İnsanlık tarihi
savaşlarla doludur ve bu savaşlar adeta toplumsal yaşam döngüsünün bir parçası
haline gelmiştir. Kuşkusuz geçtiğimiz yüzyılda yaşanmış olan dünya savaşları,
etkileri daha geniş bir coğrafyada ve süreçte hissedildiği için tarihte ayrı
bir öneme sahiptirler. 1914 -1918 yılları arasında gerçekleşen I. Dünya Savaşı,
yüzüncü yılında çok sayıda araştırmacı tarafından değişik yönleriyle ele alınırken,
nasıl öğretildiği ve öğretilmesi gerektiği konusu da yeniden gündeme gelmiştir.
Böylesine küresel boyuttaki bir savaşın bir asır sonra Türkiye’de genç
nesillere nasıl öğretildiğini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, uluslararası
alanda konuya ilişkin yapılmış çalışmaların taranmasından sonra, ülkemiz eğitim
sisteminde önemli bir öğretim aracı olma özelliğini taşıyan ders kitaplarına
odaklanılmıştır. Zorunlu eğitim sürecinde her öğrencinin okumakta olduğu sosyal
bilgiler ve tarih derslerinin kitaplarında I. Dünya Savaşı konusu başlığı
altında yer alan metinlerin, görsellerin ve etkinliklerin öğrencilerin savaşı
küresel, sosyo- ekonomik ve sivil yaşam boyutuyla kavramalarına katkısı
incelenmiştir. Ayrıca bu konunun ders kitaplarında ele alınışı, tarih
öğretimindeki yeni yaklaşımlar sonucu güncel öğretim programlarında da yer
verilmiş olan, alana özgü temel kavram ve becerilerin gelişimini ne ölçüde
desteklediği açısından da değerlendirilmiştir. Dokümanların analizinde elde
edilen bulgular, Türkiye’de I. Dünya Savaşı konusunun öğretimine ilişkin en
azından ders kitapları boyutunda önemli sorunların varlığını ortaya
koymaktadır.
War is commonplace in human history. In
fact, wars have become a part of the cycle of social life. Undoubtedly, 20th
Century world wars with their effects that were long lasting and felt in a
wider geographical area occupy a prominent place in history. In its 100th
anniversary, World War I, which took place between 1914 and 1918, has regained
popularity among researchers, along with the educators who explore how the
subject is taught and better ways to teach it. The aim of this study was to
look into how such a global war after a century is taught in Turkey. More
specifically, secondary social studies and history textbooks were the topic of
our interest. In accordance with this purpose, research literature focusing on
teaching about wars was reviewed first. Then, social studies and history
textbooks used in the compulsory secondary education system were analyzed in
order to reveal how socio-economic, civic, and global dimensions of the war
were presented in texts, illustrations, and teaching activities given under the
topic of World War I. This was followed by an examination of how the ways the
war were narrated in textbooks, and also whether these ways of narration
supported development of basic concepts and skills included in the current
history and social studies curricula. Findings showed the presence of
significant issues in teaching World War I in Turkish textbooks.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2019 |
Submission Date | May 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 37 |