This study numerically investigates the impact performance of crash boxes designed from thin-walled sheet metal with different cross-sectional geometries. Initially, crash boxes with five different cross-sectional geometries (square, circle, triangle, pentagon, hexagon) were designed, each having equal cross-sectional area and length. The designed crash boxes were imported into the ANSYS Workbench program to perform impact simulations. The impact analyses were conducted by simulating the collision of a 400 kg mass impacting the crash boxes at a speed of 10 ms-1. As a result of the impact analyses, the maximum force, absorbed energy, and various impact indicators were examined to determine the best cross-sectional geometry. According to the impact analysis results, the highest impact force and absorbed energy were observed in crash boxes with circular cross-sections. On the other hand, the lowest impact force and absorbed energy were observed in crash boxes with triangular cross-sections. In conclusion, it was determined that as the number of edges in the cross-section increases, the energy absorption capability of the structure also increases.
Bu çalışmada, farklı kesit geometrilerine sahip ince duvarlı sac metalden tasarlanan çarpışma kutularının darbe performansları nümerik olarak incelenmiştir. Öncelikle eşit kesit alanı ve boya sahip beş farklı kesit geometrisinde (kare, daire, üçgen, beşgen, altıgen) çarpışma kutuları tasarlanmıştır. Tasarlanan çarpışma kutuları, darbe simülasyonlarının gerçekleştirilebilmesi için ANSYS Workbench programına aktarılmıştır. Darbe analizleri 400 kg’lık bir kütlenin 10 m/s hızla çarpışma kutularına çarptırılmasıyla gerçekleştirilmiştir. Darbe analizleri sonucunda çarpışma kutularında meydana gelen maksimum kuvvet, sönümlenen enerji miktarı ve farklı darbe indikatörleri incelenerek en iyi kesit geometrisi belirlenmiştir. Darbe analiz sonuçlarına göre en yüksek darbe kuvveti ve sönümlenen enerji miktarı daire kesite sahip çarpışma kutularında elde edilmiştir. Diğer taraftan en düşük darbe kuvveti ve sönümlenen enerji miktarı üçgen kesite sahip çarpışma kutularında görülmüştür. Sonuç olarak kesitteki kenar sayısı artışı ile birlikte yapının enerji sönümleme kabiliyetinin de arttığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 3, 2024 |
Submission Date | June 29, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |