This study aimed to elucidate the understanding of length measurement and fractions among middle school students. Designed as a case study, the research involved nine students from 6th, 7th, and 8th grades. Data collected through one-on-one interviews were analyzed using descriptive analysis. The findings revealed that participants' comprehension of fractions and length measurement predominantly fell within the pre-interiorization profile, encompassing pre-interiorization, interiorization, condensation, and reification profiles. Essentially, students were found to generally encounter difficulties in comprehending both fractions and length measurements. Furthermore, it was noted that students employed diverse strategies and methods, such as notch counting, dot counting, and intervals, when presented with fraction length models in various formats. They consistently demonstrated distinct understandings in response to each question, emphasizing the practicality of student answers in unveiling their comprehension of fractions and length measurement. Based on the research results, it can be recommended that mathematics teachers should address the basic concepts of fractions and their models more thoroughly in classroom practices. It may be recommended that teachers address the basic concepts and models related to fractions in more detail in their classroom practices.
-
-
-
-
Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin uzunluk ölçme ve kesir konularındaki anlayışlarını derinlemesine incelemeyi amaçlamıştır. Nitel bir yaklaşımla, durum çalışması şeklinde tasarlanan bu araştırma, 6, 7 ve 8. sınıflardan amaçlı örnekleme yoluyla seçilen toplam dokuz öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, birebir gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları, katılımcı öğrencilerin kesir ve uzunluk ölçme konularındaki anlayışlarının büyük ölçüde “ön içselleştirme” profiline ait olduğunu göstermiştir. Bu da, öğrencilerin genellikle hem kesir hem de uzunluk ölçme kavramlarını anlamada belirgin zorluklar yaşadığını ortaya koymuştur. Ayrıca öğrencilerin farklı kesir uzunluk modellerinde çentik sayma, nokta belirleme, aralık sayma gibi çeşitli stratejiler ve yöntemlerden faydalandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin her görevde farklı anlayışlar sergiledikleri ve verdikleri yanıtların, kavramsal anlayışlarını anlamada önemli ipuçları sunduğu gözlemlenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda, öğretmenlerin kesir ve uzunluk ölçme konularını öğretirken öğrencilerin kavramsal gelişim düzeylerini dikkate almaları önem arz etmektedir. Öğretmenlerinin sınıf uygulamalarında kesirlerle ilgili temel kavramları ve modellerini daha detaylı ele almaları önerilebilir
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | January 1, 2024 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved