Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİMİN İSTİSMARI: AŞILAMA

Year 2020, Volume: 20 Issue: 15 Temmuz, 233 - 241, 10.07.2020

Abstract

Bu makalede, paralel devlet yapılanmasının eğitim anlayışı eleştirel bir biçimde incelemeye tabi tutulmuştur. Bu yapının, eğitimi araç olarak kullanıp insanları yönlendirdiğine, müntesiplerini kendi dünya görüşleri doğrultusunda yetiştirdiğine dikkat çekilmiştir. Kendileri tarafından ortaya konulan eğitim anlayışı ve uygulamalarının da eğitimin temel karakteristiklerinden uzaklaştığı ileri sürülmektedir. Bu çerçevede eğitim felsefecilerinin, eğitimle aşılama arasında yaptıkları ayrımdan hareket ederek söz konusu yapının eğitim anlayışları içerik, yöntem ve niyet bakımından analiz edilmiş; şartlandırma, aşılama hatta beyin yıkama gibi geçerli olmayan yetiştirme formlarıyla ilişkisi değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, eğitimin merkezinde bireysel gelişimin yer almasının gerekliliği ve önemi vurgulanmış, aşılama temelinde gruba bağlılık gayesiyle bağımlı insan yetiştirmenin olumsuz sonuçları ve bunu engellemeye yönelik temel kriterler ele alınmıştır.

References

  • ARKAN, Atilla, Fetö/Pdy Dinî ve Sosyo-Psikolojık Boyutları Çalıştayı, DİB Yayınları, Ankara, 2018.
  • BAİLEY, Richard, Philosophy of Education: An Introduction, Bloomsbury, London, 2012.
  • BAKIRCIOĞLU, Rasim, Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • BARROW, Robin ve WOODS, Ronald. An Introduction to Philosophy of Education, Routledge, London, 2006.
  • BÜYÜKKARA, M. Ali, Fetö/Pdy Dinî ve Sosyo-Psikolojık Boyutları Çalıştayı, DİB Yayınları, Ankara, 2018.
  • CEYLAN, Yusuf, Din Eğitimine Felsefî Bir Yaklaşım: Analitik Eğitim Felsefesinin Din Eğitimine Etkileri, Akdem Yayınları, İstanbul, 2019.
  • DEMİR, Hilmi, Gülen Örgütü: Ezoterik Bir Kült Cemaatin Radikalleşmesi, Ay Yayınları, Ankara, 2018.
  • HAMM, Cornel M., Philosophical Issues in Education: An Introduction, Routledge Falmer, London, 1989.
  • PETERS, R. S., Ethics and Education, Routledge, London, 1966.
  • SCHOFİELD, Harry, The Philosophy Of Education: An Introduction, Routledge, London, 2012.
  • LANGFORD, Glenn, D. J. O’Connor, Routledge, London, 1973.
  • AYDIN, Mahmut, “Melez ve Senkretik Bir Yapılanma Olarak Fetullahçı Terör Örgütü”, Eskiyeni Dergisi, S.34, 2017.
  • DEMİRCİ, Fatih, “İki Siyasal Eğitim Modeli: Sokrates ve Platon’un Eğitim ve İnsan Anlayışları (Sokratik ve Platonik Eğitim)”, 2007. Erişim Adresi: https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/ DEM%C4%B0RC%C4%B0-Fatih-%C4%B0K%C4%B0-S%C4%B0YASALE%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-MODEL%C4%B0-SOKRATES-VEPLATON%E2%80%99UN-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-VE-%C4%B0NSAN-ANLAYI%C5%9ELARI-SOKRAT%C4%B0K-VE-PLATON%C4%B0KE%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M.pdf
  • HOCUTT, Max, “Indoctrination v. Education”, Academic Questions, V.18, N.3, 2005, pp. 35-43.
  • HULL, John M., “Practical Theology and Religious Education in A Pluralist Europe”, British Journal of Religious Education, V.26, N.1, 2004, pp. 7-19.
  • SMART, Patricia, “The Concept of Indoctrination”, New Essays in the Philosophy of Education, Routledge, New York, 1973, pp. 25-35.
  • TAN, Charlene, “Indoctrination”, Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Edt. D. C. Phillips, Sage, London, 2014, pp. 413-415.

