Consumers communicate with each other on the internet product review forums, discussion groups, and blogs
regardless of personal relationships, location and socio-economic status. The increase in the number of virtual
platforms and consumers seeking information from these platforms before buying decision, makes it necessary to
investigate what will be the effects of eWOM on consumer buying and communication behavior.
This study introduces a conceptual model of the effect of eWOM motives on consumer buying and communication
behavior and reports key findings from a field study employed with 1200 Turkish consumers. According to the
results of the study, the factors motivating consumers to search for eAAI information are “social orientation”,
‘system advantages ‘, ‘socially based product information”, “reducing search time”, ‘reducing purchasing risks” and
“rewarding” motives.
Tüketiciler internette yer alan ürün değerlendirme
forumları, tartışma grupları ve internet günceleri gibi platformlarda,
lokasyon, sosyo-ekonomik durum ve kişisel ilişkilerden bağımsız olarak iletişim
kurmaktadır. Sanal fikir platformlarının sayısındaki artışla beraber,
tüketicilerin bir satın alma kararı öncesi sıklıkla bu platformlarda yer alan
bilgileri araştırmaya başvurması eAAİ’in etkilerinin ne yönde olacağını
araştırmayı gerektirmektedir.
Bu çalışmada eAAİ motivlerinin tüketici satın alma ve
iletişim davranışına etkisini belirlemeye yönelik kavramsal bir model
geliştirilmiş ve Türkiye’de 1200 tüketici ile gerçekleştirilen saha
çalışmasından elde edilen sonuçlara yer verilmiştir. Çalışma sonuçları
tüketicilerin sanal platformlardan diğer tüketici yorumlarını okuma motivleri
ve bu platformlardan elde edilen bilgilerin satın alma ve iletişim davranışını
nasıl etkilediğine ilişkin bulgular sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | October 17, 2018 |
Acceptance Date | November 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 2 |