Derince Dam, which is located in 3.5 km north of Derince River Bridge of
Derince River in Söke Milas Highway of Milas district of Muğla, is 67 m high
from its base. The dam was put into service in 2014 and, two accelerometer
devices, one on the bedrock and one on the body, were placed to monitor the
structural status and performance of the dam during an earthquake in 2015. The reaction
of the dam to earthquakes was planned to be observed during an earthquake with
these stations.
Nine earthquake records in different locations with Mw> 4.4 were
recorded by accelerometers installed on the bedrock and dam body, were used
during the earthquakes occurred in the Aegean region in the years of 2017 and 2018.
Standard spectral ratio (SSR) and horizontal / vertical spectral ratio (HVSR)
methods were applied to the recorded earthquake signals according to the
reference method in order to determine the dynamic characteristics of the dam. As
a result of the analysis of these two methods, growths in dam body and dominant
frequencies were determined. The analysis of this method indicated that the
dominant frequency of the dam was 2.36 Hz. These two methods were compared in
the study.
Muğla Milas ilçesinde Söke
Milas Karayolu Derince Çayı köprüsünün 3,5 km kuzeyinde Derince Çayı üzerinde
yer alan Derince Barajı, önyüzü beton kaplı kum çakıl dolgu tipinde olup
temelden yüksekliği 67 m’dir. Baraj 2014 yılında hizmete açılmış olup, 2015
yılında barajın deprem altındaki yapısal durum ve performansını izlemek üzere bir
adet gövde üzerine bir adet ana kayaya olmak üzere 2 adet ivmeölçer cihazı yerleştirilmiştir. Bu istasyonlar ile bir deprem anında barajın
depremlere karşı vermiş olduğu tepki gözlenmiş olacaktır. 2017-2018 yıllarında Ege
bölgesinde meydana gelen depremlerden anakaya ve baraj gövdesinde kurulu
bulunan ivmeölçerler tarafından kaydedilen; lokasyonları farklı Mw>4.4 olan
9 adet deprem kaydı kullanılmıştır. Barajın dinamik özelliklerinin
belirlemek amacıyla kaydedilen deprem sinyallerine referans yöntemine göre standart
spektral oran (SSR) ve yatay/düşey spektral oran (HVSR) yöntemleri
uygulanmıştır. Bu iki yöntemin analizleri sonucunda baraj gövdesine ait büyütmeler, baskın
frekanslar belirlenmiştir. Bu yöntemin
analizi sonucunda barajın hakim frekansı 2.36 Hz bulunmuş ve iki yöntem karşılaştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Acceptance Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |