Preschool teachers are key actors who engage directly with children during the early childhood period.. Teachers are the designers and organizers of activities related to the environment in addition to covering a wide range of topics. Their attitudes and awareness have the potential to influence activities and children. It is important that activities prepared for the environment are organized with an ethical perspective. Developing an ethical awareness in the field of environment requires many skills within the scope of critical thinking tendencies. This study was conducted to examine the relationship between preschool teachers' critical thinking dispositions and their environmental ethics awareness. The research was designed with a quantitative method and planned with a correlational survey model. Data were collected from 312 preschool teachers who were determined by convenience and snowball sampling methods from teachers working in the central districts of Adana, Türkiye, on a voluntary basis in the 2023-2024 academic year. The Personal Information Form, the Critical Thinking Tendency Scale and the Environmental Ethics Awareness Scale were used to collect the data. Normality analyses were performed on the data, outliers were reviewed, and correlation and regression analyses were performed on 296 data points. As a result of the analyses, it was concluded that there was a positive and significant relationship between preschool teachers' critical thinking dispositions and their environmental ethical awareness, and that teachers' critical thinking dispositions predicted their environmental ethical awareness. These findings were interpreted and discussed in light of the existing literature
Critical thinking tendency Environmental ethics Environmental ethics awareness Preschool teacher
Okul öncesi öğretmenleri, okul öncesi dönemde çocuklarla bire bir ilişki içerisinde olan önemli aktörlerdendir. Öğretmenler birçok konu ve alanla beraber çevre ile ilgili de etkinliklerin tasarlayıcısı ve düzenleyicisidirler. Onların eğilim ve farkındalıkları, etkinlikleri ve çocukları etkileyebilme potansiyeline sahiptir. Çevre adına hazırlanan etkinliklerin etik bir bakışla düzenlenmesi önemlidir. Çevre alanında etik bir farkındalık geliştirmek ise eleştirel düşünme eğilimlerinin kapsamında birçok beceri gerektirmektedir. Bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile çevre etiği farkındalıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel desenle tasarlanmış, ilişkisel tarama modeli ile planlanmıştır. Araştırmanın verileri 2023-2024 eğitim öğretim yılında Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan öğretmenlerden kolay ulaşılabilir ve kartopu örnekleme yöntemleriyle belirlenen 312 okul öncesi öğretmeninden gönüllülük esasıyla toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgiler Formu, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Veriler üzerinde normallik analizleri yapılmış, uç değerleri gözden geçirilmiş ve 296 veri işleme alınarak korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonunda okul öncesi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile çevre etiği farkındalıkları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuş ve öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin çevre etiği farkındalıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular literatür bilgileri de göz önünde bulundurularak yorumlanmış ve tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | April 8, 2025 |
Acceptance Date | August 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved