Ghazali focuses attention on the relation between observable things
habitually regarded as causes and effects in the 17th discussion of Tahafut
al- Falasifa. He accepted the thought of Ash'rite and rejected causality.
According to Ghazali, all happening creation of God. This can be directly or through mediation of his angels. A G. Giacaman and R. Bahlul argued that
Ghazali 's overall concern is to affirm the omnipotence of God and to
safeguard the possibility of miracles. They argued that Ghazali 's desire to
uphold the possibility of mirades need not constraip him to rejected the
idea of necessary connection.
Gazali, Tehafüt'ün 17. Mesele'sinde alışkanlık sonucu sebep-sonuç ilişkisi
olarak görülen gözlemlenebilir olgular arasındaki ilişkiye dikkat çekiyor. O
Eş'arilerin doktrinini kabul ediyor ve sebepliliği reddediyor. Ona göre bütün
mahlükat Allah tarafından meydana getirilmektedir. Bu doğrudan veya melekler
vasıtasıyla yapılabilir. G. Giacaman ve R. Bahlul, Gazali'nin Tanrı'nın
kudret sahibi olduğunu tasdik etmek ve mucizelerin imkanını garantiye almak
için bu düşünceleri ileri sürdüğünü iddia etmektedir. Onlara göre,
Gazali'nin mucizelerin imkanını korumak için zorunlu ilişkiyi reddetmesi gerekmemektedir.
Journal Section | Peer-revieewed Translated Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 15 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.