Tarımsal Kooperatiflerin İklim Değişikliği ve Yenilenebilir Enerji Farkındalıkları: Çanakkale İli Örneği
Year 2020,
, 233 - 241, 14.07.2020
Mustafa Yıldırım
Bengü Everest
Abstract
Bu çalışmada kooperatif yöneticilerinin iklim değişikliği ile yenilenebilir enerji bilinç düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ilk olarak kooperatif yöneticilerinin sosyo-ekonomik özellikleri tespit edilmiştir. Buna göre kooperatif yöneticileri orta yaşlı, geneli ilkokul mezunu olan ve orta ölçekte tarımsal üretim yapan çiftçilerden oluşmaktadır. Çalışmada kooperatif yöneticilerinde iklim değişikliği ile ilgili bir bilinç ve endişenin var olduğu bulunmuştur. Yöneticilerin önemli bir bölümü iklim değişikliği ile mücadele konusunda eğitim almaya isteklidirler. Ayrıca yenilenebilir enerjiye ilişkin farkındalık düzeyi de orta düzeydedir. Çalışmada kooperatif yöneticilerinin iklim değişikliği ve yenilenebilir enerji bilinçleri Friedman testi ile analiz edilmiştir. Test sonuçlarına göre yenilenebilir enerjinin kooperatifler tarafından da üretilebileceğinin bilinmesi önemli bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre politika yapıcılar ve üniversite tarafından bölgedeki kooperatif yöneticilerine ve çiftçilere iklim değişikliği, yenilenebilir enerji ve kooperatifçilik konularında yayım programlarının hazırlanması ile kamu yararı sağlanacaktır.
Supporting Institution
ÇOMU BAP Birimi
Project Number
FYL-2019-3053
Thanks
Bu çalışmayı FYL-2019-3053 kodlu proje ile destekleyen Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine teşekkürlerimizi sunarız.
References
- Akçay, V. H., Bilgin, S., 2017. Sürdürülebilir kalkınma politikası açısından yenilenebilir enerji kooperatifçiliğine yönelik mali teşviklerin önemi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi. 52 Özel sayı:867-896.
- Ayanoğlu G. G. D., 2018. Yenilenebilir Enerji Yatırımında Alternatif Bir Model: Yenilenebilir Enerji Üretim Kooperatifleri. Cinius Yayınları. 116-117.
- Can, S., Görecek Baybars, M., Can, Ş., 2019. Sınıf öğretmeni adaylarının yenilenebilir enerji farkındalık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi. s. 283. 26-27 Nisan, Gaziantep.
- Cebeci, A. N., 2018. Renewable energy cooperatives in the world, the natural miracle in Turkey on the requirement of solar energy cooperatives. Journal of Strategic Research in Social Science. 4 (2): 1-22.
- Cebesoy, Ü. B., Karışan, D., 2017. Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerinin, tutumlarının ve bu kaynakların öğretimi konusundaki öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1377-1415.
- Çakırlar, E., 2015. Ortaöğretim öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. 102 s.
- Çelikler, D., Aksan, Z., Yılmaz, A., 2017. Ortaokul Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalıkları. Uluslararası EJER Kongresi. 67-72. 11-14 Mayıs, Denizli.
- Durkaya, B., Durkaya, A., 2018. Küresel ısınma farkındalığı “Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği”. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20 (1): 128-144.
- Friedman, M., 1937. The use of ranks to avoid the assumption of normality implicit in the analysis of variance. Journal of the American Statistical Associations. 32: 675- 701.
- Gamgam, H., Altunkaynak, B., 2008. Parametrik Olmayan Yöntemler SPSS Uygulamalı. Gazi Kitabevi. Ankara.
- Gürel, A., Şenel, Z., 2010. Tarım ve iklim değişikliği ilişkisinde alınması gereken önlemlerin tarımsal yayım açısından irdelenmesi. Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi. 22-24 Eylül, Şanlıurfa.
- Huybrechts, B., Mertens, S., 2014. The relevance of the cooperative model in the field of renewable energy. Annals of Public and Cooperative Economics. 85(2), 193-212.
- İpekoğlu, H. Y., Üçgül, İ., Yakut, G., 2014. Yenilenebilir enerji algısı anketi: Güvenirlik ve geçerliği. SDÜ Yekarum e-Dergi, 2(3).
- Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics, Prentice Hall Inc., USA. Pages 1016.
- Saraç, E., Bedir, H., 2014. Sınıf öğretmenlerinin yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili algıları üzerine nitel bir çalışma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi. 24(1), 19-45.
- Sarıkaya, A. Ö., 2019. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıkları: Betimsel bir çalışma. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 95s.
- Söğüt, B., Çelik, Ş., İnci, H., Şengül, T., Daş, A., 2015. Farklı tüy rengine sahip Japon bıldırcınlarda bazı vücut ağırlığı verilerinin Friedman ve Quade testleriyle belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 2(2): 171–177.
