Tüketicilerin satın alma alışkanlıklarında değişen zamana bağlı olarak sürekli farklılık gözlenmektedir. Tüketicilerin ihtiyaç ve istek kavramını birbirine karıştırmaları, rekabete bağlı olarak agresif satış arttırıcı çabaların ivme kazanması gibi konulardan dolayı tüketim çılgınlık haline dönüşmüş bir olgu haline gelmiştir. Kolayda ürünlerle ve yaygın dağıtım kanalıyla tüketicilerin karşısına çıkan marketler, insanlar için hayati öneme sahip işletmelerdir. Bu araştırmada Diyarbakır ilinde kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen 407 tüketiciye market alışkanlıkları yüzyüze anket yöntemi ile ölçülmeye çalışılmıştır. Market müşterilerinin genel satın alma davranışları ile birlikte marketçilik anlayışından duyulan memnuniyet düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Maketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti etkileyen değişkenler belirlenmeye çalışılmış ve çoklu lojistik regresyon yöntemi ile bir model önerisinde bulunulmuştur. Elde edilen veriler istatistik paket programında Frekans analizi ve Ki-kare testine tabi tutulmuştur. Model için Çoklu lojistik regresyon yönteminden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyet ve medeni durum ile alışveriş yapılan marketler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Tahmin edilen model için müşterinin cinsiyeti, kasiyerin cinsiyeti, market giriş çıkış kolaylığı ve market temizliğinden duyulan memnuniyet marketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti arttıran değişkenler olarak öne çıkmıştır.
Consumer behaviours Retail Satisfaction Market Shopping Multiple Logistic Regression Analysis
As time passes, purchasing habits of consumers have been changing constantly. Consumption has become a phenomenon that turned into madness due to the acceleration of aggressive sales enhancing efforts based on fierce competition and to the fact that consumers confuse the concepts of need and desire. Confronting the consumers with easily reachable products and broad distribution channels, markets are vital institutions for people. The first aim of this study is to determine the factors increasing and decreasing customer satisfaction. The second aim is to determine whether there is a meaningful correlation between markets and demographic elements. To this end, perceptions of 407 consumers in Diyarbakir who were chosen by convenience sampling method were measured by face-to-face questions. Then their answers were subjected to frequency analysis and chi-square test. In addition, multiple logistic regression analysis has been utilized to see the model. As a result of the study, meaningful differences have been found between consumers’ gender and marital status according to the markets they choose to shop. For the proposed model, gender of the customer, gender of the cashier, convenience of entering and exiting the market and satisfaction from hygiene of the market have become prominent variables increasing the satisfaction from retailing.
Customer Satisfaction Retail Satisfaction Market Shopping Multiple Logistic Regression Analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 41 |