Day by day, increasing urbanization is caused decreasing in open green
space, which reachable for people. This situation is affected school gardens as
public open green spaces. The children spend lot of the time in school. School
gardens are among the important places in which they had both physical and
spiritual development of children. In the school gardens in our country it is
obvious that the gardens are not arranged according to the wishes of the
students and also that they have few green areas and that there are not enough
playgrounds and landscape arrangements. This study attempts to evaluate the
present conditions of 5 school garden selected from Çanakkale city center. The
adequacy of open green space in the school, plant structural and equipment elements
in the school garden, the amount of green space per capita, and the
qualifications of playgrounds were evaluated with observations and
examinations. School gardens in the study area we were detected insufficient of
garden area, while planning school gardens Landscape Architectural design
principles not used, insufficiency of plant material and equipment elements. As
a proposal of solution; the vehicle entrance and student entrance should be
separate, special design sitting unit should be design in the garden. Also
educational activity areas should be design in school garden.
Yapılaşmanın gün geçtikçe artmaya başlamasıyla birlikte insanların
erişebildiği açık yeşil alan miktarı azalmaktadır. Kamusal alan içinde bulunan
okul bahçeleri de bu durumdan en fazla etkilenen mekanlardır. Çocuklar
zamanlarının büyük kısmını okulda geçirmektedir. Okul bahçeleri ise çocukların
hem fiziksel hem de ruhsal olarak gelişimlerini geçirdikleri önemli mekanlar
arasındadır. Genel olarak bilinmektedir ki ülkemizdeki okul bahçelerinde,
bahçelerin öğrencinin isteklerine göre düzenlenmeyişi, az miktarda yeşil alana
sahip olması, yetersiz oyun alanı ve peyzaj düzenlemelerinin olmadığı görünmektedir.
Bu çalışma, Çanakkale kent merkezi içerisinden seçilen 5 okul bahçesinin mevcut
durumları ortaya koyarak değerlendirmeye çalışılmıştır. Bu okullardaki açık
yeşil alan yeterliliği, okul bahçesindeki bitkisel yapısal ve donatı
elemanları, kişi başına düşen yeşil alan miktarı, oyun sahalarının yeterliliği
gibi özellikler, gözlem ve incelemeler yapılarak açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma alanında
bulunan okul bahçelerinin bahçe alanının yeterli olmadığı, okul bahçeleri
planlanırken peyzaj mimarlığı tasarım ilkelerinden yararlanılmadığı, bitkisel
elemanların ve donatı elemanlarının yetersiz olduğu belirlenmiştir. Çözüm
önerisi olarak ise araç giriş ile öğrenci girişleri ayırılmalı, okul
bahçelerinde özel tasarımlı oturma elemanları oluşturulmalı. Ayrıca okul
bahçelerinde eğitsel faaliyetleri arttırıcı tasarımlar oluşturulmalıdır.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 14, 2016 |
Acceptance Date | December 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 2 |