This
study was conducted to determine the relationship between self-handicapping and
burneout of nursing students. In the study which was carried out descriptively,
the population consisted of all students attending the nursing department of a
state university during the first semester of the 2016-2017 academic year, and
the sample group consisted of the students who were volunteer to participate
(n=338) in the study on the date when the data were collected. The data were
collected using the Personal Information Form, the Self- Handicapping Scale
(SHS) and the Maslach Burnout Inventory (MBI). In evaluating the data, the
number, percentage, mean and Spearman correlation analysis test were used.
47.3% (n=160) of 338 nursing students who participated in the study were
3rd-grade and 52.7% (n=178) were 4th-grade students and the average age was
21.30±1.15 years. 72.2% (n=244) of the students stated that their school
success was at the medium level and 77.1% (n=259) stated that they were
satisfied with their department. It was identified that there was a low-level
positive significant correlation between emotional exhaustion and
depersonalisation in the subgroups of SHS and MBI (r=.351, p=.000; r=.316,
p=.000, respectively). It was determined that the students
sabotaging/restraining themselves experienced exhaustion more.
Bu
araştırma hemşirelik öğrencilerinin kendini sabotaj stratejileri ile
tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı
olarak yapılan çalışmada evreni 2016-2017 Güz Yarıyılı'nda bir devlet
üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin tamamı,
örneklemini verilerin toplandığı tarihte çalışmaya katılmaya gönüllü öğrenciler
(n=338) oluşturdu. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, Kendini Sabotaj Ölçeği (KSÖ)
ve Maslach Tükenmişlik Envanteri (MTE) kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde;
frekans, yüzde, ortalama ve Spearmen korelasyon analiz testi kullanıldı.
Araştırmaya katılan 338 hemşirelik öğrencisinin %47.3’ü (n=160) 3. ve %52.7’si
(n=178) 4. sınıf öğrencisi ve yaş ortalaması 21.30±1.15 idi. Öğrencilerin
%72.2’si (n=244) okul başarılarının orta düzeyde olduğunu ve %77.1’i (n=259) bölümünden
memnun olduğunu ifade etti. Öğrencilerin, KSÖ ile MTE alt gruplarında duygusal
tükenme ve duyarsızlaşma arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı düzeyde
korelasyon olduğu saptandı (sırasıyla r=.351, p=.000; r=.316, p=.000). Kendini
sabote eden/ engelleyen öğrencilerin daha fazla tükenmişlik yaşadığı belirlendi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2018 |
Submission Date | January 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 47 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved