Amaç: Çalışmanın amacı, sporun, spor yapan ve yapmayan bedensel engelli bireylerin iletişim becerileri üzerindeki etkisini, bazı demografik özelliklere göre karşılaştırarak ortaya koymaktır.
Yöntem: Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 429 katılımcıdan elde edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" (İBDÖ) kullanılmıştır.
Veri analizi sürecinde, frekans ve yüzde analizi, bağımsız gruplar-t testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma bulguları bedensel engelli bireylerde spor yapmanın iletişim becerileri ve sosyal etkileşimleri üzerinde olumlu katkılarda bulunduğunu göstermektedir. Çalışma bulgularına göre; katılımcıların iletişim becerileri skorları ile demografik değişkenlerden eğitim düzeyi, spor yapma durumu, spor yapılan gün sayısı değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu (p<0,05), cinsiyet, engellilik nedeni ve uzuv kaybı değişkenlerinde ise anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05).
Sonuç: Eğitim düzeyi ve spor yapılan gün sayısının artmasıyla engelli bireylerin iletişim becerilerinin arttığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, engelli bireyler için ulaşılabilir, çeşitlilik içeren, iletişim becerilerini ve sosyal etkileşimleri destekleyecek spor ve fiziksel aktivite programları artırılabilir.
Objective:
The study aims to examine the effects of sports on the communication skills of physically disabled individuals who engage in sports compared to those who do not, considering certain demographic characteristics.
Method:
The research utilized the general survey model, one of the quantitative research methods. Data were collected from 429 participants selected through a convenience sampling method. A personal information form and the "Communication Skills Evaluation Scale" (CSES) developed by Korkut (1996) were used as data collection tools.
During the data analysis process, frequency and percentage analysis, independent samples t-test, one-way variance analysis, and Pearson correlation analysis were employed.
Findings:
The findings indicate that engaging in sports contributes positively to the communication skills and social interactions of individuals with physical disabilities. Significant differences were observed in relation to education level and whether or not individuals participated in sports. A meaningful and positive correlation was identified between the number of days individuals participated in sports and their communication skills. However, factors such as gender, cause of disability, and limb loss were found to have no significant effect on communication skills.
Conclusion:
It was determined that as education level and the number of days spent participating in sports increased, the communication skills of disabled individuals also improved. Based on these findings, accessible and diverse sports and physical activity programs that enhance communication skills and support social interaction can be expanded for individuals with disabilities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2025 |
Submission Date | December 14, 2024 |
Acceptance Date | February 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
Dear Researchers,
The ÇOMÜ Journal of Sports Sciences, which is an international and peer-reviewed journal covering studies in the field of Sports Sciences, will accept original research and compilation articles on topics within the scope of our journal for its March 2025 issue. In this sense, articles for the relevant issue can be sent until the end of February 2025. It is presented for your information.
Editor Prof. Dr. Hürmüz KOÇ