This is me

Özlem Yurt This is me

Publication Date June 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Ayvacı, H. Ş., & Yurt, Ö. (2016). Çocuk ve Bilim Eğitimi. Çocuk Ve Medeniyet, 1(1), 15-28.