Research Article
BibTex RIS Cite

Is This The Transformation of Religious Morality into Atheist Morality (?): A Commentary On The Green Night

Year 2024, Volume: 24 Issue: 1, 225 - 235, 30.06.2024
https://doi.org/10.30627/cuilah.1426428

Abstract

In this article, we shall present a critical analysis of the work The Green Night authored by Reşat Nuri Güntekin (1889-1956). Reşat Nuri's novel Green Night revealed to a certain extent the identity change that occurred in the people who formed the state as the Ottoman Empire transformed into the Republic of Turkey. The basis of the plot is the willingness to reveal the irreconcilability of reforms or revolutionism made with religious beliefs. Religion is presented as the cause of backwardness and hostile feelings in society. The aim is also to portray religions and particularly Islam as the source of all evil. However, Reşat Nuri evaluated the incident based on the people's wrong and erroneous beliefs. It means that the issue was not addressed as specified in the original texts of Islam, but the wrong interpretation, practice, and perception were opted for. Reşat Nuri also presents an explication of the dominant cultural forms of his time in his works. In the novel, he presents Western education as a way out of the mechanism of meaning in which the subject with an Eastern/Muslim identity is trapped.

References

  • Ağaoğlu, Samet. Babamın Arkadaşları. İstanbul: Nebioğlu Yayınları, (t.y.).
  • Aksoy, Ekrem. “Başlangıcından Günümüze Türkiye’de Fransız Okulları”. Synergies Turquie 8 (2015), 29-46.
  • Emil, Birol. Reşat Nuri Güntekin. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1989.
  • Gülendam, Ramazan. “Bazı Cumhuriyet Dönemi Romancılarının Dine ve Din Adamına Bakışı”. Bilim, Ahlak ve Sanat Bağlamında Çağdaş İslam Algıları II. edt. C. Batuk, H. Atsız, Samsun: Canik Belediyesi, 2012, 325-343.
  • Günday, Rıfat. “Emile Zola’nın Gerçek ve Reşat Nuri Güntekin’in Yeşil Gece Adlı Romanlarında Rahip/Hoca ve Öğretmen Tipleri”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18 (2014), 115-134.
  • Güntekin, Reşat Nuri. Yeşil Gece. İstanbul: İnkılap Yayınları, (t.y.).
  • Kılıçkaya, Derya. “Yeşil Gece ve Gurbet Yavrum Romanları Örneğinde Safi İnanç, Cehalet ve İstismar Arasında Cumhuriyet Devri Türk Toplumunun Din Algısı”. İslami İlimler Dergisi, 18/1 (2023), 157-181.
  • Mert, Necati. “Anadolu’ya Reşat Nuri Gibi Bakmak ve Bakmamak”. Düşler/Öyküler, 3 (1997), 151-152.
  • Naci, Fethi. Reşat Nuri’nin Romancılığı. İstanbul: Oğlak Yayınları, 1995.
  • Şan, Mustafa Kemal. Toplumsal Gerçeklik ve Roman. Ankara: Pruva Yayınları, 2020.
  • Tatarlı, İbrahim, Mollov, Rıza. Marksist Açıdan Türk Romanı, İstanbul: Habora Kitabevi, 1969.
  • Timur, Taner. Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik. 2. Baskı. İstanbul: İmge Yayınları, 2002.
  • Yavuz, Hilmi. “Reşat Nuri Güntekin’in Yeşil Gece’si İslamiyet’e Karşı Bir Roman Mı?”, Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar. 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.

TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2024, Volume: 24 Issue: 1, 225 - 235, 30.06.2024
https://doi.org/10.30627/cuilah.1426428

Abstract

Makalemizde Reşat Nuri Güntekin’in (1889-1956) yazdığı Yeşil Gece adlı eserin eleştirel bir tahlilini ortaya koymaya çalışacağız. Reşat Nuri’nin Yeşil Gece adlı romanı Osmanlı İmparatorluğu’nun Türkiye Cumhuriyeti’ne dönüşürken devleti oluşturan insanlarda meydana gelen kimlik değişimini belli ölçüde ortaya koymuştur. Konunun temeli dinî inançlarla yapılan inkılapların veya inkılapçılığın birbiriyle uzlaşmazlığını gösterme isteğidir. Geri kalmanın ve toplumda düşmanca duygular beslemenin sebebi olarak din gösterilmiştir. Amaç dinleri ve özellikle İslam dinini bütün kötülüklerin kaynağı olarak göstermek isteğidir. Fakat Reşat Nuri, halkın yanlış ve hatalı inançlarından hareketle olayı değerlendirmiştir. Yani İslam dininin asli metinlerinde belirtilen şekilde konuya değinilmemiş: hatalı yorum, uygulama ve algılama şekli tercih edilmiştir. Reşat Nuri, eserlerinde yaşadığı dönemin hâkim kültürel formlarının bir yorumunu da sunmuştur. Romanda Doğulu/Müslüman kimliğine sahip olan öznenin içine hapsolduğu anlam mekanizmasından bir çıkış yolu olarak Batılı eğitimi sunması söz konusudur.