- Tok, G., Cebesoy, Ü. B., Bilican, K., 2017. Sınıf öğretmeni adaylarının iklim değişikliği farkındalıklarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36.
- Troya Çevre Derneği, 2019. Tarımsal Üretimde Yenilenebilir Enerji Kullanımı Rehber Kitabı. Çanakkale.
- Türkmenoğlu, H., 2016. Orta ve doğu karadeniz’deki KOBİ’lerde yenilenebilir enerji eğilimi üzerine bir çalışma. Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yenilenebilir Enerji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 60s.
- Zografakis, N., Sifaki, E., Pagalou, M., Nikitaki, G., Psarakis, V., Tsagarakis, K. P., 2010. Assessment of public acceptance and willingness to pay for renewable energy sources in Crete. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 14(3), 1088-1095.
Year 2020,
, 233 - 241, 14.07.2020
Mustafa Yıldırım
Bengü Everest
Project Number
FYL-2019-3053
References
- Akçay, V. H., Bilgin, S., 2017. Sürdürülebilir kalkınma politikası açısından yenilenebilir enerji kooperatifçiliğine yönelik mali teşviklerin önemi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi. 52 Özel sayı:867-896.
- Ayanoğlu G. G. D., 2018. Yenilenebilir Enerji Yatırımında Alternatif Bir Model: Yenilenebilir Enerji Üretim Kooperatifleri. Cinius Yayınları. 116-117.
- Can, S., Görecek Baybars, M., Can, Ş., 2019. Sınıf öğretmeni adaylarının yenilenebilir enerji farkındalık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi. s. 283. 26-27 Nisan, Gaziantep.
- Cebeci, A. N., 2018. Renewable energy cooperatives in the world, the natural miracle in Turkey on the requirement of solar energy cooperatives. Journal of Strategic Research in Social Science. 4 (2): 1-22.
- Cebesoy, Ü. B., Karışan, D., 2017. Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerinin, tutumlarının ve bu kaynakların öğretimi konusundaki öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1377-1415.
- Çakırlar, E., 2015. Ortaöğretim öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. 102 s.
- Çelikler, D., Aksan, Z., Yılmaz, A., 2017. Ortaokul Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynakları Konusundaki Farkındalıkları. Uluslararası EJER Kongresi. 67-72. 11-14 Mayıs, Denizli.
- Durkaya, B., Durkaya, A., 2018. Küresel ısınma farkındalığı “Bartın Üniversitesi öğrencileri örneği”. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20 (1): 128-144.
- Friedman, M., 1937. The use of ranks to avoid the assumption of normality implicit in the analysis of variance. Journal of the American Statistical Associations. 32: 675- 701.
- Gamgam, H., Altunkaynak, B., 2008. Parametrik Olmayan Yöntemler SPSS Uygulamalı. Gazi Kitabevi. Ankara.
- Gürel, A., Şenel, Z., 2010. Tarım ve iklim değişikliği ilişkisinde alınması gereken önlemlerin tarımsal yayım açısından irdelenmesi. Türkiye IX. Tarım Ekonomisi Kongresi. 22-24 Eylül, Şanlıurfa.
- Huybrechts, B., Mertens, S., 2014. The relevance of the cooperative model in the field of renewable energy. Annals of Public and Cooperative Economics. 85(2), 193-212.
- İpekoğlu, H. Y., Üçgül, İ., Yakut, G., 2014. Yenilenebilir enerji algısı anketi: Güvenirlik ve geçerliği. SDÜ Yekarum e-Dergi, 2(3).
- Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics, Prentice Hall Inc., USA. Pages 1016.
- Saraç, E., Bedir, H., 2014. Sınıf öğretmenlerinin yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili algıları üzerine nitel bir çalışma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi. 24(1), 19-45.
- Sarıkaya, A. Ö., 2019. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıkları: Betimsel bir çalışma. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 95s.
- Söğüt, B., Çelik, Ş., İnci, H., Şengül, T., Daş, A., 2015. Farklı tüy rengine sahip Japon bıldırcınlarda bazı vücut ağırlığı verilerinin Friedman ve Quade testleriyle belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 2(2): 171–177.
- Tok, G., Cebesoy, Ü. B., Bilican, K., 2017. Sınıf öğretmeni adaylarının iklim değişikliği farkındalıklarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36.
- Troya Çevre Derneği, 2019. Tarımsal Üretimde Yenilenebilir Enerji Kullanımı Rehber Kitabı. Çanakkale.
- Türkmenoğlu, H., 2016. Orta ve doğu karadeniz’deki KOBİ’lerde yenilenebilir enerji eğilimi üzerine bir çalışma. Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yenilenebilir Enerji Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 60s.
- Zografakis, N., Sifaki, E., Pagalou, M., Nikitaki, G., Psarakis, V., Tsagarakis, K. P., 2010. Assessment of public acceptance and willingness to pay for renewable energy sources in Crete. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 14(3), 1088-1095.