Research Article
BibTex RIS Cite

Sıra Dışı Olanlar: Özel Yetenekli Yalnız Ergenler

Year 2020, Volume: 5 Issue: 10, 281 - 296, 29.12.2020

Abstract

Bu çalışmada özel yetenek olgusunun eğitim ortamlarında nasıl yansıma bulduğu ve bu olgunun yalnızlıkla olan ilişkisi literatür taraması ile aydınlatılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda gelişimsel bir süreç olarak özel yetenekli ergenlerin deneyimlediği yalnızlığın diğer ergenlerden nasıl farklılaştığı, yalnız kalma nedenleri, yalnızlığın yaşamlarındaki etkileri ve yalnızlıkla baş etme durumları ele alınmıştır. Özel yetenekli ergenlerin akranlarıyla olan ilişkilerinde eğitim ortamlarının belirleyici rolü tartışılmıştır.

References

  • Archibald, F. S., Bartholomew, K., ve Marx, R. (1995). Loneliness in early adolescence: A test of the cognitive discrepancy model of loneliness. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 296- 301. https://doi.org/10.1177/0146167295213010
  • Bain, S. K., ve Bell, S. M. (2004). Social self-concept, social attributions, and peer relationships in fourth, fifth, and sixth graders who are gifted compared to high achievers. Gifted Child Quarterly, 48(3), 167-178. https://doi.org/10.1177/001698620404800302
  • Baumeister, R. F., ve Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529. https://doi. org/10.1037/0033-2909.117.3.497
  • Bayar, S. (2018). Zorbalığa maruz kalan özel yetenekli öğrencilerin zorbalık algıları (Publication No.525491). [Master’s thesis, Anadolu University]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Benner, A. D. (2011). Latino adolescents’ loneliness, academic performance, and the buffering nature of friendships. Journal of Youth and Adolescence, 40(5), 556-567. https://doi.org/10.1007/ s10964-010-9561-2
  • Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: seperation anxiety and anger. Basic Books.
  • Brandisauskiene, A. (2019). ‘I am more than my IQ’: Analysis of the experience of a gifted learner. Gifted Education International, 35(3), NP1-NP15. https://doi. org/10.1177/0261429419840648
Year 2020, Volume: 5 Issue: 10, 281 - 296, 29.12.2020

Abstract

References

  • Archibald, F. S., Bartholomew, K., ve Marx, R. (1995). Loneliness in early adolescence: A test of the cognitive discrepancy model of loneliness. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 296- 301. https://doi.org/10.1177/0146167295213010
  • Bain, S. K., ve Bell, S. M. (2004). Social self-concept, social attributions, and peer relationships in fourth, fifth, and sixth graders who are gifted compared to high achievers. Gifted Child Quarterly, 48(3), 167-178. https://doi.org/10.1177/001698620404800302
  • Baumeister, R. F., ve Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529. https://doi. org/10.1037/0033-2909.117.3.497
  • Bayar, S. (2018). Zorbalığa maruz kalan özel yetenekli öğrencilerin zorbalık algıları (Publication No.525491). [Master’s thesis, Anadolu University]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Benner, A. D. (2011). Latino adolescents’ loneliness, academic performance, and the buffering nature of friendships. Journal of Youth and Adolescence, 40(5), 556-567. https://doi.org/10.1007/ s10964-010-9561-2
  • Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: seperation anxiety and anger. Basic Books.
  • Brandisauskiene, A. (2019). ‘I am more than my IQ’: Analysis of the experience of a gifted learner. Gifted Education International, 35(3), NP1-NP15. https://doi. org/10.1177/0261429419840648
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

N. Ece Ünal This is me 0000-0002-2288-9774

Uğur Sak This is me 0000-0002-9802-2499

Publication Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Ünal, N. E., & Sak, U. (2020). Sıra Dışı Olanlar: Özel Yetenekli Yalnız Ergenler. Çocuk Ve Medeniyet, 5(10), 281-296.