Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Customer Satisfaction From The Services of Retailing Markets: A Model Proposal With Multiple Logistic Regression

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 41, 529 - 550, 28.07.2021
https://doi.org/10.35408/comuybd.715578

Öz

Tüketicilerin satın alma alışkanlıklarında değişen zamana bağlı olarak sürekli farklılık gözlenmektedir. Tüketicilerin ihtiyaç ve istek kavramını birbirine karıştırmaları, rekabete bağlı olarak agresif satış arttırıcı çabaların ivme kazanması gibi konulardan dolayı tüketim çılgınlık haline dönüşmüş bir olgu haline gelmiştir. Kolayda ürünlerle ve yaygın dağıtım kanalıyla tüketicilerin karşısına çıkan marketler, insanlar için hayati öneme sahip işletmelerdir. Bu araştırmada Diyarbakır ilinde kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen 407 tüketiciye market alışkanlıkları yüzyüze anket yöntemi ile ölçülmeye çalışılmıştır. Market müşterilerinin genel satın alma davranışları ile birlikte marketçilik anlayışından duyulan memnuniyet düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Maketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti etkileyen değişkenler belirlenmeye çalışılmış ve çoklu lojistik regresyon yöntemi ile bir model önerisinde bulunulmuştur. Elde edilen veriler istatistik paket programında Frekans analizi ve Ki-kare testine tabi tutulmuştur. Model için Çoklu lojistik regresyon yönteminden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyet ve medeni durum ile alışveriş yapılan marketler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Tahmin edilen model için müşterinin cinsiyeti, kasiyerin cinsiyeti, market giriş çıkış kolaylığı ve market temizliğinden duyulan memnuniyet marketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti arttıran değişkenler olarak öne çıkmıştır.

Kaynakça

  • Agresti, Alan(2007), An Introduction to Categorical Data Analysis, . New Jersey: JohnWiley & Sons, Inc.
  • Alpar, Reha (2013), Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık,
  • Altunışık, Remzi, Şuayip Özdemir, ve Ömer Torlak (2012), Modern Pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları.
  • Bahar (Oruç), Reyhan, ve Yakup Durmaz (2011) «Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerinde Sosyolojik Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Çalışma.» Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi C.10, S. 37: 69-72.
  • Çokluk, Ömay, Güçlü Şekercioğlu, ve Şener Büyüköztürk (2014), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkmen, Turhan, ve Cenk A.Yüksel (2008), «Tüketicilerin Alışveriş Davranış Biçimleri İle Demografik ve Sosyo Kültürel Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma.» Ege Akademik Bakış Dergisi C.8, S. 2: 683-727.
  • Eru, Oya (2013), Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği . Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi S.O.B.E.
  • Field, Andy, (2009), Discovering statistics using SPSS Third Edition. London: SAGE.
  • Güriş, Selahattin, ve Melek Astar, (2015), Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Gavcar, Erdoğan, ve Saliha Didin (2007): «Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezinde Bir Araştırma.» ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi C. 6, S. 6: 21-32.
  • Ghemawt, Pankaj (2002): «Competition and Business Strategy in Historical Perspective.» Business History Review C.76, S. 1: 37-73.
  • Kalaycı, Şeref (2010):SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kayri, Murat, ve Ömay Çokluk (2010): «Usıng Multınomıal Logıstıc Regressıon Analysıs In Artıfıcıal Neural Network: An Applıcatıon.» Ozean Journal of Applied Sciences C. 3, S. 2, 259-268.
  • Lebe, Fuat (2006), Tüketici Davranış ve Tercihlerinin Analizi: Erzurum İçin Bir Uygulama. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okumuş, Aras, ve Sıdıka Bulduk (2003): «Tüketicilerin Süpermarketlerdeki Alışveriş Alışkanlıkları ve Ürün Seçimini Etkileyen Etmenler.» Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C. 5, S. 4: 71-82.
  • Örücü, Edip, ve Savaş Tavşancı (2001): «Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama.» Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, S.3: 11-12.
  • Penpece, Dilek. Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenker: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi (2006) Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat, Cihan, ve Banu Külter (2007): «Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği.» Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi C. 9, S. 3: 109-126.
  • Sümbüloğlu, Kadir, ve Beyza Akdağ (2007), Regresyon Yöntemleri ve Korelasyon Analizi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Sapmaz, Kadriye, ve Murat Yercan (2015), «Tüketicilerin Market Markalı ve Üretici Markalı Gıda Ürünlerinin Analizi: İzmir İli Örneği.» Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi C. 52, S. 3: 317-325.
  • Şengün, Halil İbrahim (2016), Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tercih Etme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi: Diyarbakır Örneği. Malatya: İnönü Üniversitesi S.O.B.E. Basılmamış Doktora Tezi.

