The worldwide popularity of Turkish TV series has been steadily growing. TV series, which became increasingly popular in geographies close to Türkiye, especially in the early 2000s, reached a worldwide reputation in the following years, and this success made positive contributions to public opinion about Türkiye. This study examines the popularity of Turkish TV series around the world and Türkiye’s relations with South Africa within the framework of Türkiye’s changing African policies in the last quarter century. The aim of the study is to investigate whether Generation Z in South Africa watches Turkish TV series, to determine which series are popular among them, to determine how their perception of Türkiye changes after watching these series, and to contribute to the academic literature on Türkiye’s soft power in South Africa. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with audiences from various ethnic groups and genders living in different cities in South Africa. The study clearly showed that the participants generally had positive impressions about Türkiye’s culture, nature, fashion and people through Turkish TV series. Moreover, many expressed a desire to visit Türkiye based on information from Turkish TV series, indicating a positive change in perceptions among Generation Z in South Africa.
Türk TV dizilerinin dünya çapında popülerliği her geçen yıl artmaktadır. Özellikle 2000’li yılların başlarında Türkiye’ye yakın coğrafyalarda giderek popüler hale gelen TV dizileri, sonraki yıllarda dünya çapında bir üne ulaşmış ve bu başarı Türkiye’nin dünya kamuoyundaki algısına olumlu katkılar sağlamıştır. Bu çalışmada öncelikle Türk TV dizilerinin dünya genelinde yakaladığı popülerlik ve Türkiye’nin son çeyrek asırda değişen Afrika politikaları çerçevesinde Güney Afrika ile ilişkileri ele alınmıştır. Çalışmanın amacı Güney Afrika’daki Z kuşağının Türk dizilerini izleyip izlemediğini araştırmak, hangi dizilerin onlar arasında popüler olduğunu belirlemek, bu dizileri izledikten sonra Türkiye algılarının nasıl değiştiğini tespit etmek ve Türkiye’nin Güney Afrika’daki yumuşak gücüne dair akademik literatüre katkı sağlamaktır. Bu amaçla, Güney Afrika’nın farklı şehirlerinde yaşayan, çeşitli etnik grup ve cinsiyetten izleyicilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların genel olarak Türk TV dizileri aracılığıyla 36 Türkiye’nin kültürü, doğası, modası ve insanları hakkında olumlu izlenimler edindikleri açıkça görülmüştür. Ayrıca, katılımcıların büyük bir kısmının Türk TV dizilerini izledikten sonra öğrendikleri bilgilere dayanarak Türkiye’yi ziyaret etme arzusunu dile getirmeleri, Güney Afrika’daki Z kuşağının Türkiye’ye ilişkin algılarında olumlu yönde bir değişim yaşandığını işaret etmektedir.
Çalışmada veri toplamak için gerekli etik kurul onay belgesi alınmış ve dosyalar kısmına yüklenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 8, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | December 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |