TEACHERS’ VIEWS ABOUT LEVEL OF SCHOOL-PARENT COOPERATION AT STATE AND PRIVATE PRIMARY SCHOOLS
Year 2013,
Volume: 42 Issue: 2, 51 - 63, 09.03.2014
Mustafa Ürey
,
Atilla Cimer
Abstract
This study is intended to investigate the perception of teachers who work in private and state primary schools about the school-parent relationship according to the criteria of expected school-parent relationship at an effective school. It was used the survey method at this study, and a questionnaire which prepared by researcher by means of a specialist at stage of collect data. The reliability of the scale was found 0,93 according to Cronbach Alpha. The questionnaire was applied 57 state and 38 private school teachers at 2 state and 2 private schools in 2008. In terms of the problems of the study, the data was analized by handling the distributions of the frequencies and the percentiles of the teachers’ responses. In addition t-test and one-way ANOVA techniques were also used for the comparision of the groups of public and private school teachers. The results showed that the teachers of state school reported that public schools have effective school features at parental dimension. On the other hand the teachers of the private school reported that contrary to expected private schools have not effective school features at parental dimensions.
References
- Aslanargun, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışması, Sosyal Bilimler Dergisi, 18.
- Aslanargun, E., Avcı, H., Avcu, A., Dönmez, S.A., İpek, K. & Nair, E. (2004). Velilerin Okula Yönelik İlgi Yetersizliklerinin Sebepleri, Bilecik: Pazaryeri İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.
- Balcı, A. (1993). Etkili Okul Kuram Uygulama ve Araştırma, Ankara: Erek Ofset Matbaası.
- Balcı, A. (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayınları.
- Başaran, İ. E. (1998). Eğitime Giriş, Umut Yayınevi: Ankara.
- Becker, M. et al. (1992). An effective school primer, Arlington : American Association of School Administrators (AASA).
- Bellfield, C. R. & Levin, M. (2003). Educational contract for parents, The School Administrator, September, 22-23.
- Binbaşıoğlu, C. (1983). Eğitim Yöneticiliği, Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
- Brookover, W. B. (1985). Can we make schoolseffective for minority students?, Journal of Negro Education, 54, 257-268.
- Celkan, H. (1989). Eğitim Sosyolojisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
- Demirel, Ö. (2003). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Edmans, R. (1979). Effective schools for urban poor, Educational Leadership, Vol.37, pp.17.
- Harris, A. (2002). School ımprovement,: London, Rodledge.
- Hopkins, D. (1996). School ımprovement for real, London, Roudledge.
- Keleş, B. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma dereceleri hakkında öğretmen görüşleri (Çorum ili örneği), Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Klopf, W., Park, M. & Cambra, R. (1983). Elements of human communication, Seoul, Korea: Han Shin Publishing Co.
- Mortimore, P., Sammons, P., Stoll, L., Lewis, D. & Ecop, R. (1988). School matters, The Junior Years, Wells: Open Boks, (reprinted in 1995 by Poul Chapman).
- Oral, Ş. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul kavramı açısından değerlendirilmesi (Batman ili örneği), Dicle Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
- Purkey, S. C. & Smith, M. S. (1983). Effective schools: a review, The Elementary School Journal, 4, 427-52.
- Raynolds, D., Bollen, R., Creemers, B., Hopkins, D., Stoll, L. & Lagerveij, N. (1996). Making good schools: London, Roudledge.
- Smith, D. & Tomlinson, S. (1989). The school effect, London: Policy Institute.
- Söğüt, G. (2003). Özel ve resmi ilköğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri, Uludağ Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Şişman, M. & Turan, S.(2004). Eğitim ve Okul Yönetimi. Eğitim ve Okul Yöneticiliği, Pegem A Yayıncılık. 99–146, Ankara
- Şişman, M. (2002). Etkili Okul, Ankara: Pegem A Yayınları.
- Şişman, M. (1996). Etkili Okul Yönetimi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayınları.
- Yaralı, İ. (2002). İlköğretim okullarının etkili okulun veliler boyutundaki özelliklerine sahip olma düzeyleri, Osmangazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Yılmaz, V. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
Year 2013,
Volume: 42 Issue: 2, 51 - 63, 09.03.2014
Mustafa Ürey
,
Atilla Cimer
References
- Aslanargun, E. (2007). Okul-aile işbirliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışması, Sosyal Bilimler Dergisi, 18.
- Aslanargun, E., Avcı, H., Avcu, A., Dönmez, S.A., İpek, K. & Nair, E. (2004). Velilerin Okula Yönelik İlgi Yetersizliklerinin Sebepleri, Bilecik: Pazaryeri İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.
- Balcı, A. (1993). Etkili Okul Kuram Uygulama ve Araştırma, Ankara: Erek Ofset Matbaası.
- Balcı, A. (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayınları.
- Başaran, İ. E. (1998). Eğitime Giriş, Umut Yayınevi: Ankara.
- Becker, M. et al. (1992). An effective school primer, Arlington : American Association of School Administrators (AASA).
- Bellfield, C. R. & Levin, M. (2003). Educational contract for parents, The School Administrator, September, 22-23.
- Binbaşıoğlu, C. (1983). Eğitim Yöneticiliği, Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
- Brookover, W. B. (1985). Can we make schoolseffective for minority students?, Journal of Negro Education, 54, 257-268.
- Celkan, H. (1989). Eğitim Sosyolojisi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
- Demirel, Ö. (2003). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Edmans, R. (1979). Effective schools for urban poor, Educational Leadership, Vol.37, pp.17.
- Harris, A. (2002). School ımprovement,: London, Rodledge.
- Hopkins, D. (1996). School ımprovement for real, London, Roudledge.
- Keleş, B. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma dereceleri hakkında öğretmen görüşleri (Çorum ili örneği), Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Klopf, W., Park, M. & Cambra, R. (1983). Elements of human communication, Seoul, Korea: Han Shin Publishing Co.
- Mortimore, P., Sammons, P., Stoll, L., Lewis, D. & Ecop, R. (1988). School matters, The Junior Years, Wells: Open Boks, (reprinted in 1995 by Poul Chapman).
- Oral, Ş. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul kavramı açısından değerlendirilmesi (Batman ili örneği), Dicle Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
- Purkey, S. C. & Smith, M. S. (1983). Effective schools: a review, The Elementary School Journal, 4, 427-52.
- Raynolds, D., Bollen, R., Creemers, B., Hopkins, D., Stoll, L. & Lagerveij, N. (1996). Making good schools: London, Roudledge.
- Smith, D. & Tomlinson, S. (1989). The school effect, London: Policy Institute.
- Söğüt, G. (2003). Özel ve resmi ilköğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri, Uludağ Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Şişman, M. & Turan, S.(2004). Eğitim ve Okul Yönetimi. Eğitim ve Okul Yöneticiliği, Pegem A Yayıncılık. 99–146, Ankara
- Şişman, M. (2002). Etkili Okul, Ankara: Pegem A Yayınları.
- Şişman, M. (1996). Etkili Okul Yönetimi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayınları.
- Yaralı, İ. (2002). İlköğretim okullarının etkili okulun veliler boyutundaki özelliklerine sahip olma düzeyleri, Osmangazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Yılmaz, V. (2006). İlköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.