Bu çalışmamızda Mecelle'ye yöneltilen tenkitler üzerinde duraca-
ğız. Bu tenkitleri iki yönden objektif yorumlar olarak kabul etmek
mümkün değildir. İlki Christoph K. Neumann'ın ifade ettiği gibi
Osmanlı İmparatorluğu karşısında uygulanan redd-i miras tutum,
Ahmet Cevdet Paşa ve Mecelle'ye önem atfetmeye engel olmuş
olmasıdır. İkincisi ise ideolojik yaklaşımlarla Mecelle'nin başarısız
bir hukuk metni olarak gösterilmesidir. Çünkü Mecelle'yi döneminin
ihtiyaçları karşılayabilecek, başarılı bir hukuk kodu ve Medeni
kanun olarak kabul etmek, İslam hukukuna dayalı, toplumun temelini
oluşturan bir medeni kanun yapılabileceğini kabul etmek
anlamına gelecektir. Bundan dolayı Mecelle'nin hak ettiği konumunun
teslim edilmesi hem İslam hukuku hem de hukuk tarihi
açısından son derece önemlidir.
In this study, we emphasize on the criticisms towards Mecelle.
There is no way to accept these criticisms as objective because of
two reasons: First, as Christoph K. Neumann states that, all the
refusal attitude towards the Ottoman Empire precluded Ahmet
Cevdet Pasha and Mecelle from having deserved value. Second,
ideological approaches had make Mecelle look like an unsuccessful law text. The reason behind this devaulation is that accepting Mecelle
as a successful codex and a civil code which is able to fulfıll
the requirements of the era means that it is possible to make a
civil law that forms the basis of the society depending on the Islamic
law. Because of that, giviıig Mecelle to its due is extremely
important for both the Islamic law and history of law
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 16 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.