Bu çalışmada Cumhuriyetin yapılanma sürecinde (1920–1940) müzik eğitimi araştırılmıştır. Araştırmayı geliştirecek ve destekleyecek kaynaklara ulaşılmış ve betimsel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öncelikle dönemin özellikleri, eğitimle bağdaştırılarak ifade edilmiştir. Bu nedenle müzik eğitimi “genel eğitim kurumlarında”, “müzik eğitimcisi yetiştiren kurumlarda” ve “sanatçı yetiştiren kurumlarda” olmak üzere üç grupta incelenmiştir. Cumhuriyet’in kurulmasıyla birlikte çağdaşlık, ulusallık ve evrensellik temeline dayalı değişimler, müzik eğitiminin amaçları içerisine yerleştirilerek verilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede şekillenen çalışma, Cumhuriyetin ilk evresinin müzik eğitiminin betimlenmesiyle sürdürülmüştür. Belirlenen başlıklar altında, müzik eğiminde yaşananlar, gelişen olaylar, kurumlar ve kurumların oluşumunda yer alan kişiler ifade edilmiştir
In this research, the music education in the structural period of Republic (1920–1940) has been researched. The sources to develop and support the research have been examined and definitional research has been carried out. In this research, at first, the feature of that era has been stated by harmonizing education. Music education has been examined in three groups referred to as “the music education in general educational institutions, the music education in institutions training music teacher and the music education in institutions training musician”. After proclamation of republic, the changes based on nationality, modernity and universality has been explained by harmonizing musical education aims. This research has been sustained describing the musical education in early republic era. Under the subtitles determined, it has been stated what was experienced in music education, what was experienced in developing process of musical education, institutions and persons taking place in setting those institutions
Other ID | JA68BZ39GJ |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 16 |