Growing evidence has shown the importance of cyberbullying sensitivity in preventing cyberbullying in adolescence. Yet, limited research has examined the relations of cyberbullying sensitivity to perceived social support as well as to attachment with parents and peers. The aim of this study was to examine the relations of cyberbullying sensitivity to sociodemographic characteristics, internet usage characteristics, perceived social support, and parental and peer attachment in high school students. The present study was a cross-sectional school survey to which a total of 831 adolescents were admitted (505 males and 326 females; mean age, 16.13 years). The adolescents completed some forms and scales, including a Personal Information Questionnaire, the Cyber Bullying Sensitivity Scale (CSS), the Multidimensional Perceived Social Support Scale (MPSSS), and the Parent and Peer Attachment Inventory (IPPA). The resulting findings showed that 74.6% of participants had daily internet access. In this context, it was found that household rules for internet use were less strict among those participants who were comparatively older or were attending higher classes. It was also determined that students with high social support and parental attachment scores spent less time on the internet. Girls’ scores for CSS, friend support, and peer attachment were found higher than those found in the boys. A positive correlation was established between the CSS scores and theMPSSS and IPPA scores. Social support and attachment scores of the group with a reportedly better school achievement were found significantly higher than those found in other groups. Gender, family income, and family support were determined as the predictive factors with respect to cyberbullying sensitivity. In conclusion, social support and positive communication with parents and peers may be effective factors in preventing the risks of problematic internet use and of exposure to cyberbullying in adolescence.
Artan kanıtlar, ergenlik döneminde siber zorbalığın önlenmesinde siber zorbalık duyarlılığının önemini göstermiştir. Bununla birlikte, sınırlı sayıda araştırma, siber zorbalık duyarlılığı ile algılanan sosyal destek ve ebeveynler ve akranlarla bağlanma arasındaki ilişkileri incelemiştir. Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde siber zorbalık duyarlılığı ile sosyodemografik özellikler, internet kullanım özellikleri, algılanan sosyal destek ve ebeveyn ve akrana bağlanma arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışma, 831 ergen (505 erkek ve 326 kadın; ortalama yaş, 16.13 yıl) ile yapılan kesitsel bir okul anket çalışmasıdır. Ergenler, Kişisel Bilgi Anketi, Siber Zorbalık Duyarlılık Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Ebeveyn ve Akran Bağlanma Envanteri’ni içeren form ve ölçekleri doldurmuştur. Bulgular, katılımcıların %74,6’sının her gün internet erişimine sahip olduğunu göstermiştir. Katılımcıların yaş ve sınıf düzeyi arttıkça evde internet kullanımına ilişkin kural/kısıtlamanın azaldığı bulunmuştur. Sosyal destek ve ebeveyne bağlanma puanları yüksek olan öğrencilerin internette daha az zaman geçirdikleri belirlenmiştir. Kızların siber zorbalık duyarlılık puanları, arkadaş desteği puanları ve akrana bağlanma puanları erkeklerden daha yüksek bulunmuştur. Siber zorbalık duyarlılık puanları ile sosyal destek ve bağlanma puanları arasında pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Okul başarısının daha iyi olduğunu bildiren grubun sosyal destek ve bağlanma puanları anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Cinsiyet, aile geliri ve aile desteği siber zorbalık duyarlılığını yordayıcı faktörler olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak, ergenlik döneminde problemli internet kullanımı ve siber zorbalığa maruz kalma risklerini önlemede sosyal destek ve ebeveyn ve akranlarla olumlu iletişim etkili faktörler olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2022 |
Submission Date | February 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |