Beliefs, especially in the second half of the 20th century, have been the subject of research in many fields. One of these areas is education. When the literature on beliefs and education was examined, it was seen that the beliefs of academicians, teachers, pre-service teachers, and students were discussed in the context of different dimensions and characteristics. Some researchers emphasized that people's beliefs play a role in their behavior, others also stated that individuals' beliefs affect their attitudes, behaviors, and decisions. In this sense, approaches regarding the impact of beliefs on an individual's professional life have gained importance, and many studies have been conducted in this field. Music teaching is among the professions frequently discussed in these studies and research about beliefs. In addition, it seems that the beliefs of pre-service teachers who have not yet stepped into the profession are among the issues that researchers are significantly interested in. This study includes all stages of the adaptation process of a measurement tool developed for research in the field of music education into Turkish. The scale subject to the study was developed by Biasutti (2010) to determine individuals' belief levels regarding the phenomenon of musical ability. As a result of the adaptation of the measurement tool Music Abilities Beliefs Questionnaire (MABQ), consisting of 4 factors and 51 items, 4 factors were reduced to 46 items and its name was translated into Turkish as “Müzikal Yetenek İnanç Ölçeği”.
İnançlar özellikle 20. yy’ın ikinci yarısından itibaren birçok alanda araştırma konusu olmuştur. Bu alanlardan biri de eğitimdir. İnançlar ve eğitim olgusu ile ilgili alanyazın incelendiğinde akademisyen, öğretmen, aday öğretmen ve öğrenci inançlarının farklı boyut ve özellikler bağlamında ele alındıkları görülmektedir. Bazı araştırmacılar kişilerin davranışlarında inançlarının rolü olduğuna vurgu yaparken, diğerleri ise bireylerin inançlarının tutum, davranış ve kararlarını etkilediğini ifade etmişlerdir Bu anlamda inançların bireyin mesleki yaşantısında etkili olabileceğine ilişkin yaklaşımlar önem kazanmış ve bu alanda çok sayıda araştırma yapılmıştır. Müzik öğretmenliği de inançlarla ilgili bu inceleme ve araştırmalarda sıklıkla ele alınan meslekler arasındadır. Ayrıca mesleğe henüz adım atmamış öğretmen adaylarının inançlarının da araştırmacıların önemli ölçüde ilgilendiği konular arasında olduğu görülmektedir. Bu çalışma, müzik eğitimi alanında yapılacak araştırmalar için geliştirilmiş bir ölçme aracının Türkçeye uyarlanma (adaptasyon) sürecini tüm aşamaları ile birlikte içermektedir. Çalışmaya konu olan ölçek, Biasutti tarafından (2010) bireylerin müzikal yetenek olgusuna ilişkin inanç düzeylerini belirlemek amacı ile geliştirilmiştir. Dört faktör ve 51 maddeden oluşan ve orijinal adı Music Abilities Beliefs Questionnaire (MABQ) olan ölçme aracı, uyarlama sonucunda 4 faktör 46 maddeye indirgenmiş ve adı Müzikal Yetenek İnanç Ölçeği olarak Türkçeleştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | September 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 52 Issue: 3 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved