Children are undoubtedly the most fundamental assets of a country. Educating and integrating them into society is seen as one of the most basic duties of countries. The basic arguments that form the legal basis of education reveal that disabled students who have developmental problems or need special education have equal rights like every other individual. The Covid-19 pandemic, which started in 2019, has affected billions of people and all segments of society around the world. Education has become one of the sectors most affected by the pandemic. Distance education started to be implemented in almost all schools in the world with the pandemic. This situation has never been experienced before and it brings with it some difficulties. Although there is an increase in the number of studies on the transformation of education and students, teachers, parents and some other stakeholders, the number of studies documenting the situations that disabled students face in the distance or hybrid education system is insufficient. Despite the lessons learned from the Covid-19 period, preparations for similar situations in the future appear inadequate. In addition, although it is the post-pandemic period, distance and hybrid education practices continue. We don’t have enough information about the long-term effects of the pandemic. It is necessary to identify the positive and negative developments and problems encountered and to propose solutions. For this purpose, the study will try to evaluate the existing literature on the effects of Covid-19 on special education through bibliometric analysis. It is planned to create a theoretical basis for future studies by providing a systematic analysis of the concepts of "special education" and "covid-19" based on relevant publications. Thus, efforts are made to identify trends and gaps in relevant research in order to facilitate the determination of the directions of future studies on the subject and to create a starting point.
Çocuklar kuşkusuz bir ülkenin en temel varlıklarıdır. Onları eğitmek ve topluma kazandırmak ülkelerin en temel görevlerinden birisi olarak görülmektedir. Eğitimin yasal dayanağını oluşturan temel argümanlar gelişim sorunu yaşayan veya özel eğitime ihtiyaç duyan engelli öğrencilerin de diğer her birey gibi eşit haklara sahip olduğunu ortaya koymaktadır. 2019 yılında başlayan Covid-19 salgını dünya genelinde milyarlarca insanı ve toplumun tüm kesimlerini etkilemiştir. Eğitim, salgından en çok etkilenen sektörlerden birisi haline gelmiştir. Uzaktan eğitim, salgın ile beraber Dünya’daki neredeyse tüm okullarda uygulanmaya başlamıştır. Bu durum daha önce hiç yaşanmamıştı ve beraberinde birtakım zorlukları ortaya çıkarmıştır. Eğitimin dönüşümü ve öğrenciler, öğretmenler, veliler ve diğer bazı paydaşlar üzerine yapılan araştırmaların sayısında artış olsa da engelli öğrencilerin uzaktan veya hibrit eğitim sisteminde karşılaştıkları durumları belgeleyen araştırmaların sayısı yetersizdir. Covid-19 döneminden alınmış olan derslere rağmen gelecekteki benzer durumlar için hazırlıklar yetersiz görülmektedir. Ayrıca pandemi sonrası dönem olmasına rağmen uzaktan ve hibrit eğitim uygulamaları devam etmektedir. Salgının uzun dönemli etkileri üzerine çok az şey bilinmektedir. Karşılaşılan olumlu ve olumsuz gelişmeler ve sorunların belirlenip çözüm önerilerinin ortaya konulması gerekmektedir. Bu amaçla çalışmada, Covid-19’un özel eğitim üzerindeki etkilerine ilişkin mevcut literatürün bibliyometrik analiz ile değerlendirilmesine çalışılacaktır. İlgili yayınlara dayanarak “özel eğitim” ve “covid-19” kavramları hakkında sistematik bir analiz sağlayarak ileride yapılacak olan çalışmalar için teorik bir temel oluşturulması planlanmaktadır. Böylece gelecekte konu ile ilgili yapılacak çalışmaların yönlerinin belirlenmesini kolaylaştırmak ve bir başlangıç noktası oluşturmak için ilgili araştırmalardaki eğilimlerin ve boşlukların belirlenmesine çalışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | May 16, 2024 |
Acceptance Date | June 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 22 Issue: 54 |