Bu çalışma, Yahudiliğin aynlmaz bir parçası sayılan "koşer" hakkındadır. Yahudilerin beslenme·yasalanna
uygun üretilmiş gıdalar, günümüzde farklı din ve kültürden insanlarca da
tercih edilmekte ve tüketilmektedir. Buna bağlı olarak koşer marka ürünler dünya gıda pazannda
çok önemli bir yer edinmiş ve her geçen gün ürün çeşitliliği artmıştır. Bu da beraberinde
dünyada "koşer ekonomisin diye bilinen ayn bir sektörün doğması na yol açmıştır.
Burada öncelikle, konunun daha iyi anlaşılabilmesi için koşerin anlamı; dini dayanağı ve
.kapsamı; koşer yasalannın vazediliş gayesi; koşer müşterilerinin kimler olduğu ve tercih
nedenleri üzerinde durulacaktır. Sonra da, Yahudilik'teki "koşer" ile İslam'daki "helal" hü-
kümlerinin bir mukayesesı yapılacaktır. ·
Bu makalede amaç yalnızca bir durum tespitidir. Yoksa dini kaygılardan dolayı,_koşer ürünlerin!
tercih E;den Müslümanlara, koşerin İsla.mi anlayıştaki "helal" konseptine uYup uymadığı,
beklentilerini yeterince karşılayıp karşılayamayacağı gibi tartışmalara girmek değildir.
This research is about the 'kosher' wh!ch is counted as an integral component of Judaism.
The nourishments, which are appropriate to the Jewish dietary laws, are p_referred and cansumed
by the people of different religions and cultures. In relation to it, kosher brand products
have an lmportant place in the global nourishment market and it increase in the sense
of diversity every day. This gives rise to a different seetar which is known as 'the kosher
economy' in the world.
Prior to the kosher economy, it will be dealt with the meaning of kosher, its religlous basis
and scope, the purpose of put the kosh.er rules, the co_nsumers of the kosher foods as well
as their reasons ofpreference. Finally, here a comparisbn will bemade between the rules of
'halal' in Islam and 'kosher' in Judaism.·
The al m of this article is just a fixing on the circumstances, otherwise not to discuss whether
appropriate kosher to the 'hal al' concept in Islam le mentality or to make satisfied the expectations
of Muslims who prefer the kosher products because of their religious care.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 14 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.