While human’s basic questions about the reality and nature of the life
and universe, about the meaning and goal of their existence, about
death and hereafter in addition to his related thoughts, beliefs and
actions form one dimension of his life, his questioning the causality of
the existence and events, his endeavour to find out their objective
laws form the other dimension of his life. History witnesses to the
reality that the two dimensions of humanity mentioned as “religion
and science” have existed in relation with each other from the very
beginning until now. That is why these two dimensions should be handled and evaluated in unity. But, after the age of Enlightenment,
there have appeared some problems in understanding and
comprehending the relation between religion and science. These
problems have made themselves felt in the comprehension and
interpretation of the nature of the relation between the Qur’an and
science. In this article, moving from the analysis of this relation, the
understanding and comprehension problems related to the subject
will be taken up and evaluated.
İnsanın varlığa, hayat ve evrenin mahiyetine, anlam ve gayesine,
ölüm ve ötesine, ibadet ve manevi değerlere dair en temel soruları,
onlarla ilgili sahip olduğu fikirleri, inanç ve eylemleri varlığının bir boyutunu
oluştururken, varlık ve olayların nasıllığını sorgulaması, onların
tabi oldukları nesnel kanunları keşfetme gayreti de varlığının diğer
boyutunu oluşturur. Tarih, din ve bilimsel faaliyet olarak ifade edilen
insan varlığının bu iki boyutunun birbiriyle ilişkili olarak hep var oldu-
ğu gerçeğine şahitlik yapmaktadır. Bu iki boyutun birbirinden bağımsız
ve ortak noktalarının birbiriyle ilişkili ve bütünlük içerisinde ele alı-
nıp değerlendirilmesi gerekirken, özellikle Aydınlanma’dan sonra bu
ilişkinin doğru bir şekilde kavranılıp mihverine oturtulması kavranılması
noktasında problemler ortaya çıkmıştır. Din-bilim ilişkisinin kavranılmasında
ortaya çıkan problemler, İslam-bilim, daha özelde
Kur’an-bilim ilişkisinin mahiyetine ilişkin anlayış ve yorumlarda da
kendisini hissettirmiştir. Makalede bu ilişkinin analizinden hareketle
konuyla ilgili anlama problemleri ele alınıp değerlendirilecektir.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 14 Issue: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.