Objective: The aim was to determine the relationship between digital game addiction and perceived social competence levels among nursing students.
Methods: The descriptive and correlational study was conducted with 310 nursing students who met the inclusion criteria at a university's faculty of health sciences. Data were collected using a descriptive characteristics form, the Digital Game Addiction Scale for University Students (DGAS), and the Perceived Social Competence Scale (PSCS).
Results: It was determined that the nursing students' average total DGAS score was 45.14±19.24, which is considered low, and 43.2% were in the low-risk group for addiction levels. The average total PSCS score was found to be high at 24.13±3.91. Significant higher DGAS scores were identified in males, those living in student housing, and those playing games on personal computers. A negative correlation of low magnitude was found between the average scores of DGAS and PSCS.
Conclusion: Although nursing students are in the low-risk group for digital game addiction, it is recommended to increase activities such as sports and cultural events and to provide education to students about digital game addiction to eliminate this risk.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile algılanan sosyal yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir tasarıma sahip olan bu çalışma, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde katılım kriterlerini karşılayan 310 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, tanımlayıcı özellikler formu, Üniversite Öğrencileri için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ) ve Algılanan Sosyal Yeterlik Ölçeği (ASYÖ) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ortalama toplam DOBÖ puanı 45.14±19.24 olarak, düşük düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin %43.2'si düşük risk grubunda yer almaktadır. Ortalama toplam ASYÖ puanı ise 24.13±3.91 olarak yüksek düzeyde saptanmıştır. Erkek öğrencilerde, öğrenci evinde yaşayanlarda ve kişisel bilgisayarda oyun oynayanlarda DOBÖ puanlarının anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir. DOBÖ ve ASYÖ ortalama puanları arasında düşük dereceli negatif bir ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencileri dijital oyun bağımlılığı açısından düşük risk grubunda yer almakla birlikte, bu riskin ortadan kaldırılması için spor ve kültürel etkinliklerin artırılması ve öğrencilere dijital oyun bağımlılığı konusunda eğitim verilmesi önerilmektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Surgical Diseases Nursing |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 21, 2025 |
| Acceptance Date | June 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License