Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyet (KKTC)’de biyoloji
dersi öğretimi programının vizyonu, biyoloji okur-yazar bireyler
yetiştirmektir. Motivasyon, biyoloji dersi öğretimi vizyonunda önemli bir rol
oynamaktadır. Bu çalışmada, Lefkoşa’da iki farklı lise türünde okuyan 9.
sınıf öğrencilerin biyoloji öğrenmeye
yönelik motivasyonları değerlendirilmiştir. Sonuçlar, Kıbrıslı Türk
öğrencilerin biyolojiyi öğrenmeye istekli oldukları görülmüştür. Öğrencilerin
biyoloji öğrenmeye yönelik motivasyonları öğrenme ortamının etkisi açısından
cinsiyete göre değişmektedir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre motive
olmaları daha yüksektir. Ayrıca bu örneklemde aktif öğrenme stratejisi ve
öğrenme ortamının etkisi, biyoloji öğrenmeye değer verme için yordayıcılardır. Son olarak biyoloji öğrenmeye yönelik
motivasyon ölçeğinin alt boyutları arasında olumlu yönde, orta ve düşük
seviyeli bir ilişki söz konusudur.
The vision of the biology curriculum in the Turkish
Republic of Northern Cyprus (TRNC) is to improve the students' biology
literacy. Motivation plays an important role in this vision of biology
curriculum. In this study, we examined the motivation levels of 9th grade
students attending two different schools in Nicosia. The findings have shown that
Turkish Cypriot high school students are eager to learn biology. Results have
shown that there is a significant gender difference in stimulation of learning
environment between the science high school students. It has been also that
male students were better motivated in stimulation of learning environment of
biology than female students. In addition, active learning strategy and
stimulation of learning environment are significant predictors for biology
learning value for these samples. Finally, it has been also found that there
are positive, mid, and low-level relations among the motivation subscales.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | February 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved