Research Article
BibTex RIS Cite

A Scale Adaptation Study on Musical Ability Beliefs

Year 2023, , 711 - 733, 31.12.2023
https://doi.org/10.14812/cuefd.1364447

Abstract

Beliefs, especially in the second half of the 20th century, have been the subject of research in many fields. One of these areas is education. When the literature on beliefs and education was examined, it was seen that the beliefs of academicians, teachers, pre-service teachers, and students were discussed in the context of different dimensions and characteristics. Some researchers emphasized that people's beliefs play a role in their behavior, others also stated that individuals' beliefs affect their attitudes, behaviors, and decisions. In this sense, approaches regarding the impact of beliefs on an individual's professional life have gained importance, and many studies have been conducted in this field. Music teaching is among the professions frequently discussed in these studies and research about beliefs. In addition, it seems that the beliefs of pre-service teachers who have not yet stepped into the profession are among the issues that researchers are significantly interested in. This study includes all stages of the adaptation process of a measurement tool developed for research in the field of music education into Turkish. The scale subject to the study was developed by Biasutti (2010) to determine individuals' belief levels regarding the phenomenon of musical ability. As a result of the adaptation of the measurement tool Music Abilities Beliefs Questionnaire (MABQ), consisting of 4 factors and 51 items, 4 factors were reduced to 46 items and its name was translated into Turkish as “Müzikal Yetenek İnanç Ölçeği”.

References

  • Afacan, Ş. (2008). Müzik Öğretimi Öz Yeterlilik Ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(1), 1-11.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin öz yeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Arsal, Z., Mumcu Arsal, M. D. ve Akçaoğlu, M. Ö. (2017). Müzik öğretmen adaylarinin çokkültürlü deneyim, tutum ve inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 17-31. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304618
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Behr, D., & Scholz, E. (2011). Questionnaire translation in crossnational survey research. On the types and value of annotations. Methoden Daten Analysen, 5(2), 157–179.
  • Biasutti, M. (2010). Investigating trainee music teachers' beliefs on musical abilities and learning: A quantitative study. Music Education Research, 12(1), 47-69. https://doi.org/10.1080/14613800903568262
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen Özyeterlik Ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğilim ve Bilim, 10(117), 74-81.
  • Çapık, C., Gözüm, S. ve Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(3), 199-210.
  • Çevik Kılıç, D. B. ve Gür, H. (2015). Sınıf öğretmenliği ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik yeteneklerine ilişkin özgüvenlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 10(3), 212-224.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Çokluk, O., Şekercioglu, G., & Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve L1SREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Deniz, J. (1998). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin konser kaygılarının cinsiyet, kişilik ve okul değişkenleri açısından incelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 75-82.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında karşılaşılan sorunlar. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 17–25.
  • Esin, M. N. (2014). Veri toplama yöntem ve araçları ve veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. S. Erdoğan, N. Nahcivan ve M. N. Esin (Ed.), Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik içinde (s.169–192). Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Guyton, E. M & Wesche, M. V. (2005). The Multicultural Efficacy Scale: Development, Item Selection, and Reliability. Multicultural Perspectives, 7(4), 21-29, https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0704_4
  • Haney, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. (2003). Constructivist beliefs about the science classroom learning environment: Perspectives from teachers, administrators. School Science and Mathematics, 103(8), 366-377. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18122.x
  • Karasar , N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Sanem Matbaacılık.
  • Koballa, T. R., & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1985.tb09615.x
  • Mertol, H. ve Çetin, Ş. (2017). Determination of creativity areas according to the Kaufman scale of students who are identified wıth music ability at science and art center. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 811-825.
  • Milli, M. S. (2015). Müzik öğretmmen adaylarının genel özyeterlik ve müzik yeteneğine yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. The Journal Academic Social Science Studies, 41, 417-431. https://doi.org/10.9761/JASSS3176
  • Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317-328. https://doi.org/10.1080/0022027870190403
  • Nisbett, R. E., & Ross, L. D. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Prentice-Hall.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özkan, K. H. ve Aksoy, A. B. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı performansı özyeterlik inançları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research, 17(67), 121 – 137. https://doi.org/10.14689/ejer.2017.67.8
  • Özmenteş, G. (2005). Dalcroze Eurhythmics öğretiminin müziksel beceriler, müzik dersine ilişkin tutumlar ve müzik yeteneğine ilişkin özgüven üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Pajares, M., F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-322. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.), Handbook of Research on Teacher Education (2nd ed., pp. 102-119). Macmillan.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.C., & Luschene, R.E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2006). Using multivariate statistics. 5. Baskı. Allyn and Bacon.
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning içinde (127-146), Macmillian.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10694-000
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Uçar, M. C. (2022). Müzik öğretmeni adaylarının müzikal yetenek ve müzik öğrenmeye ilişkin inançları. [Yayımlanmamş doktora tezi] Bolu Abant İzzet baysal Üniversitesi.
  • Yalçın, S. (2023). Ölçek geliştirme ve uyarlama süreci bilgi notu. http://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2021/06/Olcek-Gelistirme-ve-Uyarlama.Bilgi-notu.-Doc.-Dr.-Seher-Yalcin.pdf adresinden 3 Eylül 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, C. (2000). Bilim felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • Yüksel, G. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının içedönük - dışadönük kişilik özelliklerine sahip olma durumunun bireysel çalgı dersi akademik başarı düzeyine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 98-104.

Müzikal Yetenek İnançlarına İlişkin Bir Ölçek Uyarlama Çalışması

Year 2023, , 711 - 733, 31.12.2023
https://doi.org/10.14812/cuefd.1364447

Abstract

İnançlar özellikle 20. yy’ın ikinci yarısından itibaren birçok alanda araştırma konusu olmuştur. Bu alanlardan biri de eğitimdir. İnançlar ve eğitim olgusu ile ilgili alanyazın incelendiğinde akademisyen, öğretmen, aday öğretmen ve öğrenci inançlarının farklı boyut ve özellikler bağlamında ele alındıkları görülmektedir. Bazı araştırmacılar kişilerin davranışlarında inançlarının rolü olduğuna vurgu yaparken, diğerleri ise bireylerin inançlarının tutum, davranış ve kararlarını etkilediğini ifade etmişlerdir Bu anlamda inançların bireyin mesleki yaşantısında etkili olabileceğine ilişkin yaklaşımlar önem kazanmış ve bu alanda çok sayıda araştırma yapılmıştır. Müzik öğretmenliği de inançlarla ilgili bu inceleme ve araştırmalarda sıklıkla ele alınan meslekler arasındadır. Ayrıca mesleğe henüz adım atmamış öğretmen adaylarının inançlarının da araştırmacıların önemli ölçüde ilgilendiği konular arasında olduğu görülmektedir. Bu çalışma, müzik eğitimi alanında yapılacak araştırmalar için geliştirilmiş bir ölçme aracının Türkçeye uyarlanma (adaptasyon) sürecini tüm aşamaları ile birlikte içermektedir. Çalışmaya konu olan ölçek, Biasutti tarafından (2010) bireylerin müzikal yetenek olgusuna ilişkin inanç düzeylerini belirlemek amacı ile geliştirilmiştir. Dört faktör ve 51 maddeden oluşan ve orijinal adı Music Abilities Beliefs Questionnaire (MABQ) olan ölçme aracı, uyarlama sonucunda 4 faktör 46 maddeye indirgenmiş ve adı Müzikal Yetenek İnanç Ölçeği olarak Türkçeleştirilmiştir.

References

  • Afacan, Ş. (2008). Müzik Öğretimi Öz Yeterlilik Ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(1), 1-11.
  • Akbulut, E. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin öz yeterlik inançları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Arsal, Z., Mumcu Arsal, M. D. ve Akçaoğlu, M. Ö. (2017). Müzik öğretmen adaylarinin çokkültürlü deneyim, tutum ve inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 17-31. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304618
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Behr, D., & Scholz, E. (2011). Questionnaire translation in crossnational survey research. On the types and value of annotations. Methoden Daten Analysen, 5(2), 157–179.
  • Biasutti, M. (2010). Investigating trainee music teachers' beliefs on musical abilities and learning: A quantitative study. Music Education Research, 12(1), 47-69. https://doi.org/10.1080/14613800903568262
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. ve Sarıkaya, H. (2005). Öğretmen Özyeterlik Ölçeği Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğilim ve Bilim, 10(117), 74-81.
  • Çapık, C., Gözüm, S. ve Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(3), 199-210.
  • Çevik Kılıç, D. B. ve Gür, H. (2015). Sınıf öğretmenliği ve müzik öğretmenliği öğrencilerinin müzik yeteneklerine ilişkin özgüvenlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 10(3), 212-224.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Çokluk, O., Şekercioglu, G., & Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve L1SREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Deniz, J. (1998). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin konser kaygılarının cinsiyet, kişilik ve okul değişkenleri açısından incelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 75-82.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında karşılaşılan sorunlar. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 17–25.
  • Esin, M. N. (2014). Veri toplama yöntem ve araçları ve veri toplama araçlarının güvenirlik ve geçerliği. S. Erdoğan, N. Nahcivan ve M. N. Esin (Ed.), Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik içinde (s.169–192). Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Guyton, E. M & Wesche, M. V. (2005). The Multicultural Efficacy Scale: Development, Item Selection, and Reliability. Multicultural Perspectives, 7(4), 21-29, https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0704_4
  • Haney, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. (2003). Constructivist beliefs about the science classroom learning environment: Perspectives from teachers, administrators. School Science and Mathematics, 103(8), 366-377. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18122.x
  • Karasar , N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı. Sanem Matbaacılık.
  • Koballa, T. R., & Crawley, F. E. (1985). The influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics, 85(3), 222-232. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1985.tb09615.x
  • Mertol, H. ve Çetin, Ş. (2017). Determination of creativity areas according to the Kaufman scale of students who are identified wıth music ability at science and art center. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 811-825.
  • Milli, M. S. (2015). Müzik öğretmmen adaylarının genel özyeterlik ve müzik yeteneğine yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. The Journal Academic Social Science Studies, 41, 417-431. https://doi.org/10.9761/JASSS3176
  • Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317-328. https://doi.org/10.1080/0022027870190403
  • Nisbett, R. E., & Ross, L. D. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Prentice-Hall.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özkan, K. H. ve Aksoy, A. B. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı performansı özyeterlik inançları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research, 17(67), 121 – 137. https://doi.org/10.14689/ejer.2017.67.8
  • Özmenteş, G. (2005). Dalcroze Eurhythmics öğretiminin müziksel beceriler, müzik dersine ilişkin tutumlar ve müzik yeteneğine ilişkin özgüven üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Pajares, M., F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-322. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.), Handbook of Research on Teacher Education (2nd ed., pp. 102-119). Macmillan.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.C., & Luschene, R.E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2006). Using multivariate statistics. 5. Baskı. Allyn and Bacon.
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning içinde (127-146), Macmillian.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10694-000
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Uçar, M. C. (2022). Müzik öğretmeni adaylarının müzikal yetenek ve müzik öğrenmeye ilişkin inançları. [Yayımlanmamş doktora tezi] Bolu Abant İzzet baysal Üniversitesi.
  • Yalçın, S. (2023). Ölçek geliştirme ve uyarlama süreci bilgi notu. http://egitim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/347/2021/06/Olcek-Gelistirme-ve-Uyarlama.Bilgi-notu.-Doc.-Dr.-Seher-Yalcin.pdf adresinden 3 Eylül 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Yıldırım, C. (2000). Bilim felsefesi. Remzi Kitabevi.
  • Yüksel, G. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının içedönük - dışadönük kişilik özelliklerine sahip olma durumunun bireysel çalgı dersi akademik başarı düzeyine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 98-104.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Article
Authors

Murat Cenap Uçar 0000-0002-6731-2899

Ali Erim 0000-0003-2042-8859

Publication Date December 31, 2023
Submission Date September 21, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Uçar, M. C., & Erim, A. (2023). A Scale Adaptation Study on Musical Ability Beliefs. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 52(3), 711-733. https://doi.org/10.14812/cuefd.1364447

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved