Sürtünme karıştırma kaynağı, belirli bir hızda dönen bir pimin metaller arasında sürtünmesiyle oluşan ısıyı kullanarak, benzer veya benzer olmayan malzemeleri katı halde kaynaklamak için kullanılan bir katı hal kaynak tekniğidir. Kaynak, kaynak yapılacak malzemelerden daha sert olan ve tükenmeyen bir pim ile yapılır. Bu çalışmada AISI 316 östenitik paslanmaz çelik ve sade karbonlu çelikler sürtünme karıştırma kaynağı ile birleştirilmiştir. Birleştirilen çelik plakalar 3 mm kalınlığa, 60 mm genişliğe ve 120 mm uzunluğa sahiptir. Deneylerde omuz çapı 16 mm, pim uzunluğu 2,7 mm olan eşkenar üçgen profilli tungsten karbür uç kullanılmıştır. Sürtünme karıştırma kaynağı 710 dev/dak devir sayısı ve 63 mm/dak ilerleme hızında ve takıma 1,5° açı verilerek gerçekleştirilmiştir. Kaynaklı bölgelerinin mikroyapı ve mekanik
özellikleri incelenerek, en uyumlu kaynak çiftinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan mekanik testlerin ve mikroyapı analizlerinin sonuçlarından, en uyumlu kaynak çiftinin AISI 316-AISI 1010 olduğu ortaya çıkmıştır. Mekanik testlerde AISI 316-AISI 1010 çelik çiftinin 618,81 MPa çekme değeri ile diğer kaynak çiftlerinden daha iyi olduğu görülmüştür. Mikroyapıları incelendiğinde tane boyutunun malzemenin mukavemetini büyük ölçüde etkilediği, özellikle büyük tanelerin görüldüğü yerlerde malzemenin mukavemetinin düştüğü gözlemlenmiştir.
Friction stir welding is a solid state welding technique used to weld similar or dissimilar materials in a solidstate, using the heat generated by the friction of a pin rotating at a certain speed between metals. Welding is done with a non-consumable pin that is harder than the materials to be welded. In this study, AISI 316 austenitic stainless steel and plain carbon steels were joined by friction stir welding. Steel plates joined have a thickness of 3 mm, a width of 60 mm and a length of 120 mm. Tungsten carbide tip with an equilateral triangle profile with a shoulder diameter of 16 mm and a pin length of 2.7 mm was used in the experiments. The friction stir welding was performed at a speed of 710 rpm and a welding speed of 63 mm/min, at an tilt angle of 1.5 ° to the tool. It is aimed to determine the most compatible weld pair by examining the microstructure and mechanical properties of the welded areas. From the results of the mechanical tests and microstructure analysis, it has been revealed that the most compatible welding pair isAISI 316-AISI 1010. In mechanical tests, it was seen that the AISI 316-AISI 1010 steel pair had the best value among other weld pairs with a tensile value of 618,81 MPa. When the microstructures were examined, it was observed that the grain size greatly affected the strength of the material, and the strength of the material decreased, especially where large grains were seen
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 36 Issue: 3 |