Yeni Osmanlılar Hareketi ile birlikte ilk örgütsel deneyimini yaşayan Türk gençliği,
gerek faaliyetleri gerekse savunduğu fikirlerle Türkiye’nin modernleşme sürecine hatırı
sayılır katkılar sunmuştur. II. Meşrutiyet’in ilanıyla birlikte ilk kez yasal zeminde örgütlenme
fırsatı yakalayan gençler, öğrenci cemiyetleri ile başlayan örgütsel faaliyetlerini kısa sürede
düşünsel alana taşımışlardır. Böylelikle yalnızca II. Meşrutiyet Dönemi’ni değil, Mütareke
Dönemi’ni ve Cumhuriyet Dönemi’ni de etkileyen düşünsel hareketliliklerin altyapısını
oluşturmuşlardır. Bu hareketlilik, Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında pay sahibi olan
gençlerin dimağlarının şekillenmesinde etkili bir faktör olmuştur. Ayrıca Cumhuriyet
Dönemi’nde rejimin ve devrimlerin koruyucusu olan gençlerin düşünsel altyapısında da bu
hareketlerin izlerini görmek mümkündür. Dolayısıyla II. Meşrutiyet Dönemi’nden Cumhuriyet
Dönemi’ne uzanan süreçte Türk gençliğinin örgütsel deneyimi ile düşünsel gelişimi arasında
bir pozitif korelasyon durumundan söz edilebilir. Bu çalışmada II. Meşrutiyet, Mütareke
ve Cumhuriyet Dönemlerinde Türk gençliğinin kurduğu örgütlere değinilerek, düşünsel
gelişimi irdelenmiştir. Nihayetinde arşiv belgelerinden, resmi yayınlardan, döneme ilişkin
kitaplar ile süreli yayınlarda çıkan makalelerden faydalanılarak Türk gençliğinin örgütsel ve
düşünsel gelişimindeki dinamiklerin neler olduğuna cevap bulunmaya çalışılmıştır.
Turkish youth, who had their first organizational experience with the New Ottomans
Movement, has contributed significantly to Turkey’s modernization process with both their
activities and the ideas. With the declaration of the Constitutional Monarchy II, young people
who had the opportunity to organize on the legal ground for the first time, start with the
student associations carried their organizational activities to the intellectual field in a short
time. Thus, they constituted the infrastructure of the intellectual movements the affected
not the Constitutional Period II but also the Armistice Period and the Republican Period.
This mobility has been an influential factor in shaping the minds of young people who have
a share in winning the War of Independence. It is also possible to see the traces of these
movements in the intellectual infrastructure of young people who were the protector of the
regime and revolutions during the Rebuplican Era. Therefore, it can ve said that there is a
positive correlation between the organizational experience and the intellectual development
of Turkish youth in the period from the Constitutional Monarchy Period II to the Republican
Period. In this study, the intellectual development of Turkish youth in the Constitutional
Period II, Armistice and Republican Era were discussed. Finally, it was tried to answer the
dynamics in the organizational and intellectual development of Turkish youth by making use
of archival documents, official publications, books related to the period and articles published
in periodcals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Submission Date | July 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 39 |