There is very important status of the family in the socialization of the individua
ı. Rural environment which constitutes great social origins of religious
officers continues to carry the attitude and b1havior of traditional large
family even though it has same kind of change ioınd transformation. Their
family environment in the satellite cities according to their matrix is defıned
different than the modern nuclear family. A religious officer who has a close
relation with this family type seems very eager to re-product this ~ind of
family type'in their working places from rural to urban. In this regard forms
which a religious officer reached in his/her family type reflect attitudes and
behaviors which are motivated by agricultural production mode that underHes
largely to preserve the socio-cultural and economical unity.
Aile bireyin toplumsallaşmasında çok özel bir yere sahiptir. Din görevlilerinin
geniş toplumsal kökenierini oluşturan kırsal çevreler, bir değişim ve dö-
nüşümle birlikte geleneksel geniş aileyi biçimleyen tutum ve davranışları
halil büyük ölçüde taşımaya devam etmektedir. Onların uydu-kentlerde daha
az oranlardaki aile çevresi ise kendi matrislerinde yine modern çekirdek
aileden farklı bir yapıyı tanımlamaktadır. Bu aile yapısıyla çok yakın bir sosyal
temas içinde bulunan din görevlisi, kırdan kente çok farklı görev bölgelerinde
sözkonusu aile yapısını yeniden üretme konusunda oldukça istekli
gözükmektedir. Bu yönüyle din görevlisinin aile özelinde modern dönemde
ulaştığı formlar, büyük ölçüde sosyokültürel ve ekonomik bütünlüğü korumayı
esas alan tarımsal üretim biçiminin motive ettiği tutum ve davranışları
yansıtmaktadır.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 15 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.