Bu çalışma, 5-6 yaş grubu çocuklarda problemli medya kullanımı ile ekran süresi arasındaki ilişkiyi incelemeyi ve problemli medya kullanımının cinsiyet, ebeveyn eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini, kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 5-6 yaş çocuklarına sahip 407 ebeveyn (191 kız, 216 erkek) oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde desenlenen çalışmada, Problemli Medya Kullanım Ölçeği- Ebeveyn Formu (PMKÖ-EF) ve demografik bilgi formu kullanılarak çevrimiçi anket yöntemiyle toplanan veriler SPSS 25.0 programında analiz edilmiştir. Bağımsız Örneklemler t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılarak yapılan analizler sonucunda, çocukların problemli medya kullanım düzeylerinin ortalamanın altında olduğu belirlenmiştir. Problemli medya kullanımı ile ekran süresi arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönde bir ilişki bulunurken, cinsiyet, ebeveyn eğitim durumu ve aile gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Bu çalışma, okul öncesi dönemde problemli medya kullanımına ilişkin farkındalık oluşturarak, bu konuda alınabilecek önleyici tedbirlerin belirlenmesine katkı sağlamaktadır.
This study aims to examine the relationship between problematic media use and screen time in children aged 5-6 years, and to investigate whether problematic media use differs according to gender, parental education level, and family income. The study sample consists of 407 parents (191 girls, 216 boys) of children aged 5-6 selected by the convenience sampling method. Designed using a correlational survey model, the study collected data via online surveys using the Problematic Media Use Scale–Parent Form (PMUS-PF) and a demographic information form. Data were analyzed using SPSS 25.0 with Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, and Pearson Correlation Coefficient. The results indicate that children's levels of problematic media use were below average. While a statistically significant positive relationship was found between problematic media use and screen time, no significant difference was found according to gender, parental education level, and family income. This study contributes to the determination of preventive measures that can be taken in this regard by raising awareness about problematic media use in the preschool period.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | April 7, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved