Research Article
BibTex RIS Cite

The Teaching of the Qur’an

Year 2004, Volume: 8 Issue: 1, 261 - 292, 15.06.2004

Abstract

This study was carried out to find an answer to the question: “How
can we teach the Qur’an accurately to the pupil studying at primary school in
Jordan employing modern technology and scientific methods?” The potential
audience of the research are those who are in the position of teaching the
Qur’an. Thus, the researcher introduces them pedagogical arguments in the
light of the data gathered through experimental and observational research.
The study includes following main chapters: Introduction, the
importance of the Qur’an and its place in the curricula of education, the aims
of teaching the Qur’an, the main principles in teaching the Qur’an, the
methods and tools used in teaching the Qur’an, result, measurement and
evaluation, bibliographical references.
Chapter five has four subdivisions providing examples of practical
applications. These are: The methods of teaching the rules of correct
recitation (tacvid), the techniques of teaching the Qur’an recitation, the
methods of teaching Qur’an Commentary and the techniques of learning the
Qur’an by heart.
The research has been translated into Turkish considering that it
would provide to colleagues who undertook the responsibility of teaching
Qur’an a good idea of what is going on in this field in countries other than
Turkey and would introduce them guidelines when teaching the Qur’an

References

  • KUR’ÂN-I KERÎM ÖĞRETİMİ
  • *
  • Yazan: Ömer Halil Hasan**
  • Çeviren: Yusuf ALEMDAR***

KUR’ÂN-I KERÎM ÖĞRETİMİ

Year 2004, Volume: 8 Issue: 1, 261 - 292, 15.06.2004

Abstract

Bu makale, “Ürdün’de İlköğretim seviyesindeki öğrencilere -modern teknikler
ve bilimsel yöntemler kullanarak- Kur’an’ı olabildiğince doğru-düzgün nasıl
öğretiriz?” sorusuna cevap bulmak amacıyla kaleme alınmıştır. Yazarın bu
çalışmasında asıl hedef kitle, Kur’an öğreticisi konumundaki insanlardır. Dolayısıyla
yazar burada onlara, deney-gözlem ve araştırmaya dayalı veriler ışığında sağlıklı
Kur’an öğretimine yönelik pedagojik argümanlar sunmaktadır.
Sözkonusu makale şu ana bölümlerden oluşmaktadır: Giriş, Kur'ân-ı
Kerîm’in önemi ve eğitim programlarındaki yeri, Kur'ân-ı Kerîm öğretiminin amaçları,
Kur'ân-ı Kerîm öğretiminde ana ilkeler, Kur'ân-ı Kerîm öğretiminin yöntem ve araçları,
sonuç, ölçme ve değerlendirme, kaynakça.
Ayrıca beşinci başlık altında pratik uygulama örnekleri eşliğinde dört ara
kısım yer almaktadır ki, bunlar sırasıyla; Tecvid kuralları(nın) öğretim yöntemleri,
Kur’ân-ı Kerîm okumayı öğretme teknikleri, Kur’ân-ı Kerîm tefsiri(nin) öğretim
metodları ve Kur’ân-ı Kerîm(’i) ezberleme usûlleridir.
Bu yazı, ülkemizde aynı görevi üstlenmiş bulunan meslekdaşlara; bu alanda
bizim dışımızda ne(ler) olup-bittiğini ortaya koyma açısından iyi bir fikir vereceği ve
bu işi yapma sırasında da onlara yol göstereci bir rol üstleneceği düşüncesiyle
tercüme edilmiştir

References

  • KUR’ÂN-I KERÎM ÖĞRETİMİ
  • *
  • Yazan: Ömer Halil Hasan**
  • Çeviren: Yusuf ALEMDAR***
There are 4 citations in total.

Details

Journal Section Peer-revieewed Translated Articles
Authors

ÖMER HALİL Hasan This is me

YUSUF Alemdar This is me

Publication Date June 15, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 8 Issue: 1

Cite

ISNAD Hasan, ÖMER HALİL - Alemdar, YUSUF. “The Teaching of the Qur’an”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (June 2004), 261-292.