References

  • Ağaoğlu, Samet. Babamın Arkadaşları. İstanbul: Nebioğlu Yayınları, (t.y.).
  • Aksoy, Ekrem. “Başlangıcından Günümüze Türkiye’de Fransız Okulları”. Synergies Turquie 8 (2015), 29-46.
  • Emil, Birol. Reşat Nuri Güntekin. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1989.
  • Gülendam, Ramazan. “Bazı Cumhuriyet Dönemi Romancılarının Dine ve Din Adamına Bakışı”. Bilim, Ahlak ve Sanat Bağlamında Çağdaş İslam Algıları II. edt. C. Batuk, H. Atsız, Samsun: Canik Belediyesi, 2012, 325-343.
  • Günday, Rıfat. “Emile Zola’nın Gerçek ve Reşat Nuri Güntekin’in Yeşil Gece Adlı Romanlarında Rahip/Hoca ve Öğretmen Tipleri”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18 (2014), 115-134.
  • Güntekin, Reşat Nuri. Yeşil Gece. İstanbul: İnkılap Yayınları, (t.y.).
  • Kılıçkaya, Derya. “Yeşil Gece ve Gurbet Yavrum Romanları Örneğinde Safi İnanç, Cehalet ve İstismar Arasında Cumhuriyet Devri Türk Toplumunun Din Algısı”. İslami İlimler Dergisi, 18/1 (2023), 157-181.
  • Mert, Necati. “Anadolu’ya Reşat Nuri Gibi Bakmak ve Bakmamak”. Düşler/Öyküler, 3 (1997), 151-152.
  • Naci, Fethi. Reşat Nuri’nin Romancılığı. İstanbul: Oğlak Yayınları, 1995.
  • Şan, Mustafa Kemal. Toplumsal Gerçeklik ve Roman. Ankara: Pruva Yayınları, 2020.
  • Tatarlı, İbrahim, Mollov, Rıza. Marksist Açıdan Türk Romanı, İstanbul: Habora Kitabevi, 1969.
  • Timur, Taner. Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik. 2. Baskı. İstanbul: İmge Yayınları, 2002.
  • Yavuz, Hilmi. “Reşat Nuri Güntekin’in Yeşil Gece’si İslamiyet’e Karşı Bir Roman Mı?”, Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar. 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Print Culture, Young Adult Literature
Journal Section Articles
Authors

Tamer Yıldırım 0000-0003-0033-0539

Early Pub Date June 29, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 26, 2024
Acceptance Date May 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, T. (2024). TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 24(1), 225-235. https://doi.org/10.30627/cuilah.1426428
AMA Yıldırım T. TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). June 2024;24(1):225-235. doi:10.30627/cuilah.1426428
Chicago Yıldırım, Tamer. “TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 24, no. 1 (June 2024): 225-35. https://doi.org/10.30627/cuilah.1426428.
EndNote Yıldırım T (June 1, 2024) TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 24 1 225–235.
IEEE T. Yıldırım, “TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 24, no. 1, pp. 225–235, 2024, doi: 10.30627/cuilah.1426428.
ISNAD Yıldırım, Tamer. “TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 24/1 (June 2024), 225-235. https://doi.org/10.30627/cuilah.1426428.
JAMA Yıldırım T. TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2024;24:225–235.
MLA Yıldırım, Tamer. “TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 24, no. 1, 2024, pp. 225-3, doi:10.30627/cuilah.1426428.
Vancouver Yıldırım T. TEİST AHLAKIN ATEİST AHLAKA DÖNÜŞÜMÜ MÜ? YEŞİL GECE ÜZERİNE BİR İNCELEME. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2024;24(1):225-3.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.