EXPLOITATION OF THE EDUCATION: INDOCTRINATION

Year 2020, Volume: 20 Issue: 15 Temmuz, 233 - 241, 10.07.2020

Abstract

In this article, the education understanding of the parallel state structure has been critically studied. It has been pointed out that this structure used education as an instrument and manipulated people and raised its followers in line with their own world views. It is claimed that the educational approaches and the practices put forward by themselves also diverged from basic characteristics of the education. In this context, based on the distinction made by educational philosophers between education and indoctrination, the education understanding of aforementioned structure has been analyzed in terms of content, method and intention; its relationship with non-valid edification forms such as conditioning, indoctrination or even brainwashing has been evaluated.
Eventually, the necessity and importance of individual development in the center of education have been emphasized; on the basis of indoctrination, the negative consequences of raising dependent people for the purpose of loyalty to the group and basic criteria to prevent this, have been discussed.

References

  • ARKAN, Atilla, Fetö/Pdy Dinî ve Sosyo-Psikolojık Boyutları Çalıştayı, DİB Yayınları, Ankara, 2018.
  • BAİLEY, Richard, Philosophy of Education: An Introduction, Bloomsbury, London, 2012.
  • BAKIRCIOĞLU, Rasim, Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Anı Yayıncılık, Ankara, 2012.
  • BARROW, Robin ve WOODS, Ronald. An Introduction to Philosophy of Education, Routledge, London, 2006.
  • BÜYÜKKARA, M. Ali, Fetö/Pdy Dinî ve Sosyo-Psikolojık Boyutları Çalıştayı, DİB Yayınları, Ankara, 2018.
  • CEYLAN, Yusuf, Din Eğitimine Felsefî Bir Yaklaşım: Analitik Eğitim Felsefesinin Din Eğitimine Etkileri, Akdem Yayınları, İstanbul, 2019.
  • DEMİR, Hilmi, Gülen Örgütü: Ezoterik Bir Kült Cemaatin Radikalleşmesi, Ay Yayınları, Ankara, 2018.
  • HAMM, Cornel M., Philosophical Issues in Education: An Introduction, Routledge Falmer, London, 1989.
  • PETERS, R. S., Ethics and Education, Routledge, London, 1966.
  • SCHOFİELD, Harry, The Philosophy Of Education: An Introduction, Routledge, London, 2012.
  • LANGFORD, Glenn, D. J. O’Connor, Routledge, London, 1973.
  • AYDIN, Mahmut, “Melez ve Senkretik Bir Yapılanma Olarak Fetullahçı Terör Örgütü”, Eskiyeni Dergisi, S.34, 2017.
  • DEMİRCİ, Fatih, “İki Siyasal Eğitim Modeli: Sokrates ve Platon’un Eğitim ve İnsan Anlayışları (Sokratik ve Platonik Eğitim)”, 2007. Erişim Adresi: https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/ DEM%C4%B0RC%C4%B0-Fatih-%C4%B0K%C4%B0-S%C4%B0YASALE%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-MODEL%C4%B0-SOKRATES-VEPLATON%E2%80%99UN-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M-VE-%C4%B0NSAN-ANLAYI%C5%9ELARI-SOKRAT%C4%B0K-VE-PLATON%C4%B0KE%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M.pdf
  • HOCUTT, Max, “Indoctrination v. Education”, Academic Questions, V.18, N.3, 2005, pp. 35-43.
  • HULL, John M., “Practical Theology and Religious Education in A Pluralist Europe”, British Journal of Religious Education, V.26, N.1, 2004, pp. 7-19.
  • SMART, Patricia, “The Concept of Indoctrination”, New Essays in the Philosophy of Education, Routledge, New York, 1973, pp. 25-35.
  • TAN, Charlene, “Indoctrination”, Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Edt. D. C. Phillips, Sage, London, 2014, pp. 413-415.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education, Political Science
Journal Section Research Articles
Authors

Yusuf Ceylan This is me 0000-0002-1082-4260

Publication Date July 10, 2020
Submission Date April 20, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 15 Temmuz

Cite

Chicago Ceylan, Yusuf. “EĞİTİMİN İSTİSMARI: AŞILAMA”. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi 20, no. 15 Temmuz (July 2020): 233-41.