In this
study, it was examined that the relationships between organizational justice,
teacher motivation and teacher performance according to teacher opinions. The study
group of the research was consisted of 290 teachers who works public schools in
2016-2017 academic year. The Organizational Justice, Work Motivation and
Employee Performance Scales were used in the process of collecting the study
data. Quantitative analysis techniques were applied in the study. The research
data were analyzed with descriptive statistics, confirmatory factor analysis
(CFA) and structural equation modeling (SEM). Organizational justice and work
motivation were independent and teacher performance was dependent variables in
the study. Analyzes were performed through SPSS 22.0 and Lisrel 8.8 program.
Findings have shown that teachers' job motivation and organizational justice
perceptions are moderate. The performance perceptions of the teachers were
determined as high level. Also, it was found that there is positive, low and
moderate significant relationships among the organisational justice, work
motivation and teacher performance in the study. Finally, SEM analysis showed that job motivation
is a partial mediator between organizational justice and teacher performance.
Bu
çalışmada öğretmen görüşlerine göre örgütsel adalet, öğretmen motivasyonu ve
öğretmen performansı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında kamu okullarında görev yapmakta olan
ve gönüllü katılım sağlayan 290 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma verilerinin
toplanması sürecinde Örgütsel Adalet, İş Motivasyonu ve İşgören Performansı
Ölçekleri kullanılmıştır. Çalışmada nicel analiz teknikleri uygulanmıştır.
Çalışma verileri betimsel istatistikler, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve
yapısal eşitlik modellemesi (YEM) ile çözümlenmiştir. Çalışmada örgütsel adalet
ve iş motivasyonu bağımsız değişkenler ve öğretmen performansı da bağımlı
değişken olarak belirlenmiştir. Analizler SPSS 22.0 ve Lisrel 8.8 programı
aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin iş motivasyonu ve
örgütsel adalet algılarının görece orta düzeyde olduğunu işaret etmiştir.
Öğretmenlerin performans algıları ise görece yüksek düzey olarak saptanmıştır.
Ayrıca, örgütsel adalet, iş motivasyonu ve öğretmen performansı arasında
pozitif yönlü, düşük ve orta düzeyde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Son
olarak, YEM analizi, iş motivasyonunun örgütsel adalet ile öğretmen performansı
arasında kısmi aracı bir değişken rolüne sahip olduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2018 |
Submission Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 47 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved