XVII. yüzyıl, Osmanlı toplumunda önemli dinl-sosyal hareketliliğin
yaşandığı bir dönemdir. Bu dönemde Kadızade Mehmet Efendi. çevresiyle
Halveti tarikatı çevresi arasında careyan eden ve Kadızadeliler Hareketi olarak
bilinen mücadele özellikle önemlidir. Bu hareket önceleri fikri'-dini düzeyde
başlamış, sonraları siyasi' içerik de kazanmıştır. Bu mücadele ortamında çeşitli
dini'- konular gündeme gelmiştir. Gündemi oluşturan konulardan birisi de Hz.
Peygqmber'in anne-babasının dini' konumudur. Bu noktada Kadızadelilerin
aksine, Halveti' şeyhi Abdülahad Nuri', Ebeveyn-i Resul'ün ehl-i necat olduğu
kanaatindedir. Bu makale, Abdülahad Nuri'nin konuyla alakalı "Te'dibü'/-
mütemerridin" adlı eserinden hareketle onun, Ebeveyn-i Resul'ün ehl-i necat
olduğuna dair görüşlerini içermektedir.
Ottoman. society had seen very important changes and new·directions
concerning the social and religious affairs in XVII. Century. The competition
which occurred between the Qadi Zadah Mehmed Efendi and th~ people of
Khalwati circles which was known the mavement of the Qadizadilite is quite significant. This mavement began primarely on the bıisis of religious thingking
·and then it paid attention to the political aspects too. In this struggle various
religious issues came to core. One of the most important issues y.ıas the
religious status of the Prophet Muhammed's (Peace be upon him) parents. In
centrast to Qadizadilites, the mentar of Khalwatiyya, Abu ai-Ahad Nuri, held that
the Prophet's mather and father attain the salvation. This article deals with Abd
ai-Ahad's view about the Prophet's parents' salvation. The prim""'e focus will be
on his epistle which is called Ta'dib ai-Mutamarridin.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 9 Issue: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.