Bu çalışmada Osmanlı modern eğitim anlayışının Antalya’da kız çocuklarının
eğitimine olan etkisi Antalya İnâs (Kız) İbtidâîsi (İlkokulu) ile İnâs Rüştiye (Ortaokulu)
Mektebi özelinde ele alındı. Söz konusu okulların Osmanlı modern eğitim tarihi açısından
sahip olduğu önemi ortaya koyabilmek, eğitimde başlayan modernleşme sürecinin tarihsel
geçmişini anlamakla doğrudan ilgilidir. Osmanlı Devleti’nde 19. yüzyıl ortalarına kadar
eğitim işleri doğrudan merkezi hükümet tarafından değil, merkezi hükümetin denetiminde
vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları tarafından yürütüldü. II. Mahmut Dönemiyle başlayan
her alanda merkezileşme, ardından Tanzimat Fermanı’nın ilan edilmesi eğitimin devlet
tarafından halka götürülmesi noktasında önemli adımların atılmasıyla neticelenen bir
süreci başlattı. Bu dönemde teşkilatlanma noktasında 1845’te Meclis-i Maarif-i Muvakkat ile
başlatılan çalışmalar, 1857’de Maarif Nezareti’nin açılmasıyla tamamlandı. Ardından 1869’da
Maarif-i Umumiye Nizamnamesi hazırlanarak eğitimde işleyişin nasıl olacağı detaylı bir
şekilde tanzim edildi. Yapılan düzenlemeler çerçevesinde usul-i cedîde (yeni usul) tarzında
eğitim veren okulların sayısı her yerde arttırılmaya çalışıldı. Bu okullar Osmanlı Devleti’nde
en çok II. Abdülhamit Dönemi’nde yaygınlaştı. Antalya’da kız çocuklarının eğitimiyle ilgili
modern anlamda eğitim veren okullarda bu dönemde açıldı. Dolayısıyla bu çalışmada
Antalya İnâs İbtidâîsi ve Rüştiye mekteplerinin nasıl açıldığı, mekteplerde okutulan dersler ve
öğrenim gören öğrenciler, eğitim-öğretimde karşılaşılan güçlükler, okulların kaç yıl faaliyette
bulunduğu kapsamlı şekilde ele alındı. Kız çocukların eğitimi konusunda hayal edilen bir
ilerleme olarak başlatılan çabaların istenilen düzeyde bir başarı getirmediği, bununla birlikte
bir başlangıç oluşturması açısından önemli olduğu sonucuna ulaşıldı.
In this study, the effect of Ottoman modern education understanding on the
education of girls in Antalya was addressed with particular reference to Antalya Girls’
Primary School and Antalya Girls’ Junior High School. Indicating the importance of these
schools to the Ottoman modern education history is directly related to understanding the
historical background of the modernization process launched in education. In Ottoman State,
until the mid-19th century, educational affairs were not directly conducted by the central
government but the civil society institutions such as foundations under the control of the
central government. The centralization efforts launched in the period of Mahmud II and the
subsequent declaration of Tanzimat (Reorganization) Edict initiated a process concluded
with crucial steps in terms of the state’s delivery of education service to the people. The
organizational efforts that were started with the opening of the Temporary Assembly of
Education in 1845 were completed with the opening of the Ministry of Education in 1857. Then,
along with the preparation of the General Education Regulation in 1869, how the education
would be organized was designated in detail. In the framework of these arrangements, efforts
were made to increase the number of schools offering new-style education. Such schools
proliferated mostly in the period of Abdul Hamid II in the Ottoman State. The schools
offering modern education for girls were also opened in Antalya in this period. Hence, this
study comprehensively addressed how Antalya Girls’ Primary School and Antalya Girls’
Junior High School were opened, the courses offered at the schools, the students enrolled in
these schools, the challenges encountered in education and instruction, and for how long the
schools were in operation. In this respect, it was identified that the efforts initiated to attain
the dreamed progress in the education of girls did not bring about success at the desired level
but were important considering that they served as a beginning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2022 |
Submission Date | July 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 44 |