Customer Satisfaction From The Services of Retailing Markets: A Model Proposal With Multiple Logistic Regression

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 41, 529 - 550, 28.07.2021
https://doi.org/10.35408/comuybd.715578

Öz

As time passes, purchasing habits of consumers have been changing constantly. Consumption has become a phenomenon that turned into madness due to the acceleration of aggressive sales enhancing efforts based on fierce competition and to the fact that consumers confuse the concepts of need and desire. Confronting the consumers with easily reachable products and broad distribution channels, markets are vital institutions for people. The first aim of this study is to determine the factors increasing and decreasing customer satisfaction. The second aim is to determine whether there is a meaningful correlation between markets and demographic elements. To this end, perceptions of 407 consumers in Diyarbakir who were chosen by convenience sampling method were measured by face-to-face questions. Then their answers were subjected to frequency analysis and chi-square test. In addition, multiple logistic regression analysis has been utilized to see the model. As a result of the study, meaningful differences have been found between consumers’ gender and marital status according to the markets they choose to shop. For the proposed model, gender of the customer, gender of the cashier, convenience of entering and exiting the market and satisfaction from hygiene of the market have become prominent variables increasing the satisfaction from retailing.

Kaynakça

  • Agresti, Alan(2007), An Introduction to Categorical Data Analysis, . New Jersey: JohnWiley & Sons, Inc.
  • Alpar, Reha (2013), Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara: Detay Yayıncılık,
  • Altunışık, Remzi, Şuayip Özdemir, ve Ömer Torlak (2012), Modern Pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları.
  • Bahar (Oruç), Reyhan, ve Yakup Durmaz (2011) «Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerinde Sosyolojik Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Çalışma.» Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi C.10, S. 37: 69-72.
  • Çokluk, Ömay, Güçlü Şekercioğlu, ve Şener Büyüköztürk (2014), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkmen, Turhan, ve Cenk A.Yüksel (2008), «Tüketicilerin Alışveriş Davranış Biçimleri İle Demografik ve Sosyo Kültürel Özelliklerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma.» Ege Akademik Bakış Dergisi C.8, S. 2: 683-727.
  • Eru, Oya (2013), Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği . Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi S.O.B.E.
  • Field, Andy, (2009), Discovering statistics using SPSS Third Edition. London: SAGE.
  • Güriş, Selahattin, ve Melek Astar, (2015), Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. İstanbul: DER Yayınları.
  • Gavcar, Erdoğan, ve Saliha Didin (2007): «Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezinde Bir Araştırma.» ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi C. 6, S. 6: 21-32.
  • Ghemawt, Pankaj (2002): «Competition and Business Strategy in Historical Perspective.» Business History Review C.76, S. 1: 37-73.
  • Kalaycı, Şeref (2010):SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kayri, Murat, ve Ömay Çokluk (2010): «Usıng Multınomıal Logıstıc Regressıon Analysıs In Artıfıcıal Neural Network: An Applıcatıon.» Ozean Journal of Applied Sciences C. 3, S. 2, 259-268.
  • Lebe, Fuat (2006), Tüketici Davranış ve Tercihlerinin Analizi: Erzurum İçin Bir Uygulama. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okumuş, Aras, ve Sıdıka Bulduk (2003): «Tüketicilerin Süpermarketlerdeki Alışveriş Alışkanlıkları ve Ürün Seçimini Etkileyen Etmenler.» Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi C. 5, S. 4: 71-82.
  • Örücü, Edip, ve Savaş Tavşancı (2001): «Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama.» Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, S.3: 11-12.
  • Penpece, Dilek. Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenker: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi (2006) Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat, Cihan, ve Banu Külter (2007): «Tüketicilerin Perakende Mağaza Tercihini Etkileyen Faktörler: Niğde İli Örneği.» Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi C. 9, S. 3: 109-126.
  • Sümbüloğlu, Kadir, ve Beyza Akdağ (2007), Regresyon Yöntemleri ve Korelasyon Analizi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Sapmaz, Kadriye, ve Murat Yercan (2015), «Tüketicilerin Market Markalı ve Üretici Markalı Gıda Ürünlerinin Analizi: İzmir İli Örneği.» Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi C. 52, S. 3: 317-325.
  • Şengün, Halil İbrahim (2016), Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tercih Etme Eğilimlerinin Değerlendirilmesi: Diyarbakır Örneği. Malatya: İnönü Üniversitesi S.O.B.E. Basılmamış Doktora Tezi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil İbrahim Şengün 0000-0002-3933-787X

Nurettin Menteş 0000-0002-5650-4342

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Şengün, H. İ., & Menteş, N. (2021). Customer Satisfaction From The Services of Retailing Markets: A Model Proposal With Multiple Logistic Regression. Yönetim Bilimleri Dergisi, 19(41), 529-550. https://doi.org/10.35408/comuybd.715578

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,