There search, which examines the reflection of multiculturalism in social studies
text books, includes social studies researching boks dating from 1968 till 2018. Considering
the period in which a critical curriculum change is taking place due to the fact that
this period corresponds to a wide time interval, the current study was divided in to two
different period intervals Inthiscontext, in total 23bookswereanalyzed. In order to provide
a holisticperspective in thesereviews, thereview is not limited with in the certain level, also
academic books in social sciences of 4th, 6th and 7th levels of grades were used. Inconclusion,
reflections of multiculturalism in social studies text boks are mentioned and suggestions for
the development of multicultural attribute in these books have been made.
Çokkültürlülüğün sosyal bilgiler ders kitaplarına yansımalarının irdelendiği bu
çalışma, 1968-2018 döneminde okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarını kapsamaktadır. Bu
sürecin geniş bir zaman aralığına karşılık gelmesi sebebiyle sosyal bilgiler ders kitaplarının
çokkültürlülüğün yansımaları bakımından sahip oldukları benzerlikler ve kritik öğretim
programı değişiklikleri dikkate alınarak inceleme 1968-1997 ve 1998-2018 olmak üzere iki
ayrı döneme ayrılarak gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda toplam olarak 23 tane ders kitabı
incelenmiştir. Bu incelemelerde bütünsel bir bakış açısı sağlayabilmek için inceleme belli bir
kademe ile sınırlandırılmamış, 4. 5. 6. ve 7. sınıf kademelerine ait sosyal bilgiler ders kitapları
tercih edilmiştir.Sonuç olarak, çokkültürlülüğün sosyal bilgiler ders kitaplarına yansımalarına
değinilmiş ve ders kitaplarındaki çokkültürlü niteliğin geliştirilebilmesi üzerine öneriler
sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2021 |
Submission Date | March 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 43 |