Hukuk sistemimizde hem toplu pazarlık ve toplu sözleşme hakkı, batı ülkelerine kıyasla çok daha geç kabul edilmiş, hem de yasal düzenlemelerle sendika özgürlüğünün önce yasaklamaya, sonra da kısıtlamalara maruz bırakılmış olması nedeniyle güçlü bir sendikal örgütlenme ve toplu pazarlık uygulaması gelişememiştir. Ülkemizde toplu sözleşme hakkının etkili şekilde kullanılamamasının, yasal düzenlemeden ve sistemin işleyişinden kaynaklı gerekçeleri arasında, Anayasa Mahkemesinin de yapısal sorun olarak nitelendirerek tespit ettiği yetki itiraz sürecinin makul sürede çözüme kavuşturulamaması da bulunmaktadır. Yetki itiraz sürecinin yıllar süren çözümsüzlüğe neden olması, işçilerin toplu sözleşme hakkından ve bir bütün olarak sendika hakkından yararlanamamaları sonucunu doğurmaktadır. Bu nedenle bu incelemede, toplu iş sözleşmesi yetki sistemi, Anayasa Mahkemesinin yapısal sorunu tespit ettiği kararı ışığında değerlendirme konusu yapılmıştır. Toplu sözleşmeden yararlanabilen işçi oranlarının yüksek olduğu etkili bir toplu sözleşme sisteminin oluşturulabilmesi için, temsil gücüne sahip sendika(lar)ın belirlenmesinde alternatif ölçütlerin benimsenmesi; toplu pazarlığa, özerklik ilkesine uygun bir yaklaşım sergilenerek yetki meselesinin kamu makamlarının vesayetine terk edilmemesi üzerinde durulmuş ve esasında işkolunun tespitinden, toplu sözleşme düzeyine ve yetkisine kadar toplu pazarlık ve toplu iş sözleşmesi sisteminin bütününe yönelik yeni bir model geliştirilmesi ihtiyacına dikkat çekilmiştir.
toplu sözleşme sistemi toplu sözleşme yetkisi yapısal sorun anayasa mahkemesi temsil gücü yetki itirazı
In our legal system, both the right to collective bargaining and the right to conclude collective agreements were recognized much later compared to European countries. Moreover, because trade union freedom was first subjected to prohibitions and later to restrictions through legislation, a strong trade union organization and effective collective bargaining practice could not develop. Among the reasons why the right to collective bargaining cannot be effectively exercised in our country—stemming from legal regulations and the functioning of the system—is the failure to resolve the process of competency objections within a reasonable time, which the Constitutional Court has also identified and characterized as a structural problem. The fact that the competency objection process leads to deadlock lasting for years results in workers being deprived of their right to collective bargaining and, more broadly, their right to freedom of association. Therefore, in this study, the collective agreement competency system is examined in light of the Constitutional Court’s decision identifying it as a structural problem. In order to establish an effective collective bargaining system in which the proportion of workers benefitting from collective agreements is high, it has been emphasized that alternative criteria should be adopted in determining representative trade unions; that the issue of competency should not be left to the tutelage of public authorities by adopting an approach consistent with the principle of autonomy in collective bargaining; and that, in essence, a new model addressing the entirety of the collective bargaining and collective agreement system—from the determination of the sector, to the level and scope of collective agreements—needs to be developed.
Collective agreement system collective agreement competency structural problem constitutional court power of representation competency objection
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Law and Economy |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | August 16, 2025 |
| Acceptance Date | September 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 87 |
muratozverister@gmail.com
dergicalismavetoplum@gmail.com
www.calismatoplum.org