Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Middle School Mathematics Teachers' Opinions About FATİH Project

Year 2020, Volume: 49 Issue: 2, 842 - 894, 28.10.2020

Abstract

This study was conducted to present the views of middle school mathematics teachers about the FATIH Project, a project carried out by Ministry of Education, implemented in 2010. The scale developed by the researchers was applied to 115 middle school mathematics teachers in public schools throughout Mersin province, and the findings were analyzed using descriptive statistics, variance analysis, and t-test. According to the research results, the contribution of the project to mathematics education was useful, the use of dynamic mathematics and geometry software was poor, the use of in-service training and EBA was moderate, and the use of interactive boards was good. Views on the overall project were also moderately positive. An open-ended question has been added to the end of the scale to gain in-depth insight into the technical failures teachers face when using the project in teaching mathematics. According to the open-ended question, most teachers found the project hardware infrastructure and technical support service inadequate. Teachers believe that they can benefit more from the project if such technical difficulties are eliminated, and in-service training is made more qualified.

References

  • Alabay, A., ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı-2017, 27-29.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1).
  • Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University journal of education, 2(1), 89-105.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avcı, Ü., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: Teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 13-26.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli eğitim dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD), 4(1), 39-58.
  • Baz, F. Ç. (2016). Teknik, Donanım ve İçerik Yönüyle FATİH Projesinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(15).
  • Bhatta, S. (2008). Tackling the problems of quality and disparity in Nepal’s school education: The OLPC model. Studies in Nepali History and Society, 11(1).
  • Bogdan, R. C. ve Bilken, S. K. (2007). Oualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dağhan, G., Nuhoğlu Kibar, P., Akkoyunlu, B., & Atanur Baskan, G. (2015). Öğretmen ve yöneticilerin etkileşimli tahta ve tablet bilgisayar kullanımına yönelik yaklaşımları ve görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(3), 399-417.
  • Demir, S., ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
  • DeVellis, R.F. (2014). Ölçek Geliştirme. (Çeviri Editörü: T. Totan). Ankara: Nobel (Eserin orijinali 2012’de yayımlandı).
  • Dill, M. J. (2008). A tool to improve student achievement in Math: An interactive whiteboard. (Unpublished Doctoral dissertation). Ashland University.
  • Doğan, D., Çınar, M., ve Seferoğlu, S. S. (2016). “Her Çocuğa Bir Bilgisayar” Projeleri ve FATİH Projesi: Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. SDU International Journal of EducationalStudies, 3(1), 1-26.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH Projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Geer, R., & Barnes, A. (2007). Cognitive Concomitants of Interactive Board Use and Their Relevance to Developing Effective Research Methodologies. International education journal, 8(2), 92-102.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. XVI. Akademik Bilişim-AB, 5-7.
  • Günbayı, İ.,ve Yörük, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211.
  • Gürol, M., Donmuş, V., & Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Hawkridge, D. (1983). New information technology in education. Londra: Croom Helm.
  • Jinich, E. (1986). The Use Of Computers in Teaching Mathematics, EURIT’86, New York: Pergamon Press.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi.(sekizinci basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH Projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik bilişim, 11, 123-129.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH Projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Keleş, E., ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Kimmins, D. (1995). Technology in school mathematics: A course for prospective secondary school mathematics teachers. In Eighth Annual International Conference on Technology in Collegiate Mathematics, Houston, Texas (Vol. 28, p. 2011).
  • Kimmins, D., & Bouldin, E. (1996). Making Mathematics Come Alive with Technology. “Proceedings of the Mid-South Instructional Technology Conference, Tennessee.
  • Koştur, M., ve Türkoğlu, H. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. Başkent University Journal of Education, 4(1), 84-98.
  • Miller, D., Glover, D., & Averis, D. (2005, March). Presentation and pedagogy: the effective use of interactive whiteboards in mathematics lessons. In Proceedings of the sixth British congress of mathematics education (Vol. 30, pp. 105-112).
  • Öçal, M. F., ve Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121.
  • Öksüz, C., ve Ak, Ş. (2009). Öğretmen Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-19.
  • Özüsağlam, E. (2007). Web tabanlı matematik öğretimi ve ders sunum örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 33-43.
  • Peker, Ö. (1985). Ortaöğretim kurumlarında matematik öğretiminin sorunları. TED Yayınları, Ankara.
  • Severin, E., ve Capota, C. (2011). The use of technology in education: Lessons from South Korea. IDB Education, 10, 1-8.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101.
  • Tatar, E., Zengin, Y., & Kağızmanlı, T. (2013). Dinamik matematik yazılımı ile etkileşimli tahta teknolojisinin matematik öğretiminde kullanımı. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2).
  • Tataroğlu, B., ve Erduran, A. (2010). Examining students’ attitudes and views towards usage an interactive whiteboard in mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2533-2538.
  • Tezer, M., & Deniz, A. K. (2009). The effect of using an interactive board in mathematics course on the learning of equation solving. In 9th International Educational Technology Conference (IETC) (pp. 501-506).
  • Türel, Y. K., ve Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers’ Perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences (WCLTA 2010), 9,1437–1442.
  • Vural, A. R., ve Ceylan V. K. (2014). Fatih Projesi Eğitimde Teknoloji Kullanım Kursunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. INET-TR'1419. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Yalçınkaya, Y., ve Özkan, H.(2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanmaya yönelik öz-yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,29, 69 – 91.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, J. R. (2012). A conversation with Bill Gates about the future of higher education. The Chronicle of Higher Education, 25.
  • Zengin, Y., Furkan, H., ve Kutluca, T. (2012). The effect of dynamic mathematics software geogebra on student achievement in teaching of trigonometry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31,183-187.

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin FATİH Projesi Hakkında Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 49 Issue: 2, 842 - 894, 28.10.2020

Abstract

Bu çalışma, MEB tarafından 2010 yılında uygulamaya konulan FATİH Projesi hakkında ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek Mersin ili genelindeki devlet okullarında görevli 115 ortaokul matematik öğretmenine uygulanmış ve bulgular betimsel istatistik, varyans analizi ve t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre projenin matematik öğretimine katkıları alt boyutu iyi düzeyde, dinamik matematik ve geometri yazılımlarının kullanımı alt boyutu zayıf düzeyde, hizmet içi eğitimler ve EBA kullanımı alt boyutu orta düzeyde, etkileşimli tahta kullanımı iyi düzeyde çıkmıştır. Projenin geneline ilişkin görüşler de orta düzeyde olumludur. Ölçeğin sonuna öğretmenlerin matematik öğretiminde projeyi kullanırken karşılaştıkları teknik aksaklıklar ile ilgili derinlemesine bilgi almak için açık uçlu bir soru eklenmiştir. Açık uçlu soruya göre ise öğretmenlerin büyük çoğunluğu proje donanım altyapısını ve teknik destek hizmetini yetersiz bulmuştur. Öğretmenler, bu tip teknik aksaklıkların giderilmesi ve hizmet içi eğitimlerin daha nitelikli hale getirilmesi durumunda projeden daha çok faydalanabilecekleri görüşündedirler.

References

  • Alabay, A., ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı-2017, 27-29.
  • Alakoç, Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(1).
  • Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University journal of education, 2(1), 89-105.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avcı, Ü., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: Teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 13-26.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli eğitim dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş., ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (EBAD), 4(1), 39-58.
  • Baz, F. Ç. (2016). Teknik, Donanım ve İçerik Yönüyle FATİH Projesinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 7(15).
  • Bhatta, S. (2008). Tackling the problems of quality and disparity in Nepal’s school education: The OLPC model. Studies in Nepali History and Society, 11(1).
  • Bogdan, R. C. ve Bilken, S. K. (2007). Oualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dağhan, G., Nuhoğlu Kibar, P., Akkoyunlu, B., & Atanur Baskan, G. (2015). Öğretmen ve yöneticilerin etkileşimli tahta ve tablet bilgisayar kullanımına yönelik yaklaşımları ve görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(3), 399-417.
  • Demir, S., ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
  • DeVellis, R.F. (2014). Ölçek Geliştirme. (Çeviri Editörü: T. Totan). Ankara: Nobel (Eserin orijinali 2012’de yayımlandı).
  • Dill, M. J. (2008). A tool to improve student achievement in Math: An interactive whiteboard. (Unpublished Doctoral dissertation). Ashland University.
  • Doğan, D., Çınar, M., ve Seferoğlu, S. S. (2016). “Her Çocuğa Bir Bilgisayar” Projeleri ve FATİH Projesi: Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. SDU International Journal of EducationalStudies, 3(1), 1-26.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH Projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Geer, R., & Barnes, A. (2007). Cognitive Concomitants of Interactive Board Use and Their Relevance to Developing Effective Research Methodologies. International education journal, 8(2), 92-102.
  • Gülcü, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. XVI. Akademik Bilişim-AB, 5-7.
  • Günbayı, İ.,ve Yörük, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211.
  • Gürol, M., Donmuş, V., & Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3).
  • Hawkridge, D. (1983). New information technology in education. Londra: Croom Helm.
  • Jinich, E. (1986). The Use Of Computers in Teaching Mathematics, EURIT’86, New York: Pergamon Press.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi.(sekizinci basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH Projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik bilişim, 11, 123-129.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: FATİH Projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Keleş, E., ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Kimmins, D. (1995). Technology in school mathematics: A course for prospective secondary school mathematics teachers. In Eighth Annual International Conference on Technology in Collegiate Mathematics, Houston, Texas (Vol. 28, p. 2011).
  • Kimmins, D., & Bouldin, E. (1996). Making Mathematics Come Alive with Technology. “Proceedings of the Mid-South Instructional Technology Conference, Tennessee.
  • Koştur, M., ve Türkoğlu, H. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. Başkent University Journal of Education, 4(1), 84-98.
  • Miller, D., Glover, D., & Averis, D. (2005, March). Presentation and pedagogy: the effective use of interactive whiteboards in mathematics lessons. In Proceedings of the sixth British congress of mathematics education (Vol. 30, pp. 105-112).
  • Öçal, M. F., ve Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91-121.
  • Öksüz, C., ve Ak, Ş. (2009). Öğretmen Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-19.
  • Özüsağlam, E. (2007). Web tabanlı matematik öğretimi ve ders sunum örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 33-43.
  • Peker, Ö. (1985). Ortaöğretim kurumlarında matematik öğretiminin sorunları. TED Yayınları, Ankara.
  • Severin, E., ve Capota, C. (2011). The use of technology in education: Lessons from South Korea. IDB Education, 10, 1-8.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101.
  • Tatar, E., Zengin, Y., & Kağızmanlı, T. (2013). Dinamik matematik yazılımı ile etkileşimli tahta teknolojisinin matematik öğretiminde kullanımı. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2).
  • Tataroğlu, B., ve Erduran, A. (2010). Examining students’ attitudes and views towards usage an interactive whiteboard in mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2533-2538.
  • Tezer, M., & Deniz, A. K. (2009). The effect of using an interactive board in mathematics course on the learning of equation solving. In 9th International Educational Technology Conference (IETC) (pp. 501-506).
  • Türel, Y. K., ve Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers’ Perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences (WCLTA 2010), 9,1437–1442.
  • Vural, A. R., ve Ceylan V. K. (2014). Fatih Projesi Eğitimde Teknoloji Kullanım Kursunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. INET-TR'1419. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Yalçınkaya, Y., ve Özkan, H.(2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanmaya yönelik öz-yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,29, 69 – 91.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, J. R. (2012). A conversation with Bill Gates about the future of higher education. The Chronicle of Higher Education, 25.
  • Zengin, Y., Furkan, H., ve Kutluca, T. (2012). The effect of dynamic mathematics software geogebra on student achievement in teaching of trigonometry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31,183-187.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Article
Authors

Emre Sarı

Orkun Coşkuntuncel 0000-0002-0599-1881

Publication Date October 28, 2020
Submission Date January 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 49 Issue: 2

Cite

APA Sarı, E., & Coşkuntuncel, O. (2020). Investigation of Middle School Mathematics Teachers’ Opinions About FATİH Project. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(2), 842-894. https://doi.org/10.14812/cuefd.674680

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved