The purpose of this paper is to present a
comprehensive overview of past and current research in second/foreign language
learner motivation by providing a context and historical background as well as
discuss the possible future directions that work on learner motivation may take.
Motivation is one of the individual differences that has an important impact on
language learning. The initial work on language learner motivation originated
in Canada, with a social-psychological focus. Since then, many models have been
proposed. Previous models treated learner motivation as a measurable, fixed
variable and dealt with learners as groups. Current models emphasize the
moment-to-moment changing nature of motivation, with a focus on individual
learners. In line with the formulation of motivation as a dynamic construct,
rather than a fixed treat, current research employs both qualitative and
qualitative research methods.
learner motivation second/foreign language learning English as a second/foreign language integrative motivation
Bu makalenin amacı ikinci/yabancı dil
öğreniminde güdülenme konusunda geçmişte yapılan ve şu anda yapılmakta olan
araştırmalar hakkında bağlam ve tarihsel arkaplanı da vererek kapsamlı bir özet
sunmak ve bu alandaki araştırmaların ilerde yönelebileceği muhtemel konuları
araştırmacıların dikkatine sunmaktır. Güdülenme, ikinci/yabancı dil öğrenimi
üzerinde önemli etkisi olan bireysel farkılıklardan bir tanesidir. Dil öğrenme
güdülenmesi üzerine ilk çalışmalar, sosyo-psikolojik bir perspektiften
Kanada’da yapılmıştır. Bu ilk çalışmaların ardından çok sayıda yeni model
ortaya çıkmıştır. İlk modeller öğrenen güdülenmesini ölçülebilir, sabit bir
değişken olarak ele almış ve öğrenenleri gruplar halinde incelemişlerdir. Daha
güncel modeller ise öğrenenler üzerinde bireysel olarak, tek tek yoğunlaşırken
güdülenmenin an-be-an değişebilen doğası üzerinde durmaktadırlar. Güdülenmenin
sabit bir özellik yerine dinamik bir yapı olarak kavramsallaştırılmasına uygun
olarak güncel araştırmalar hem niteliksel hem niceliksel araştırma yöntemlerini
kullanmaktadırlar.
öğrenen güdülenmesi ikinci/yabancı dil öğrenimi ikinci/yabancı dil olarak İngilizce bütünleyici güdülenme
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 15, 2017 |
Submission Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved