The first aim of this research is to examine the relationship between personality types,
problem-focused stress coping style, and cognitive flexibility in adolescents. The
second aim is to determine whether cognitive flexibility plays a mediating role in
relationship between personality types and problem-oriented coping styles. For this
purpose, data were collected from 465 adolescents (293 (63%) women and 172 (37%)
men). Five Factor Personality Scale, Coping Style Scale and Cognitive Flexibility Scale
were used as data collection tools. Correlation coefficient and path analysis were used
in the analysis of the data. According to the findings obtained from the research,
positive personality types such as extraversion, agreeableness, conscientiousness and
openness of the adolescents have significant positive relationships between problemfocused coping style and cognitive flexibility. On the other hand, there was a
significant negative correlation between neuroticism personality type and problemfocused coping style and cognitive flexibility. When the findings of mediation analysis
are examined, it has been found that cognitive flexibility has partially mediation role in
relationships between personality types and problem-focused coping style. In other
words, both direct relationships between personality types and problem-focused
coping are meaningful, as well as indirect implications through cognitive flexibility. The
findings were discussed and interpreted in light of the literature.
Bu araştırmanın ilk amacı, ergenlerde kişilik tipleri, problem odaklı stresle başaçıkma
tarzı ve bilişsel esneklik arasındaki ilişkiyi incelemektir. İkinci amacı ise, bilişsel
esnekliğin kişilik tipleri ve stresle problem odaklı başaçıkma tarzı arasında ilişkide
aracılık rolü olup olmadığını belirlemektir. Bu amaçla, 293’ü (%63) kadın, 172’si (%37)
erkek toplam 465 ergenden veri toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak, Beş Faktör
Kişilik Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde korelasyon katsayısı ve yol analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen bulgulara göre, ergenlerin dışa dönüklük, yumuşak başlılık, dürüstlük ve açıklık
gibi olumlu kişilik tipleri ile stresle problem odaklı başaçıkma ve bilişsel esneklik
arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Buna karşın, nevrotiklik kişilik
tipi ile problem odaklı stresle başaçıkma ve bilişsel esneklik arasında negatif yönde
anlamlı ilişki bulunmaktadır. Aracılık analizine ilişkin bulgular incelendiğinde, kişilik
tipleri ile problem odaklı stresle başa çıkma tarzı arasındaki ilişkide bilişsel esneklik kısmi aracılık işlevi görmektedir. Diğer bir ifadeyle, kişilik tipleri ile problem odaklı
stresle başaçıkma arasında hem doğrudan ilişkiler anlamlıdır hem de bilişsel esneklik
aracılığıyla oluşan dolaylı ilişkiler anlamlıdır. Elde edilen bulgular alanyazın
çerçevesinde tartışılmış ve yorumlanmıştır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | November 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved