İletişim ortamı ve araçları anlamına gelen medyanın, hayatımızdaki önemi gün geçtikçe artmaktadır. Özellikle çocuklar, medyadan en fazla etkilenen insan grubunu oluşturmaktadır. Çocukların medya ve medya araçları ile olan etkileşimi, bu kavramın onlar tarafından nasıl algılandığı ve nasıl kullanıldığı ile de yakından ilişkilidir. Medya ile birey arasındaki ilişkilerin tam ve detaylı olarak anlaşılabilmesi için özellikle erken yaşlarda medya ile ilgili oluşan algıların anlaşılmasına ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin medya ile ilgili algılarını ve bu kavramı, öğrencilerin bilişsel boyutta hangi kavramlarla ilişkilendirdiğini ortaya çıkarmaktır. Olgu bilim deseninde yürütülen bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin medyaya ilişkin algıları, kelime testi aracılığıyla incelenmiştir. Veriler, İç Anadolu Bölgesi’nde büyükşehir niteliği taşıyan bir ilimizde 2016-2017 eğitim öğretim yılında öğrenim gören ve rastgele bir yöntemle seçilen 200 öğrenciye sunulan formlardan elde edilmiş olup verilerin analiz edilmesinde kavram ağları kullanılmıştır. Test sonuçlarından elde edilen verilerden bir frekans tablosu oluşturulmuş, bu çözümleme işlemi yardımıyla medya kavramına ilişkin öğrencilerin bilişsel yapılarını ortaya koyan kavram ağları ortaya çıkarılmıştır. Veriler, elde edilen kavram ağlarında ortaya çıkan ilişkilere göre yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin, medyayı -148’i yalnızca bir kez tekrar eden- 218 farklı kavramla ilişkilendirdikleri ve çoğunlukla internet ve sosyal medya uygulamaları üzerinden keşfettikleri görülmüştür
The media, which means communication media and media tools, is increasing day by day in our lives. Especially children constitute the most affected group of people from the media. The interaction of children with media and media tools is closely related to how they are perceived and used by them. In order to be able to understand the relationship between the media and the individual in a complete and detailed way, it is necessary to understand the media’s perceptions in childrens and youngs’ minds. The aim of this research is to reveal the media perceptions of middle school students 5th, 6th, 7th and 8th grade and the concepts related to the cognitive dimension of the students. In this case study conducted in case studies, the facts that middle school students have about “media” are examined. The data were obtained from the forms presented in a province with a metropolitan area in the Central Anatolia Region and selected 200 students by a random method. The data were analyzed and the word association test was used. A frequency table was generated from the data obtained from the test results. With this frequency table, concept nets revealing the cognitive structures of the students related to the media concept have been revealed. The data are interpreted according to the associations occurring in the concept networks obtained. As a result of the research, it has been seen that the students have associated the media with the 218 different concepts which once repeated 148 of them, and mostly through internet and social media applications
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |