Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Preschool Children's Early Thinking Skills And Independent Learning Behaviors

Year 2022, , 1448 - 1467, 31.08.2022
https://doi.org/10.14812/cuefd.1122723

Abstract

This research, which was conducted to examine the relationship between preschool children's early thinking skills and independent learning behaviors, was designed in a predictive correlational research design, one of the quantitative research designs. The study group of the study consists of 322 children aged 48-71 months who continue their pre-school education in the 2019-2020 academic year in Turkey. Early Thinking Skills Scale and Independent Learning Behaviors Scale (3-5) were used as data collection tools in the study. The descriptive statistics results of the research group were examined and Pearson Product-Moment Correlation analysis was performed to determine the relationship between the variables. In addition, hierarchical regression analysis was conducted to determine whether the sub-dimensions of the early thinking skills scale and gender predict children's independent learning behaviors. As a result of the research, it is seen that there is a high level and positive significant relationship between critical thinking, creative thinking and problem solving decision making skills and independent learning behaviors. In other words, as critical thinking, creative thinking and problem solving-decision making skills increase, independent learning behaviors also increase. In addition, it was found that the critical thinking, creative thinking and problem solving-decision-making skills of girls and boys differed significantly in favor of boys on independent learning behaviors.

References

  • Aubrey, C., Ghent, K., & Kanira, E. (2012). Enhancing thinking skills in early childhood. International Journal of Early Years Education, 20(4), 332-348. https://doi:10.1080/09669760.2012.743102
  • Ağdacı, D. (2018). Öğretmenlerin eğitim felsefeleri eğitimi ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Akbıyık, C., & Ay, G. (2014). Okul öncesi yönetivi ve öğretmenlerin düşünme becerilerimim öğretimine yönelik algıları: Bir durum çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-18.
  • Aydede, M. N. (2009). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme eleştirel düşünme becerileri ile öz yeterlik inançlarına ve erişilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Bayle, G.A., & Dilax, M. R. (2012). Autonomie et individualisation. Université Pierre et Marie Curie.
  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education. Science & Education. Kluwer Academic Publishers.
  • Bronson, M. B. (2000). Self-regulation in early childhood: Nature and nurture. Guilford.
  • Bodrova, E. (2008). Make believe play versus academic skills: A Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education. European Early Childhood Education Reserarch Journal, 16(3), 357-369. https://doi.org/ 10.1080/13502930802291777
  • Butterworth, J., & Thwaites, G. (2013). Thinking skills critical thinking and problem solving. Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 25. baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S., & Dereli, H. (2016). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerın incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
  • Conatser, R. M. (2000). How to prepare your preschooler to Harvard. Street car Publishing.
  • Dağlıoğlu, H. E., & Çakır, F. (2010). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinden planlama ve derin düşünmenin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 32(144), 28-35.
  • Doğan Altun, Z., & Ekinci Vural, D. (2017). Okul öncesi dönemde düşünme becerileri: Öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 214-224.
  • Demir, E. (2018). Anasınıfına devam eden çocuklara zihinsel düşünme becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Dunn, L., & Herwig, J. E. (1992). Play behaviors and convergent and divergent thinking skills of young children attending full-day preschool. Child Study Journal, 22(1), 23–38.
  • Epstein, A.S. (1993). Training for quality: Improving early childhood programs through ystematic in-service training. High/Scope.
  • Ezmeci, F., & Akman, B. (2016). Erken çocukluk döneminde düşünme becerileri reggio emilia yaklaşımı ve high/scope programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1).
  • Hofer, B. K., Yu, S. L., & Pintirich P. R. (1998). Teaching college students to be self-regulated learners. In B. J. Zimmerman, & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning from teaching to self- reflective practice (pp. 57–85). Guilford Press.
  • Kandır, A., & Koçak Tümer, B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(30), 45-60.
  • Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: Instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use, metacognitive processing and motivational beliefs. Journal of Educational Computing Research, 30, 139-161.
  • Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28(2), 16-26.
  • Koyuncu Şahin, M., & Akman, B. (2018). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinin gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 14(218), 5-20.
  • Lone, J. M. (2017). Filozof çocuk. Solo Unitas.
  • McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. K. Gülenç & N. P. Boyacı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McGuinness, C. (1999). From thinking skills to classrooms: A review and eveluation of approaches for developing pupils’ thinking.: DfEE Publications.
  • Mutlu, E. (2010). Erken çocukluk dönemindeki çocukların (60-72 ay) düşünme düzeylerinin ve okul öncesi öğretmenlerinin düşünme eğitimi ile ilgili tutumlarının incelenmesi. [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • McClelland, M. M., & Tominey, S. L. (2014). The development of self-regulation and executive function in young children. Zero to Three, 35(2), 2-8.
  • Paul, W. R., & Elder, L. (2005). Critical thinking competency standards. Foundation for Critical Thinking.
  • Oakley, L. (2004). Cognitive development, Routledge.
  • Öztunç, M. (1999). Yaratıcı düşünme üzerine ailenin etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Pintrich, P. R. (2000). The role of orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, & P.R. Pintrich (Eds.), Handbook of self-regulation (pp.13-39). Academic Press.
  • Rizemberg, R., & Zimmerman, B. J. (1992). Self-regulated learning in gifted student. Roeper Review, 15(1), 98-101.
  • Robson, S., & Hargreaves, D. J. (2007). What do early childhood practitioners think about young children’s thinking?. European Early Childhood Education Research Journal, 13(1), 80-96.
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193–200.
  • Sharp, A. M. (2014). The other dimension of caring thinking. Journal of Philosophy in Schools, 1(1) 15-21. https://doi.org/10.21913/JPS.v1i1.989
  • Siegler, R. S., & Wagner Alibali, M. (2005). Children’s thinking. Pearson Prentice Hall.
  • Spencer, J. N., Farrell, J. J., & Moog, R. S., (1999). A guided ınquiry generaj chemistry course. Journal of Chemistry Education, 76, 570-574.
  • Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Taggart, G., Ridley, K., Rudd, P. & Benefield, P. (2005). Thinking skills in the early years: A literature review. National Foundation for Educational Reseach. 1-73.
  • Taşdelen, V., & Tuncer, B. (2017). Okul öncesi dönemdeki öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme düzeyleri. The Journal of Turk-Islam World Social Studies, 4(13), 523-565.
  • Tok, E., & Sevinç, M. (2012). Düşünme becerileri eğitiminin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164-178).
  • Tozduman Yaralı, K. (2019). Developmentally critical thinking and supporting critical thinking in children. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479. https://doi.org/10.9779/pauefd.536546
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80.
  • Ülger, K. (2015). Sanat eğitiminin düşünme becerileri üzerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 45(206), 135-147.
  • Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Üstündağ, T. (2009). Yaratcılığa yolculuk. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yaşar, M., & Aral, N. (2010). The effects of early childhood education on creative thinking skills. Journal of Theoretical Educational Science, 3(2), 201-209.
  • Yazar, A. (1914). 2006 okul öncesi eğitim programlarında yaratıcılığın incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Zhou, M. & Brown, D. (2017). Educational learning theries (2nd ed.). https://oer.galileo.usg.edu/education-textbooks/1/
  • Walsh, B. A., & Blewitt, P. (2006). The effect of questioning style during story book reading on novel vocabulary acquisition of preschoolers. Early Childhood Education Journal, 33(4), 273-278. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0052-0
  • Walsh, C., Murphy, P., & Dunbar, C. (2007). Thinking skills in the early years: A guide for practitioners. Stranmillis University College.
  • White F., Livesey D., & Hayes, B. (2012). Developmental psychology: From infancy to development, Pearson.

Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Erken Düşünme Becerileri İle Bağımsız Öğrenme Davranışları Arasındaki İlişki

Year 2022, , 1448 - 1467, 31.08.2022
https://doi.org/10.14812/cuefd.1122723

Abstract

Okul öncesi dönem çocuklarının erken düşünme becerileri ile bağımsız öğrenem davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılan bu araştırma nicel araştırma desenlerinden yordayıcı korelasyonel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Türkiye geneli 2019-2020 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitimine devam eden 48-71 aylık 322 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Erken Düşünme Becerileri Ölçeği ve Bağımsız Öğrenme Davranışları Ölçeği(3-5) kullanılmıştır. Araştırma grubunun betimsel istatistik sonuçları incelenmiş ve değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu analizi yapılmıştır. Ek olarak erken düşünme becerileri ölçeğinin alt boyutlarının ve cinsiyetin çocukların bağımsız öğrenme davranışlarını yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme karar verme becerileri ile bağımsız öğrenme davranışları arasında yüksek düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişkinin olduğu görülmektedir. Başka bir deyişle eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme-karar verme becerileri arttıkça, bağımsız öğrenme davranışları da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ek olarak kız ve erkek çocukların eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme-karar verme becerilerinin bağımsız öğrenme davranışları üzerinde erkek çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır.  

References

  • Aubrey, C., Ghent, K., & Kanira, E. (2012). Enhancing thinking skills in early childhood. International Journal of Early Years Education, 20(4), 332-348. https://doi:10.1080/09669760.2012.743102
  • Ağdacı, D. (2018). Öğretmenlerin eğitim felsefeleri eğitimi ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Bartın Üniversitesi.
  • Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Akbıyık, C., & Ay, G. (2014). Okul öncesi yönetivi ve öğretmenlerin düşünme becerilerimim öğretimine yönelik algıları: Bir durum çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-18.
  • Aydede, M. N. (2009). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme eleştirel düşünme becerileri ile öz yeterlik inançlarına ve erişilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Bayle, G.A., & Dilax, M. R. (2012). Autonomie et individualisation. Université Pierre et Marie Curie.
  • Bailin, S. (2002). Critical thinking and science education. Science & Education. Kluwer Academic Publishers.
  • Bronson, M. B. (2000). Self-regulation in early childhood: Nature and nurture. Guilford.
  • Bodrova, E. (2008). Make believe play versus academic skills: A Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education. European Early Childhood Education Reserarch Journal, 16(3), 357-369. https://doi.org/ 10.1080/13502930802291777
  • Butterworth, J., & Thwaites, G. (2013). Thinking skills critical thinking and problem solving. Cambridge University Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 25. baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu Soydan, S., & Dereli, H. (2016). Farklı yaklaşımları uygulayan okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda düşünme becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejilerın incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 475-496.
  • Conatser, R. M. (2000). How to prepare your preschooler to Harvard. Street car Publishing.
  • Dağlıoğlu, H. E., & Çakır, F. (2010). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinden planlama ve derin düşünmenin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 32(144), 28-35.
  • Doğan Altun, Z., & Ekinci Vural, D. (2017). Okul öncesi dönemde düşünme becerileri: Öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 214-224.
  • Demir, E. (2018). Anasınıfına devam eden çocuklara zihinsel düşünme becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Dunn, L., & Herwig, J. E. (1992). Play behaviors and convergent and divergent thinking skills of young children attending full-day preschool. Child Study Journal, 22(1), 23–38.
  • Epstein, A.S. (1993). Training for quality: Improving early childhood programs through ystematic in-service training. High/Scope.
  • Ezmeci, F., & Akman, B. (2016). Erken çocukluk döneminde düşünme becerileri reggio emilia yaklaşımı ve high/scope programı. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1).
  • Hofer, B. K., Yu, S. L., & Pintirich P. R. (1998). Teaching college students to be self-regulated learners. In B. J. Zimmerman, & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning from teaching to self- reflective practice (pp. 57–85). Guilford Press.
  • Kandır, A., & Koçak Tümer, B. (2013). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 7(30), 45-60.
  • Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: Instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use, metacognitive processing and motivational beliefs. Journal of Educational Computing Research, 30, 139-161.
  • Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28(2), 16-26.
  • Koyuncu Şahin, M., & Akman, B. (2018). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinin gelişimi. Milli Eğitim Dergisi, 14(218), 5-20.
  • Lone, J. M. (2017). Filozof çocuk. Solo Unitas.
  • McCall, C. C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek. (Çev. K. Gülenç & N. P. Boyacı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McGuinness, C. (1999). From thinking skills to classrooms: A review and eveluation of approaches for developing pupils’ thinking.: DfEE Publications.
  • Mutlu, E. (2010). Erken çocukluk dönemindeki çocukların (60-72 ay) düşünme düzeylerinin ve okul öncesi öğretmenlerinin düşünme eğitimi ile ilgili tutumlarının incelenmesi. [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • McClelland, M. M., & Tominey, S. L. (2014). The development of self-regulation and executive function in young children. Zero to Three, 35(2), 2-8.
  • Paul, W. R., & Elder, L. (2005). Critical thinking competency standards. Foundation for Critical Thinking.
  • Oakley, L. (2004). Cognitive development, Routledge.
  • Öztunç, M. (1999). Yaratıcı düşünme üzerine ailenin etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Pintrich, P. R. (2000). The role of orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, & P.R. Pintrich (Eds.), Handbook of self-regulation (pp.13-39). Academic Press.
  • Rizemberg, R., & Zimmerman, B. J. (1992). Self-regulated learning in gifted student. Roeper Review, 15(1), 98-101.
  • Robson, S., & Hargreaves, D. J. (2007). What do early childhood practitioners think about young children’s thinking?. European Early Childhood Education Research Journal, 13(1), 80-96.
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193–200.
  • Sharp, A. M. (2014). The other dimension of caring thinking. Journal of Philosophy in Schools, 1(1) 15-21. https://doi.org/10.21913/JPS.v1i1.989
  • Siegler, R. S., & Wagner Alibali, M. (2005). Children’s thinking. Pearson Prentice Hall.
  • Spencer, J. N., Farrell, J. J., & Moog, R. S., (1999). A guided ınquiry generaj chemistry course. Journal of Chemistry Education, 76, 570-574.
  • Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Taggart, G., Ridley, K., Rudd, P. & Benefield, P. (2005). Thinking skills in the early years: A literature review. National Foundation for Educational Reseach. 1-73.
  • Taşdelen, V., & Tuncer, B. (2017). Okul öncesi dönemdeki öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünme düzeyleri. The Journal of Turk-Islam World Social Studies, 4(13), 523-565.
  • Tok, E., & Sevinç, M. (2012). Düşünme becerileri eğitiminin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(164-178).
  • Tozduman Yaralı, K. (2019). Developmentally critical thinking and supporting critical thinking in children. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479. https://doi.org/10.9779/pauefd.536546
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80.
  • Ülger, K. (2015). Sanat eğitiminin düşünme becerileri üzerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 45(206), 135-147.
  • Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Üstündağ, T. (2009). Yaratcılığa yolculuk. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yaşar, M., & Aral, N. (2010). The effects of early childhood education on creative thinking skills. Journal of Theoretical Educational Science, 3(2), 201-209.
  • Yazar, A. (1914). 2006 okul öncesi eğitim programlarında yaratıcılığın incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Zhou, M. & Brown, D. (2017). Educational learning theries (2nd ed.). https://oer.galileo.usg.edu/education-textbooks/1/
  • Walsh, B. A., & Blewitt, P. (2006). The effect of questioning style during story book reading on novel vocabulary acquisition of preschoolers. Early Childhood Education Journal, 33(4), 273-278. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0052-0
  • Walsh, C., Murphy, P., & Dunbar, C. (2007). Thinking skills in the early years: A guide for practitioners. Stranmillis University College.
  • White F., Livesey D., & Hayes, B. (2012). Developmental psychology: From infancy to development, Pearson.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Mihriban Özcan 0000-0001-6109-0132

Publication Date August 31, 2022
Submission Date May 29, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Özcan, M. (2022). The Relationship Between Preschool Children’s Early Thinking Skills And Independent Learning Behaviors. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(2), 1448-1467. https://doi.org/10.14812/cuefd.1122723

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved