The Qur'an does not advise any negativ~ attitude to w ards property. It
does not state anything negative about possession of property.
Generally speaking, . it considers having property as scimething
praiseworthy. This is because it regards property to be a means for
the attainment of.peace and happiness in this world as well as in the
hereafter. One can lead a normal and healthy life only if this person
has property, i.e., a. means of livelihood. Since the life in the
hereafter is built on the quality of one's life in this ·world, it also
requires that one has property. The .Qur'an considers property as the
means to earn both spheres of liv~s. It assigns the goodness or the
evi! not to property or wealth per se, but rather .to ·the relation of
people to their p_roperty.
Kur'an mala karşı olumsuz bir tavır almamakta ve onun aleyhindetbir
hükürri, bir ifade kullanmamaktadır. Kur'an, genel olarak insanın ina!
ve mülk edinmesine olumlu bakmaktadır. Çünkü mal, dünya ve ahiret
hayatının huzur ve saadetinin kazanılması için gerekli olan bir
vasıtadır. Dünya hayatında normal ve sağlıklı hayat sürdürmek, ancak
mal vasıtasıyla mümkün olabilmektedir. Dolayısıyla ahiret hayatı da
ancak bu şekilde kazanılabilmektedir. Kur'an'a göre mal, iki hayatı da
kazanma aracıdır. Kur'an iyilik ve kötülüğü mal ve servetin doğasında
aramak yerine; bireyin servetle olan ilişkisi boyutunda ele almıştır.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 11 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.